دانشگاه صنعت نفت باید به برندی معتبر در سطح ملی و جهانی بدل شود

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت بر ضرورت ارتقای کیفیت سطح فعالیت‎های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه صنعت نفت تاکید کرد و گفت: این دانشگاه باید در زمره دانشگاه‎های رده اول در سطح ملی قرار گیرد و در بلندمدت به دانشگاهی مطرح در سطح جهانی بدل شود.

به گزارش شانا، حبیب‎اله بیطرف امروز (شنبه، هفتم بهمن ماه) در مراسم تودیع عبدالنبی هاشمی، رئیس سابق دانشگاه صنعت نفت و معارفه کریم سلحشور به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه، ضمن قدردانی از زحمات دلسوزانه دکتر هاشمی، دکتر سلحشور را به دلایل مختلف از جمله آشنایی با حوزه منابع انسانی وزارت نفت، تحصیل در دانشگاه صنعت نفت و سابقه مدیریت و فعالیت به عنوان عضو هیئت علمی و استاد تمام این دانشگاه و همچنین مسئولیت‌پذیری و پرکاری، بهترین گزینه برای سرپرستی دانشگاه صنعت نفت عنوان کرد.

وی با اشاره به سبقه طولانی دانشگاه صنعت نفت عنوان کرد: بیش از 60 سال سابقه فعالیت، آن هم در ارائه رشته‎های تخصصی صنعت نفت، اعتبار و سرمایه‌ای ویژه‎ برای دانشگاه کسب کرده است و به دلیل همین سابقه و نقش موثر، فارغ‎التحصیلان بسیاری از این دانشگاه در سال‎های گذشته در بخش‎های مختلف صنعت نفت مشغول به کار شده‌اند.

تشریح سیاست‎های وزارت نفت درباره دانشگاه صنعت نفت

بیطرف در این نشست ضمن تشریح سیاست‎های مدنظر وزارت نفت درباره دانشگاه صنعت نفت، بر ضرورت ارتقای سطح کیفی این مجموعه تاکید کرد و در عین حال که سابقه درخشان دانشگاه صنعت نفت را مورد اشاره قرار داد، یادآور شد: نمی‌توان امروز صرفا با استناد به سوابق گذشته اقدام کرد. دانشگاه صنعت نفت در شرایط حاضر هم باید جزو بهترین‎ها قرار گیرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: دانشگاه صنعت نفت زمان مدیدی از بهترین دانشگاه‎های کشور در آموزش رشته‎های مرتبط با صنعت نفت بود، اما پس از ورود دانشگاه‎های معتبر کشور به رشته‌های تخصصی صنعت نفت، فضای رقابتی در این زمینه شکل گرفت که لازم است دانشگاه صنعت نفت با تلاش برای ارائه بهترین عملکرد در این رقابت، برای تبدیل شدن به یکی از دانشگاه‎های رده اول در سطح ملی و حتی در بلندمدت در سطح جهان، تمام تلاش خود را به کار گیرد. 

بیطرف در عین حال که به تفاوت‎های دانشگاه صنعت نفت در سال‎های اخیر با دوره‎های قبل اشاره کرد، ادامه داد: وزارت نفت امروز هم با وزارت نفت قبل از انقلاب یا حتی دو دهه پیش متفاوت است، زیرا در سال‌های گذشته بخش عمده‎ای از فعالیت‎های این وزارتخانه در بخش پالایش و پخش و همچنین پتروشیمی‌ها واگذار شده و غالب فعالیت‌‏های این دو بخش دیگر در مالکیت و مدیریت دولت و وزارت نفت نیست.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که افزایش سطح کیفی فعالیت‎های دانشگاه صنعت نفت، الزاماتی دارد از جمله ارتقای روش‎های آموزشی و ارائه آموزش‎های ضمن خدمت و آموزش‎های حرفه‎ای و مهارتی از سوی دانشگاه، گفت: لازم است اعضای هیئت علمی، زمان بیشتری به فعالیت‎های مرتبط با دانشگاه اختصاص دهند.

بیطرف همچنین بر تقویت رابطه دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: این ارتباط نباید اسمی باشد. باید از حضور متخصصان صنعت نفت در کارگاه‎های آموزشی و پژوهشی دانشگاه بهره‎مند شد و در مقابل، هیئت علمی دانشگاه هم باید در ارتباط تنگاتنگی با صنعت نفت باشد. دانشگاه‌های دیگر از چنین امتیازی برخوردار نیستند و این شرایط می‌تواند برای دانشگاه صنعت نفت مزیت نسبی ایجاد کند.

تغییر در نوع نگرش به مقوله جذب ضروری است

وی در ادامه بر ضرورت تغییر نگرش به مقوله جذب و اشتغال میان دانشجویان دانشگاه صنعت نفت تاکید کرد و گفت: دانشجویان و فارغ‎التحصیلان این دانشگاه باید نگاه خود را از مطالبه‎گری اشتغال با اتکا به فشار قانون و دستورعمل‎ها و الزام و ... به اشتغال بر مبنای استقبال صنعت نفت تغییر دهند. پیش از این، به درخواست جذب 150 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرده بودم که در کمال تعجب شاهد بودیم از میان 150 نفر، تنها 21 نفر برای کار در این پالایشگاه اعلام آمادگی کردند.

بیطرف، از زمانی که در وزارت نیرو به عنوان مجری طرح کارون 3 در اطراف ایذه مشغول به کار بود، یاد کرد و گفت: آن زمان، حدود 6 نفر از شرکتی کانادایی به عنوان شرکت ناظر در کنار ما کار می‎کردند و جالب بود که با وجود اصالت کانادایی، برای‌شان مهم نبود در کانادا، آمریکا، آلمان، ایران یا حتی بیابان‎های اطراف ایذه مشغول کار باشند. آنچه برای‌شان موضوعیت داشت، تنها ماهیت کار بود نه مکان ‌آن.

بیطرف، ضرورت توجه به سیاست‎ها و اولویت‌های وزارت نفت را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشگاه صنعت نفت باید در تطبیق فعالیت‌های آموزشی متناسب با نیازهای وزارت نفت، پیشگام باشد و در تراز علمی مناسبی قرار گیرد. 

وی در پایان بار دیگر از خدمات ارزنده دکتر هاشمی قدردانی کرد و با توجه به ویژگی‎های دکتر سلحشور برای تصدی این مسئولیت، عنوان کرد: انتخاب دکتر سلحشور، حجت را بر دانشگاه صنعت نفت تمام کرد و امیدواریم در آینده بیش از پیش، شاهد رشد بالنده این مجموعه باشیم.

کد خبر 281059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =