فعالیت‎های پیشگیرانه به‎منظور افزایش سطح سلامت کارکنان صنعت نفت

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: مطالبه اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، فعالیت‎های پیشگیرانه و بهداشتی به منظور افزایش سطح سلامت کارکنان است که با همت والای مدیران محقق خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، براساس نتایج حاصل از ارزیابی‎های معاینات طب صنعتی در سال 96، بیماری‎های قلبی عروقی و غیرواگیر یکی از اصلی‎ترین مشکلات سلامت شاغلان صنعت نفت است که این بیماری‎ها افزون بر کاهش کیفیت زندگی و کارایی، سبب افزایش هزینه‎های مستقیم و غیرمستقیم درمان می‌شود و میزان غیبت از کار و احتمال افزایش حوادث را نیز به‎همراه دارد. درحالی‌که انجام مداخلات پیشگیرانه و مراقبت‎های به‎موقع سلامت می‎تواند هزینه‎ها را کاهش دهد و به بهبود کیفیت زندگی و بهره‎وری کمک کند.

در این میان بهبود الگوی رفتار تغذیه‎ای از مهم‌ترین مداخلات در جهت کاهش شیوع بیماری‎های یادشده است. به همین منظور نشست تجزیه و تحلیل نتایج معاینات طب صنعتی کارکنان شرکت نفت خزر با هدف بررسی وضعیت سلامت کارکنان در این شرکت برگزار شد.

حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این نشست گفت: حفظ سلامت کارکنان و خانواده‎های آنان وظیفه اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و بر اساس سیاست‎های تعیین شده از طریق فعالیت‎های پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی در زمینه تغییر الگوهای زندگی برای حفظ سلامت کارکنان تلاش می‎کنیم.

وی با تاکید بر پوشش کامل معاینات دوره‎ای و مراقبت‎های سلامت و کنترل مطلوب بیماری‎های قلبی، عروقی و غیرواگیر در صنعت نفت افزود: مهم‌ترین اولویت واحد سلامت کار و HSE، اجرای مداخلات لازم برای کاهش ریسک خطر سکته‎های قلبی یا مغزی در 6 ماهه دوم امسال است که با بهبود فعالیت فیزیکی و اصلاح الگوی رفتار تغذیه‎ای امکان‌پذیر است.

علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز ضمن تشکر از حضور موثر مدیران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، برای هرگونه همکاری در زمینه تقویت ارتباطات دوطرفه با سازمان بهداشت و درمان به منظور افزایش سطح سلامت کارکنان اعلام آمادگی کرد.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت اظهار کرد: باید با تعامل همکاران در مجموعه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای اصلاح الگوهای نادرست موجود به کار گرفته شود.

در ادامه این نشست، علیرضا قاسمی‎نژاد، رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیر عامل شرکت نفت‎خزر در گزارشی با تاکید بر اهمیت تشکیل کمیته سلامت کارکنان، اقدام‎های انجام شده اعم از بهبود روند انجام معاینات طب صنعتی، ‌توجه به موضوع تغذیه کارکنان، پیگیری برای بهره‎مندی کارکنان از مراکز مشاوره و ... را از محاسن تشکیل مستمر کمیته سلامت در شرکت دانست.

همچنین پیمان فریدنیا، رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ضمن تاکید بر نقش همکاری‎های دوسویه بین شرکت‎ها و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در میزان تحقق برنامه‎های سلامت کارکنان و ضرورت آگاهی‌بخشی به کارکنان در خصوص مزایای انجام معاینات دوره‎ای، به ارائه تجزیه و تحلیل معاینات طب صنعتی و شاخص‎های سلامت کار ویژه کارکنان شرکت نفت ‎خزر پرداخت.

شرایط سنی کارکنان، پوشش معاینات در سال گذشته، بیماری‎های شغلی، بیماری‎های مزمن غیرواگیر ( قلبی عروقی)، شیوع دیابت، اختلال چربی، فشارخون، چاقی و سندروم متابولیک از اهم عوامل بررسی شده در این گزارش است.

فریدنیا با اشاره به پیگیری‎های شرکت نفت‎ خزر در برگزاری مستمر نشست‌های کمیته سلامت درباره مبحث رتبه‎بندی رستوران‎های سالم، افزود: رستوران منطقه عملیاتی شرکت نفت‎ خزر به عنوان پایلوت ترویج تغذیه سالم انتخاب شده و قرار است به‌واسطه آن به اصلاح و تغییر رفتار که نتیجه آن تغییر و بهبود شاخص‎ها است، پرداخته شود.

کد خبر 284746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =