دولت یازدهم توجه خوبی به حوزه مخازن مشترک داشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این دولت به حوزه مخازن مشترک توجه جدی شده است، گفت: این دولت توجه خوبی به بخش مخازن مشترک داشته که البته نتایج آن را مشاهده کرده است، این امر برای منافع ملی کشور بسیار مهم است.

به گزارش شانا، دکتر علی لاریجانی امروز (شنبه، 16 اردیبهشت ماه) با حضور در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به این که نمایشگاه بین المللی نفت فرصتی برای نمایش توسعه صنعت نفت و گاز کشور است، گفت: امروز مهندس زنگنه، وزیر نفت، گزارش خوب، منظم و امیدوار کننده ای در حوزه نفت و گاز ارائه کرد، بنده نیز از نزدیک فعالیت‌های وزارت نفت را مشاهده کرده ام، می دانم در این دولت و در بخش نفت و گاز تلاش های زیادی با وجود مشکلات موجود صورت گرفته است.

وی با بیان این که هم اکنون ظرفیت‌های خوبی  در بخش نفت و گاز کشور وجود دارد، افزود: رویکرد وزارت نفت استفاده از ظرفیت‌های کشور و نزدیک شدن با شرکت‌های بزرگ در این حوزه است، صنعت نفت و گاز، صنعت مادر در ایران محسوب می شود، هرگونه تحول در این بخش، تحول دیگر بخش‌ها را در پی خواهد داشت.

ازیاد برداشت از مخازن قدیمی نفت از اولویت‎های کشور است

لاریجانی تاکید کرد: در حوزه نفت و گاز به عنوان اولویت مهم کشور باید سرمایه گذاری‌های بزرگی انجام دهیم، امروز موضوع ازدیاد برداشت از مخازن موجود نفت و جلوگیری از هدر رفت منابع، اهمیت بسیاری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از فناوری‎هایی استفاده کنیم که سدی در برابر هدر رفت انرژی و منابع نفت و گاز باشد، البته این موضوع جزو اولویت‌های دولت است.

بهره‌برداری از مخازن مشترک جزو منافع ملی است

لاریجانی با بیان این که در این دولت به حوزه مخازن مشترک توجه جدی شده است، عنوان کرد: این دولت توجه خوبی به بخش مخازن مشترک داشته که البته نتایج آن را مشاهده کرده است، این امر برای منافع ملی کشور بسیار مهم است، نباید در آن مناقشه صورت گیرد، این موضوع ابلاغ و تدوین شده، بنابراین نباید آن را دست مایه مناقشاتی قرار داد که ذهن جامعه دگرگون شود.

وی با اشاره به این که در بخش پتروشیمی مزیت های خوبی در کشور وجود دارد، گفت: البته مناقشاتی در مورد قیمت آن وجود دارد که وزیر نفت با حضور در مجلس به مناقشات آن پاسخ داد، اما هم کمیسیون صنایع و هم کمیسیون انرژی مجلس با مسئولان وزارت نفت در صدد یافتن راه های سرمایه گذاری در پتروشیمی کشور هستند.

مجلس از سرمایه‎گذاری در صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند

لاریجانی افزود: باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی با علاقه بیشتری وارد سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی کشور شود و از ظرفیت های درونی به نحو احسن استفاده کنیم، برخی پروژه هایی که در وزارت نفت تعریف شده با کمک بخش خصوصی قابل توسعه است، همچنین از منابع صندوق توسعه ملی و دیگر بخش ها نیز می توانیم به این شرکت ها کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بند (ق) بودجه 93 اشاره و عنوان کرد: این بند گشایش جدی برای بخش های مختلف در حوزه انرژی ایجاد می کند، مصرف انرژی باید در کشور بهینه شود، بهینه سازی در مصرف انرژی با مشکلاتی مواجه است که باید با همکاری وزارت نفت برطرف شود.

وی افزود: در سال های اخیر حرکت خوبی در حوزه نفت و گاز انجام شده که حرکتی معقولانه است، مجلس نیز از این فعالیت‌ها حمایت خواهد کرد، هم اکنون فضا، فضای کار و تلاش در صنعت نفت و گاز است، امیدواریم در این بخش در آینده ای نزدیک از رونق بیشتری برخوردار باشیم.

لاریجانی در ادامه به وضع منطقه و گروه های تروریستی اشاره و تصریح کرد: منطقه ما دارای منابع عظیم نفت و گاز است، اما گروه های تروریستی نیز بر این بخش تاثیرگذار بوده است، نمی توانیم بگوییم شرایط تروریستی در منطقه دچار افت شده است، البته برخی کشورهای منطقه نیز رفتارشان سوء تفاهم هایی را ایجاد کرده است.

به توافق هسته ای پایبندیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران هم اکنون امنیت قابل قبولی دارد و این موضوع به هیچ عنوان امری تصادفی نیست، گفت: روی توافق هسته ای مناقشات زیادی وجود داشته است، آن چیزی که حاصل شد، کف خواسته های ایران بود، دستکاری در این توافق مسائل جدیدی را خلق می‌کند، البته ما به این توافق پایبند هستیم.

وی به اشاره به این که سیاست های کلی در زمینه انرژی ابلاغ شده و قابل تغییر نیست، افزود: این موضوع در برنامه ششم توسعه تدوین شده و وزن حوزه نفت و گاز در آن مشخص شده است، اگر به شرایط امروز کشور نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که ایران برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز بسیار جدی است، من تاکید می کنم که موضوع نفت و گاز مورد توجه بخش های مختلف جمهوری اسلامی ایران است و این مهم، سیاستی پایدار برای ما محسوب می شود.

کد خبر 276576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =