سامانه گرمایشی تاسیسات انبار نفت کوره ماهشهر افتتاح شد

طرح سامانه گرمایشی تاسیسات انبار نفت کوره ماهشهر که با هدف سرعت‌بخشی به گرم کردن نفت کوره به منظور صادرات این فرآورده اجرا شده است، امروز در بندر صادراتی ماهشهر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد بنی سعید، رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان، در این باره گفت: هدف از اجرای این طرح، تخلیه نفت‎کوره به میزان 8 میلیون لیتر در روز معادل 286 تانکر است که در گذشته این میزان تخلیه برای هر تانکر 12ساعت طول می‌کشید.

وی افزود: هم اکنون با اجرای این طرح، سرعت گرم کردن نفت کوره به ویژه در فصل زمستان افزایش یافته و تانکرها می‌توانند تا یک پنجم زمان قبلی، نفت کوره داخل مخازن تانکر را تخلیه کنند.

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان همچنین افزایش طول عمر تاسیسات، افزایش کیفیت نفت کوره، کاهش خوردگی در سامانه و همچنین از بین بردن آب در نفت کوره را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.

بنی سعید با بیان این که مطالعه، طراحی و اجرای این طرح با واحد اجرای طرح‌های شرکت ملی پخش بوده است، گفت: اجرای این طرح از سوی 2 شرکت خصوصی که کاملا در این زمینه مهارت دارند انجام شده است.

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت ملی پخش منطقه آبادان، درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: بحث توزیع و تخلیه به موقع فرآورده‌ها از وظایف اصلی شرکت ملی پخش است و ارزآوری به دنبال دارد. بر همین اساس تخلیه نفت کوره پالایشگاه‌های اراک، آبادان و تهران در بندر صادراتی ماهشهر در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این‎که تانکرها به ویژه در فصل سرما به سختی می‎توانستند نفت کوره داخل مخزن خود را تخلیه کنند و حداقل 12 ساعت تخلیه آن به طول می‌انجامید، گفت: این معطلی باعث می‌شد تانکرهایی که از راه می‌رسیدند در پارکینگ متوقف شوند و از لحاظ مدیریت بهینه‎سازی و حمل‌ونقل جاده‌ای مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

بنی سعید با بیان این که این طرح در دو بخش انجام شد، افزود: در بخش نخست مقرر شد یک شرکت بزرگ به نام پیشگامان با قراردادی حدود 120 میلیارد ریال تمام زیرساخت را انجام دهد، بنابراین در انبار نفت شهید نوربخش ماهشهر، فضایی به همین منظور احداث شد، سپس شرکت ماهر امین با انعقاد قراردادی به ارزش 127 میلیارد ریال، کل خرید، نصب و اجرا را به عهده گرفت.

به گفته بنی سعید، این پروژه در شهریور سال 95 آغاز و 13 آذرماه 96 تحویل موقت شد.

این سامانه دارای سه بویلر گرم کننده است که می‎تواند از گاز طبیعی و گازوئیل استفاده کند و مازوت‌ تحویلی را به صورت گرم و سریع‎تر تخلیه کند.

سامانه گرمایشی تاسیسات انبار نفت کوره ماهشهر، پیش از ظهر روز چهارشنبه با حضور مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و برخی مقام‌های استانی و محلی افتتاح شد.

کد خبر 281167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =