وزارت نفت تنها سازمان دارای میراث صنعتی است

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با بیان این‌که قابلیت‌های بسیاری در صنعت نفت از پالایشگاه گرفته تا اسناد و مدارک برای ثبت در تاریخ وجود دارد، گفت: وزارت نفت تنها سازمان دارای میراث صنعتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، اکبر نعمت‌الهی، امروز (دوشنبه، هشتم مردادماه) در نشست کمیته ملی حافظه جهانی که در محل موزه اسناد صنعت نفت شهر ری و با حضور حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و برخی مسئولان سازمان اسناد و آرشیو ملی کشور برگزار شد، با اشاره به این‌که از سال 92 و با حکم وزیر نفت فعالیت مرکز اسناد صنعت نفت کار خود را آغاز کرد، گفت: در دوره اصلاحات فعالیت این مرکز آغاز، اما متوقف شد و در هشت سال پس از دولت اصلاحات نیز این مرکز کاملا متلاشی و کار آن متوقف شد.

وی افزود: فعالیت ما از سال 93 به صورت رسمی آغاز شد و در ابتدا کار خود را با سه موزه در آبادان (پالایش و صادرات)، مسجد سلیمان (اکتشاف و تولید) و تهران (علوم و تکنولوژی) شروع کردیم.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با بیان این‌که از سه موزه به 26 موزه در صنعت نفت رسیده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با نوعی بی‌توجهی به میراث‌های ارزشمند صنعت نفت روبه‌رو بودیم و بسیاری از این آثار تاریخی از بین رفتند، اما امروز فعالیت‌ها برای حفظ این آثار آغاز شده تا چنین اسناد ارزشمندی برای آیندگان حفظ و ثبت شود.

نعمت‌الهی ادامه داد: گنجینه اشیای صنعت نفت که هدف اصلی آن حفظ اشیای قدیمی این صنعت و همچنین تاریخ شفاهی صنعت نفت است نیز فعالیت خود را آغاز کرده و در این باره نیز کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر در‌آمده‌اند یا زیر چاپ قرار دارند که به نوعی می‌توان گفت حرف‌ها و سخنان گفته نشده در صنعت نفت ایران نگاشته می‌شوند.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران عنوان کرد: امروز صنعت نفت ایران با چنین اسناد تاریخی به خود می‌بالد، امیدواریم با کمک‌های بیشتر سازمان میراث فرهنگی در بخش موزه‌های صنعت نفت به دستاوردهای خوبی برسیم و از آنها به نحو احسن بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به این‌که شهر آبادان و مسجد سلیمان به دلیل داشتن صنایع مختلف نفتی می‌توانند به شهر موزه صنعت نفت تبدیل شوند، گفت: نخستین پمپ بنزین ساخته شده در ایران و در آبادان امروز به موزه «بنزین‌خانه» تبدیل شده که مورد استقبال بسیاری از مردم نیز قرار گرفته است.

نعمت‌الهی با اشاره به این‌که آثار و اسناد تاریخی صنعت نفت در کل آن چیزی که بوده بازسازی و مرمت شده است، تاکید کرد: حدود 125 مورد از این آثار در کمیته ملی حافظه جهانی ثبت شده و تعدادی نیز در آینده ثبت خواهد شد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با اشاره به این‌که طرح مرمت و بازسازی موزه نفت دارخوین نیز آغاز شده است، افزود: موزه نفت غرب کشور نیز مرمت و بازسازی خواهد شد تا عموم مردم از آن بازدید کنند.

کد خبر 283922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =