مجلس به تسریع در روند تکمیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کمک می‌کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اقتصاد ایران، گفت: در نظر داریم با تصویب مصوبه‌هایی، به این پالایشگاه و به طور کلی وزارت نفت در احقاق حقوقش کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا از بندرعباس، فریدون حسنوند در نشست مشترک شامگاه یکشنبه (17 دی‌ماه) اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با مدیران و مسئولان پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: اگر تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد شود، استان هرمزگان در خط مقدم قرار دارد، بنابراین افزون بر شرایط جغرافیایی و موقعیت استان، مباحث اقتصادی آن نیز برای کشور کاملا مهم است.

وی با بیان این‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر اقتصادی برای کشور بسیار مهم است، افزود: در نظر داریم با تصویب مصوبه‌هایی، به این پالایشگاه و به طور کلی وزارت نفت در احقاق حقوقش کمک کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که حق وزارت نفت است که بخشی از درآمدهای نفتی را در اختیار خود بگیرد، تصریح کرد: باید سهم وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) از درآمدهای نفتی ١٥ درصد تعیین شود.

حسنوند عنوان کرد: علاوه بر این، ٢ بودجه ١٤.٥ درصدی (در مجموع ٢٩ درصد) از محل تولید خالص گاز و فروش تولید داخلی نیز به وزارت نفت تعلق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این حق وزارت نفت است که این درآمدها را کسب کند و در اختیار داشته باشد. این  بودجه هم اکنون پیشنهاد شده است که باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس به مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای ترخیص کالاهای سفارش داده شده این پالایشگاه در گمرک، قول همکاری داد.

در همین حال، هدایت‌الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از عملکرد حرفه‌ای مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس قدردانی کرد و گفت: مدیریت جدید این پالایشگاه طی مدت کوتاهی توانسته شایسته‌سالاری را در این شرکت پیاده کند.

وی از مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواست موضوع بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را به طور کامل حرفه‌ای پیگیری کنند.

خادمی تصریح کرد: هدف نهایی ما این است که از واردات بنزین به طور کامل بی نیاز شویم.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که سال آینده هیچ ردیف بودجه‌ای برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده است، افزود: باید بتوانیم با تکمیل سه فاز این پالایشگاه، به جمع کشورهای صادرکننده بنزین بپیوندیم.

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان این‌که وسعت طرح این پالایشگاه، قطعات و محصولات آن در کشور بی نظیر است، ادامه داد: مجلس باید برای تسهیل کار و تولید در پالایشگاه ستاره خلیج فارس همکاری کند.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان سهم زیادی در افزایش درآمدهای کشور دارد و ١٨ درصد نفت کشور را به‌‌طور مستقیم تولید و ٤٥ درصد سوخت کشور را به‌طور غیرمستقیم تامین می‌کند. 

به گزارش خبرنگار شانا، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، عصر دیروز (یکشنبه، 17 دی‌ماه) به همراه جمعی از مدیران پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور و همچنین مدیران ارشد استانی از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کردند و در نشستی، به بررسی عملکرد این پالایشگاه، چالش‌ها و برنامه‌های آینده آن پرداختند.

کد خبر 280684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =