سازمان محیط زیست و صنعت نفت برای کاهش آلاینده‌ها همکاری می کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با صنعت نفت کشور قراردادهای خوبی با هدف کاهش انتشار گاز مشعلها منعقد کرده‌ایم و در جریان اقدام‌های مثبت وزارت نفت در این زمینه هستیم.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (سه‌شنبه، 17 اسفندماه) در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ١٤٠٤ گفت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بحث بودجه سال آینده گام مهمی برداشت و قرار شد ٣ درصد از تمام منابع قراردادهای نفتی به موضوع رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی اختصاص یابد.

وی افزود: این درآمد می‌تواند در مناطق نفت خیز مانند خوزستان، ماهشهر، عسلویه و حتی استان فارس برای کاهش عوارض زیست محیطی فعالیت‌ها، هزینه شود.

ابتکار عنوان کرد: رئیس جمهوری بارها دولت خود را دولتی محیط زیستی اعلام کرد، آنهم نه در حد حرف، بلکه در عمل، روحانی در حالی دولت را تحویل گرفت که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی بسیاری در کشور وجود داشت، اما در همین شرایط نیز محیط زیست را از اولویت‌های دولت خود عنوان کرد که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به این که حل مسائلی مانند محیط زیست زمان‌بر است، اما دولت در مدت سه سال و نیم توانست به دستاوردهای خوبی در موضوع‌های مهم مانند کاهش آلاینده‌ها، بویژه آلوگی هوا دست یابد.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که صورت گرفته بود، ٣٥ میلیون شهروند ایرانی در معرض تهدید آلودگی هوا قرار دارند و بر اساس گزارش سال 1381 سازمان بهداشت جهانی، هزینه مقابله با این میزان آلودگی، ٩ میلیارد دلار برآورد شده که دولت برای کاهش آن، فعالیت‌هایی همچون حذف بنزین پتروشیمی، توزیع سوخت یورو٤، ارتقای استاندارد خودرو و غیره را انجام داده است.

ابتکار گفت: حذف تدریجی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از دیگر اقدام‌های موثر در این زمینه بوده به طوری که مصرف مازوت از بیش از ٤٠ درصد در سال ٩٢ به زیر ٨ درصد در سال ٩٥ کاهش یافته است، خروج ٩٠٠ هزار خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل و راه اندازی سیستم معاینه فنی یکپارچه خودروها از دیگر اقدام‌های صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با این اقدام‌ها شاهد بهبود کیفیت هوا در برخی شهرهای بزرگ بودیم، به طوری که شیراز امسال روزهای ناسالم نداشت و روزهای سالم در اصفهان سه برابر شد، همچنین تهران تا ١٦ اسفند ٩٢، 196 روز هوای سالم و پاک داشت، در حالی که امسال در مدت زمانی مشابه، 266 روز هوای سالم و پاک را تجربه کرد، یعنی ٧٠ روز هوا سالمتر بوده است.

وی با بیان این که با بخش نفتی کشور قراردادهای خوبی با هدف کاهش انتشار گاز از فلرها منعقد کرده‌ایم، تصریح کرد: در این مورد ٢٨ پروژه تایید شده داریم، اما ١٨ پروژه معادل کاهش ١١ میلیون تن CO2 (دی اکسیدکربن) تایید شده که ٨٠ درصد آن در نیروگاه ها خواهد بود، روز گذشته نیز CDM پتروشیمی شیراز را افتتاح کردیم که بر این اساس کاهش ٤٥٠ هزار تن CO2 را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 276004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =