فعال شدن اتاق آینده‌نگاری در زیرمجموعه‌های وزارت نفت

سمینار مدیریتی آینده‌نگاری فناوری صنعت نفت با حضور معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و مدیران ارشد پژوهش و فناوری وزارت نفت و چهار شرکت‌ اصلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حبیب الله بیطرف امروز (چهارشنبه، 14 شهریورماه) در سمینار مدیریتی آینده‌نگاری فناوری صنعت نفت با تاکید بر اهمیت آینده‌نگاری فناوری در تصمیم‌گیری‌های مهم گفت: وارد نشدن سازمان‌ها و مجموعه‌های بزرگ مقیاس و تاثیرگذار به این حوزه، زیان بسیاری به همراه دارد و در وزارت نفت با ورود به حوزه آینده‌نگاری فناوری تلاش کردیم تاخیرها جبران شود.

وی اعلام کرد: وزارت نفت نخستین گام‌ها برای رسیدن به اهداف آینده‌نگاری را با تاسیس اداره آینده‌نگاری در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری برداشته است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با تاکید بر این‌که فناوری‌های پیشرو بر حیات بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کشورها تاثیری بسزا دارد، اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی قرن بیستم، سندی به دنیا معرفی شد که در آن فناوران و فناوری‌های برتر در 16 ردیف معرفی شدند.

بیطرف افزود: در این سند حوزه‌های پزشکی، انرژی، نانو و... مطرح بود و مطالعاتی بلندنظرانه را در دوره‌ای 100 ساله بررسی می‌کرد، در آن سند گفته شده بود بسیاری از کشورها می‌توانند سرانجام به سه مورد از آن فناوری‌ها دسترسی داشته باشند و معدودی از کشورها می‌توانند به حدود 10 فناوری برسند.

وی با بیان این‌که پیروی از فناوری‌های جدید و اهمیت به تاثیرگذاری آنها در تصمیم گیری‌های مهم، می‌تواند غفلت ما را کم کند، افزود: مجموعه‌های ما و نگاه مدیران و کارشناسان و کارکنان‌مان باید به این آینده‌نگاری مجهز شود و حداقل در حد یک اتاق آینده‌نگاری برای فناوری پیش برویم و راهنمایی برای حرکت آینده صنعت نفت شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری یادآور شد: این توجه به آینده‌نگاری فناوری می‌تواند با پویش محیطی، مطالعات تطبیقی و مطالعات فناوری دنبال شود.

بیطرف در توصیه‌ای به مدیران بر فعال بودن اتاق آینده و جدی گرفتن آن تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی آن هزینه زیادی ندارد، اما برکاتش بسیار زیاد خواهد بود و می‌توان از تجربه‌های سازمان‌های دیگر که این مسیر را طی کرده‌اند استفاده کرد.

وی افزود: در عین حال فراموش نکنید که اجماع درباره تصویری که از آینده می‌سازید، از کیفیت تصویری که از آن می‌سازید، کمتر نیست، بنابراین ذینفعان را درگیر و این پیگیری را از سطوح پایین آغاز کنید و ذینفعان برون‌سازمانی را نیز فراموش نکنید.

در این نشست تخصصی، سیاوش ملکی‌فر، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل اندیشکده آصف نیز تازه‌ترین یافته‌ها و تحولات در این عرصه را اعلام کرد.

ملکی‌فر یادآور شد: اگر شرایط برای اجرای آینده‌نگاری (ایده‌آل یا مینیاتوری) فراهم نیست، مجموعه‌های اجرایی می‌توانند دست کم یکی از روش‌های آن را اجرا کنند و در این مسیر پویش محیطی بسیار کلیدی است.

وی افزود: در هر سازمان باید یک یا چند نفر را به این موضوع‌ها متمرکز کنید، یا از همه بخواهید هر ماه، یک یا دو ساعت را به بررسی آینده اختصاص دهند.

ملکی‌فر افزود: بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت متفاوتی را برنامه‌ریزی می‌کنند. در مجموعه‌هایی مثل وزارت ارتباطات که تحولات سریع است، دوره بلند‌مدت‌شان پنجساله است، اما برای وزارت نفت این دوره متفاوت است و ما باید با شیوه‌های متفاوتی از بررسی‌ها، تلاطم و نبود ثبات پیش روی بازار و امکانات را بررسی کنیم.

کد خبر 284483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =