فرآیند برق‌دار کردن 2200 چاه دیزلی کشاورزی کلید خورد

قرارداد برق‌دار کردن 100 حلقه چاه کشاورزی بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شرکت سرمایه‎گذاری جهاد نصر امضا شده و مراحل امضای قرارداد 2100 حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام است.

مرتضی گلزاده، مجری طرح برق‌دار کردن چاه‎های کشاورزی در شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در گفت‎وگو با شانا، با بیان این مطلب گفت: به غیر از 100 حلقه چاهی که قرارداد آن امضا شده است، شرکت جهاد نصر برای برق‌دار کردن 2 هزار حلقه چاه دیگر نیز اعلام آمادگی کرده و یک کنسرسیوم نیز برای شروع کار، برق‌دار کردن 100 حلقه چاه را درخواست داده است. به این ترتیب، مراحل برق‌دار کردن بالغ بر 2200 حلقه چاه کشاورزی کلید خورده است.

وی گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم‎اکنون 219 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که با احتساب آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مصرف 16 هزار و 500 لیتر گازوئیل در هر حلقه چاه، سوخت مایع قابل‎توجهی به مصرف چاه‎های دیزلی می‎رسد و می‎توان این روند مصرف را با برق‌دار کردن چاه‎ها متوقف کرد.

گلزاده با بیان این‎که آغاز طرح برق‌دار کردن چاه‎های کشاورزی منوط به اعلام چاه‎های اولویت‎دار از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بود، عنوان کرد: این 2 وزارتخانه به طور مشترک، در سال 96، 130 هزار حلقه چاه از بین 219 هزار حلقه چاه دیزلی را به عنوان چاه‎های اولویت‎دار معرفی کردند که در مرحله نخست، فراخوان جذب سرمایه برای برق‌دار کردن 23 هزار حلقه چاه از این 130 هزار حلقه چاه انجام شد و فراخوان 107 هزار حلقه چاه دیگر نیز پس از تعیین تکلیف این 23 هزار حلقه چاه، اعلام می‎شود.

وی اجرای این طرح را با توجه به تسهیل فرآیندهای کاری برای کشاورزان، شفاف‎سازی آماری در حوزه میزان مصرف سوخت، کاهش مصرف گازوئیل و ایجاد فضای همکاری بین سه وزارتخانه (نفت، نیرو و جهاد کشاورزی)، حائز اهمیت برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با استقبال سرمایه‎گذاران، اجرای طرح سرعت بیشتری بگیرد.

کد خبر 284199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =