تکلیف توسعه میدان‎های مشترک آبان و پایدار غرب مشخص شد

قرارداد توسعه میدان‎های مشترک آبان و پایدار غرب، بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت زاروبژنفت روسیه و شرکت ایرانی دانا انرژی امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این قرارداد همکاری در چارچوب قراردادهای جدید نفتی، عصر امروز (چهارشنبه، 23 اسفندماه) و با حضور وزیر نفت، بین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سرگی کودریاشف (Sergey I. KUDRYASHOV)، مدیرعامل شرکت زاروبژنفت روسیه و محمد ایروانی، مدیرعامل شرکت دانا انرژی امضا شد.

این قرارداد که با هدف بهبود ضریب بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری از این دو میدان برای یک دوره ۱۰ ساله امضا شده، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه نفت را هدف‌گذاری کرده است و برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر نیز با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود.

سهم مشارکت شرکت زاروبژنفت روسیه در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد عنوان شده است.

شرح کار

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، مهم‌ترین شرح کار نهایی شده برای دو میدان در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی، تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب و... در فاز نخست و خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری هشت حلقه چاه توصیفی- تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری سه‎بعدی، حفاری کنارگذر و... در فاز دوم است.

برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم  آن نیز معادل ۶۸ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

اشتغالزایی و انتقال فناوری

با اجرای این طرح، زمینه‌های اشتغال فنی گسترده در استان ایلام و به ویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP برای نخستین بار در این منطقه فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

تفاهمنامه و قرارداد محرمانگی برای انجام فعالیت‎های مطالعاتی شرکت روسی در دو میدان آبان و پایدار غرب، 22 تیرماه سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت امضا شده بود و در مراسم امضای این تفاهم‎نامه، کودریاشف، مدیرعامل این شرکت روس اعلام کرده بود: راهبرد زاروبژنفت این است که با هدف دستیابی به نتایج مطلوب‎تر، برای هر مخزن و هر چاه متناسب با ویژگی‎های آن، رفتار منحصر به‎فردی تعریف می‌کند.

در حدود یک‎سال ‎و هشت ماهی که از امضای تفاهم‎نامه مطالعاتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت زاروبژنفت روسیه می‎گذرد، نشست‎های متعددی بین نمایندگان این دو شرکت برگزار و روند پیشرفت همکاری بررسی شده است؛ همچنین یکصد و چهل و هشتمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت که بهمن ماه امسال برگزار شد، به بررسی  طرح‌های مطالعاتی ارائه شده از این شرکت روسی اختصاص یافته بود.

میدان مشترک آبان در ۳۸ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران واقع شده و میدان پایدار غرب در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و ۳۵ کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه‌خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته؛ میدان‌هایی که مجموع تولید کنونی نفت آنها بالغ بر ۳۶ هزار بشکه در روز است.

کد خبر 281893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =