صادرات نفت ایران پس از برجام 2 برابر شده است

شرکت ملی نفت ایران در پی انتشار خبری با عنوان «آیا بعد از برجام، صادرات نفت ایران دو برابر شد؟» در سایت مشرق‎نیوز، توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: می‎توان با قطعیت اعلام کرد که صادرات نفت ایران بعد از برجام 2 برابر شده است.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این خبر اعلام کرده است: «بر اساس آمار دقیق ارائه شده از سوی مدیریت‎های برنامه‎ریزی تلفیقی و امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران و همچنین آمار صادراتی ارائه شده از سوی شرکت پایانه‎های نفتی ایران به عنوان متولی صادراتی نفت کشور، میانگین صادرات نفت خام ایران با احتساب میعانات گازی در سال 1394، یعنی سال پیش از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز بوده است که با اجرای برجام و گشایش‎های حاصله، میانگین صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 1395 به حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده است.

شایان ذکر است که میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در برخی روزها حتی از میزان 2.9 میلیون بشکه فراتر رفته است که با این احتساب می‎توان با قطعیت اعلام کرد که صادرات نفت ایران بعد از برجام 2 برابر شده است.

در ضمن میانگین صادرات نفت خام کشور در سال 1393 بنا بر اعلام وزیر نفت همان رقم یک میلیون بشکه در روز بوده است که رقم اعلام شده در گزارش سایت مشرق (1.343 میلیون بشکه) با احتساب میعانات گازی بوده است.

قابل ذکر است به دلیل پیچیدگی‎های سیاسی و امنیتی امکان اعلام دقیق رقم صادرات نفت به تفکیک در ماه‎های مختلف از سوی شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد.»

کد خبر 279663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =