روستاهای ایرانشهر از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند

مطابق برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز و با استفاده از بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393، امسال به 10 روستای ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان گازرسانی می‌شود.

رضا پنجابی، سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان درباره طرح‌های گازرسانی در این استان به خبرنگار شانا گفت: مطابق وعده شرکت ملی گاز به دولت مبنی بر گازرسانی به 10 روستا در هر روز، شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان نیز شامل این وعده، البته در مقیاس کوچک‌تر شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان هنوز از نعمت گاز بی بهره‌اند، اما هدف و تلاش ما این است تا هرچه سریع‌تر بتوانیم این نعمت پاک و ایمن را به هموطنان سیستانی و بلوچ خود عرضه کنیم، به همین سبب برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال 10 روستا در محدوده شهر ایرانشهر به شبکه گاز متصل شوند.

پنجابی درباره تامین اعتبار گازرسانی به این روستاها اظهار کرد: مطابق گازرسانی‌های انجام شده به دیگر مناطق استان سیستان و بلوچستان، 10 روستای مورد نظر نیز با تکیه بر بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 گازرسانی خواهند شد.

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، درباره آمار گازرسانی شهری و روستایی در جنوب‌شرق کشور توضیح داد: تاکنون 2 شهر زاهدان و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان گازرسانی شده‌اند که مطابق آن 7 درصد از خانوار شهری در سطح استان زیر پوشش گازرسانی قرار دارند.

وی افزود: تعداد روستاهای گازرسانی شده در سراسر استان نیز چهار روستا در اطراف ایرانشهر با بهره‌مندی 0.13 درصدی خانوار روستایی است.

پنجابی تعداد مشترکان شهری را 22 هزار مشترک و تعداد مشترکان روستایی را 500 مشترک اعلام و درباره گازرسانی به بخش نیروگاهی تصریح کرد: هم‌اکنون سه نیروگاه بخار ایرانشهر، سیکل ترکیبی بمپور و نیروگاه گازی زاهدان با مصرف روزانه 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی در مدار قرار دارند.

وی درباره گازرسانی صنعتی نیز عنوان کرد که تاکنون به هیچ صنعتی‌ در استان سیستان و بلوچستان گازرسانی نشده است.

به گزارش شانا، گاز از عسلویه تا ایرانشهر با یک خط ۵۶ اینچ (خط هفتم سراسری) منتقل می‌شود و از آنجا با یک انشعاب ۳۶ اینچی به طول ۲۶۲ کیلومتر به ایستگاه CGS (تقلیل فشار) غربی زاهدان می‌رسد که از خردادماه 96 تاکنون مشترکان گاز زاهدان با استفاده از همین خط از گاز استفاده می‌کنند. این ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در ساعت فعال است و افزون بر آن، ۲ ایستگاه TBS (ایستگاه تقلیل فشار درون شهری) دیگر نیز با هدف تقلیل فشار گاز در سطح شهر استقرار یافته‌اند.

اجرای پروژه خط انتقال گاز هفتم سراسری به طول ۹۰۷ کیلومتر در سال ۸۴ مصوب شد و در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید. افزون بر این خط اصلی، ۴ هزار کیلومتر شبکه برای گازرسانی شهری و روستایی در استان نیاز است که تا پایان دولت دهم، ۷۲۱ کیلومتر از این میزان راه‌اندازی شد، اما از ابتدای دولت یازدهم، هزار و ۱۵۱ کیلومتر به شبکه گازرسانی استان اضافه شد.

مبلغ اعتبار طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است. از شهریور سال ۹۲، خط ۳۶ اینچ، گاز را از ایرانشهر به زاهدان آورد که پس از آن عملیات نصب علمک در زاهدان آغاز شد.

کد خبر 285097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =