گازرسانی روزانه به 10 روستا شتاب می‌گیرد

شرکت ملی گاز در ابتدای امسال به دولت وعده داد تا روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی کند که تاکنون بر اساس تعهد خود جلو رفته است، اکنون با فرا رسیدن هفته دولت طرح‌های گازرسانی شتاب بیشتری به خود می‌گیرند.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در یک سال نخست دولت دوازدهم با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد. این تلاش در مقاطعی از سال مانند هفته دولت رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد تا جمعیت بیشتری بتوانند آرامش بهره‌مندی از گاز طبیعی را تجربه کنند.

افتتاح و کلنگ‌زنی 185 پروژه گازرسانی در استان گلستان

از مجموع 185 پروژه گازرسانی قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در استان گلستان در هفته دولت، تعداد 168 پروژه مربوط به واحدهای صنعتی است که از این تعداد، 64 واحد در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین عملیات اجرایی 104 پروژه نیز آغاز می‌شود. این طرح‌ها با هزینه‌ای حدود 15 میلیارد تومان اجرایی می‌شوند.

هم‌اکنون با احتساب پروژه‌های هفته دولت سال جاری، تعداد 671 پروژه صنعتی عمده در سطح استان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

گازرسانی به پروژه‌های صنعتی از جمله برنامه‌های مهم دولت است تا این انرژی طبیعی افزون بر آن‌که سوخت مورد نیاز واحدهای صنعتی را تامین می‌کند، سهم بزرگی نیز در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد و زمینه مناسبی برای افزایش تولید، اشتغال و سرمایه به‌وجود آورد. بر این اساس، تعداد 671 پروژه صنعتی عمده در استان گلستان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به 27 روستای استان قزوین

در هفته دولت، 27 روستا در استان قزوین، گازرسانی می‌شوند. طرح گازرسانی به این 27 روستا در قالب پنج پیمان در مناطق مختلف استان شامل 18 روستا در منطقه الموت، 4 روستا از توابع شهرستان تاکستان، 2 روستا در شهرستان آبیک، یک روستا از توابع شهرستان آوج، یک روستا در شهرستان بوئین زهرا و یک روستا در شهرستان البرز با هزینه 90 میلیارد ریال اجرا می‌شود. با گازرسانی به این روستاها، یک‌هزار و 384 خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند که به این ترتیب درصد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز طبیعی قزوین از 81 درصد به 83 درصد می‌رسد.

اکنون، 443 روستا در استان قزوین گازدار هستند که با بهره‌برداری و اتمام پروژه گازرسانی به 27 روستا، این تعداد به 470 روستا شامل 95 هزار و 490 خانوار روستایی می‌رسد.

بهره‌برداری از 236 طرح گازرسانی در استان فارس

در هفته دولت، طرح‌های گازرسانی به 2 شهر، 104 روستا و 130 طرح صنعتی استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد که مطابق آن، حدود 13 هزار و 500 خانوار شهری و روستایی زیر پوشش شبکه گاز طبیعی قرار می‌گیرند. همچنین، طرح‌های گازرسانی به 2 شهر محمله از توابع شهرستان خنج و شهر ارد از توابع شهرستان گراش و همچنین 104 روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

در این هفته، گازرسانی به 130 طرح صنعتی شامل گازرسانی به سه شهرک صنعتی، یک جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده شده (CNG) و 126 طرح صنعتی پراکنده به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها، حدود 13 هزار و 570 خانوار را با هزینه حدود 117 میلیارد تومان زیر پوشش قرار می‌دهد.

استان فارس 107 شهر دارد که تاکنون 95 شهر آن گازرسانی شده و گازرسانی به 9 شهر نیز در دست اجرا است که با اتمام آنها، تعداد شهرهای گازدار استان به 104 شهر خواهد رسید، بنابراین میانگین ضریب برخورداری جامعه شهری استان فارس 99.3 درصد می‌شود.

تاکنون یک هزار و 631 روستا در استان فارس به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و گازرسانی به481 روستا نیز در دست اجرا است که مطابق آن، میانگین ضریب برخورداری جامعه روستایی استان فارس حدود 72 درصد می‌شود. اکنون به 6 هزار و 985 صنعت در این استان گازرسانی می‌شود.

بهره‌برداری از 74 پروژه گازرسانی و عمرانی در استان خراسان شمالی  

در این هفته، 74 پروژه گازرسانی و عمرانی با صرف حدود 34 میلیارد تومان اعتبار در استان خراسان شمالی افتتاح می‌شود. عملیات گازرسانی به 55 روستای استان نیز با صرف بیش از 32 میلیارد تومان اعتبار پایان یافته و تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی به 725 روستا رسیده است. با گازدار شدن این 55 روستا، بیش از 7 هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند. افزون بر این، سه شهرک صنعتی و 14 واحد عمده و صنعتی با اعتبار 930 میلیون تومان به شبکه گاز پیوستند. از این 14 واحد صنعتی، به هفت واحد عمده و صنعتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد گازرسانی شده که سبب جایگزینی گاز با 563 هزار لیتر سوخت مایع شد.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به 435 روستا گازرسانی شده است که مطابق آن ضریب نفوذ گاز از 49 درصد به 97 درصد رسیده است.

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 26 روستای بخش حمیل در استان کرمانشاه

کلنگ آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 26 روستای بخش حمیل در استان کرمانشاه با هزینه 80 میلیارد ریال بر زمین زده شد که باید با هدف گازرسانی به 2 هزار خانوار ساکن روستا تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اکنون، 61 درصد جمعیت روستایی استان کرمانشاه در قالب یک هزار و 50 روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. همچنین، طرح گازرسانی به بیش از 500 روستای استان در دست اقدام است. براساس برنامه‌ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه، تا 2 سال آینده ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی به بالای 90 درصد خواهد رسید.

تداوم عملیات گازرسانی به حدود 82 هزار خانوار در استان خراسان رضوی

در سال 97 روزانه یک روستا و 2 صنعت در استان خراسان رضوی گازدار می‌شوند. شرکت گاز استان خراسان رضوی، پارسال موفق به ثبت رتبه نخست گازرسانی روستایی کشور شد. در سال 95 نیز هر 2 روز یک روستا و در سال 96 نیز هر 12 ساعت یک روستا گازدار شده‌اند.

اکنون 72 شهر و یک‌هزار و 799 روستای استان خراسان رضوی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. این در حالی است که تا ابتدای سال 92، تنها 946 روستای این استان گازدار شده بود.

میزان برخورداری روستائیان خراسان رضوی تا ابتدای سال 92 برابر با 56 درصد بوده، اما این میزان اکنون به 83 درصد ارتقا یافته است. مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 97 نیز روزانه یک روستا و 2 صنعت گازرسانی می‌شوند. اکنون نیز عملیات گازرسانی به 81 هزار و 721 خانوار در حال اجراست.

کد خبر 284260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =