مشکلات عملیاتی پالایشگاه‌های گاز را حل می‌کنیم

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: یکی از دلایل راه‌اندازی انستیتو فرآورش گاز در این پژوهشگاه ارائه خدمات فناورانه به پالایشگاه‌های گاز و رفع مشکلات عملیاتی آنهاست.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، اکبر زمانیان، با اشاره به افتتاح انستیتو فرآورش گاز در اسفند ماه سال گذشته، در تشریح فعالیت‌های این انستیتو گفت: برنامه‌هایی برای فاز دوم فعالیت‌های این انستیتو تدوین شده و به تایید شرکت ملی گاز رسیده است و درصدد هستیم در نمایشگاه نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی از کارها و اقدام‌های انجام شده در این انستیتو رونمایی کنیم.

زمانیان درباره سایر اقدام‌های این انستیتو اظهار کرد: پالایشگاه‌های گاز کشور به طور عمده، دچار چالش خوردگی هستند، بنابراین پروژه‌ای برای یکی از پالایشگاه‌های گاز با کمک یک همکار خارجی با هدف رفع این چالش‌ تعریف شده که با امضای قرارداد مربوط به آن، مشکل خوردگی که ضرر و زیان هنگفتی را به پالایشگاه‌ها وارد می‌کند، رفع خواهد شد.

وی با بیان این‌که هم‌زمان با همکاری پژوهشگاه با شریک خارجی، انتقال دانش فنی به داخل کشور نیز انجام خواهد شد، اما پس از آن، برای پالایشگاه‌های دیگر این موضوع ازسوی انستیتو فرآورش بدون حضور شرکت‌های خارجی گاز انجام می‌شود، ادامه داد: واحد بازیافت گوگرد یکی از واحدهای مهم پالایشگاه‌های گاز است که به رفع چالش‌ و آلودگی­‌های زیست محیطی کمک می­‌کند، از این رو باید بازده بازیافت گوگرد در این واحدها در بالاترین حد باشد تا محیط زیست به ترکیبات آلاینده آلوده نشود.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت، تلاش برای کاهش گازهای ارسالی به مشعل را از دیگر اقدام‌های این مجموعه برشمرد و افزود: پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده و امیدواریم در ماه‌های آتی به انعقاد قرار‌دادی در این زمینه برسیم، زیرا هدررفت گاز از طریق مشعل‌ها از چالش‌های مناطق نفتی از جمله پارس‌جنوبی و عسلویه است.

زمانیان واگذاری دانش‌‌‌ فنی کاتالیست‌های اجرا شده در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت به بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های جاری دانست و گفت: تاکنون 2 کاتالیست آروماتیک‌سازی و ریفرمینگ به بخش خصوص واگذار شده است.

وی با بیان این‌که واگذاری دانش‌فنی 3 کاتالیست دیگر در دستور کار است، ادامه داد: توافق‌نامه همکاری با یک شرکت خصوصی نهایی شده و همچنین کاتالیست‌های هیدروکرکینگ و RCD کاتالیست‌هایی هستند که پژوهشگاه با کمک شرکت ملی پالایش و پخش و یک شرکت خصوصی در زمینه ساخت آنها توافق‌های خود را نهایی کرده و امیدواریم با تولید آن در داخل کشور از واردات این کاتالیست بی‌نیاز شویم.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، تصریح کرد: کاتالیست اتیلن اکساید که مصرف پتروشیمی دارد از دیگر کاتالیست‌های گران‌قیمت است که در داخل کشور تولید نمی‌شود، از این رو فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه آن در این مجموعه انجام شده و برای تولید انبوه، با یک شرکت خصوصی به توافق‌های اولیه رسیده‌ایم.

کد خبر 282439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =