ایدرواویل برای مطالعه سوسنگرد با شرکت نفت و گاز هندتفاهم‌نامه امضا کرد

شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرواویل) و شرکت نفت و گاز هند (اون جی سی ویدیش) برای همکاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش شانا و به نقل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، نصراله زارعی، مدیرعامل ایدرو اویل اعلام کرد: با توجه به تفاهم‌نامه مشابه با شرکت زاروبژنفت روسیه، هدف از امضای تفاهم‌نامه با او ان جی سی ویدیش، امکان تشکیل کنسرسیوم و همچنین پیش‌بینی نتایج مذاکرات وجود دارد.

وی درباره فرآیند طرح توسعه میدان نفتی سوسنگرد گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه مطالعه توسعه میدان نفتی سوسنگرد با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و دریافت اطلاعات فنی، مطالعات بالادستی میدان ازسوی کارشناسان ایدرو اویل و شرکت اتریشی HOT ENGINEERING به عنوان مشاور در تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل ایدرو اویل، با اقدام‌های انجام شده در میدان نفتی سوسنگرد، پیش‌بینی می‌شود ایدرواویل اوایل اسفند امسال پیشنهاد فنی توسعه این میدان را به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد.

زارعی در ادامه با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار و انتخاب شریک معتبر خارجی افزود: در ماه‌های گذشته شرکت ایدرو اویل با شرکت‌های متعددی که دارای اعتبار لازم در این حوزه هستند مذاکره کرد و نتیجه مذاکرات اولیه منتهی به عقد تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت با شرکت زاروبژ نفت روسیه و  او ان جی سی ویدیش هند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ایدرو اویل، در مذاکرات انجام شده بین ایدرو اویل و او ان‌جی‌سی ویدیش هند، همانند تفاهم‌نامه امضا شده با زاروبژ نفت روسیه، موافقت شد کارگروه تخصصی مشترک در سریع‌ترین زمان تشکیل شود و در صورت جمع‌بندی و توافق نهایی، شرکت‌ها برای مذاکره و اخذ قرارداد توسعه با شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

زارعی درباره مشخصات میدان نفتی سوسنگرد و توان تولید آن گفت: میدان نفتی سوسنگرد در 45 کیلومتری شهر اهواز و جزو میدان‌های اکتشافی جدید است که بر اساس برآوردهای اولیه، توان تولید حدود روزانه 30 هزار بشکه را در دو فاز توسعه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ایدرو اویل، برآورد اولیه میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در میدان نفتی سوسنگرد را 900 میلیون دلار اعلام کرد.

میدان نفتی سوسنگرد در 45 کیلومتری شمال غرب شهر اهواز و 20 کیلومتری جنوب غربی میدان اهواز در منطقه دزفول شمالی و در جنوب خط جبهه چین‌های زاگرس (Zagross Deformation Front) واقع شده است. این میدان در جنوب میدان بندکرخه و شمال شرقی میدان جفیر واقع شده و امتداد ساختاری آن مشابه میدان‌های نفتی منصوری و آب تیمور است.

در این میدان سه مخزن وجود دارد؛ مخزن آسماری که براساس آزمایش‌های F.B.DST دارای نفت سنگین با درجه API برابر 16 است، مخزن بنگستان که شامل ایلام و سروک بوده و براساس آزمایش‌هایF.B.DST به ترتیب دارای نفت با سنگینی 22.5 و 17.5 درجه API است و مخزن فهلیان که طبق نمودارهای پتروفیزیکی گرفته شده نشانه‌هایی از وجود نفت را داراست.

کد خبر 281733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =