۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
  • کد خبر: 285373
پرونده گازرسانی خراسان رضوی بسته می‌شود

مردم خراسان رضوی که خاطرات تلخی از قطع گاز زمستان 86 دارند، فصل سرد امسال را با مدیریت شرکت گاز استان، بی‌دغدغه سپری خواهند کرد و شاهد بسته شدن پرونده گازرسانی شهری و روستایی تا نیمه نخست سال 98 خواهند بود.

«عملیات گازرسانی به شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی با شتاب ادامه دارد. اکنون یک هزار و 837 روستا گازرسانی شده‌اند و اجرای طرح گازرسانی به 616 روستای دیگر نیز ادامه دارد. سرعت گازرسانی روستایی در خراسان رضوی، آغازگر تعهد شرکت ملی گاز به دولت مبنی بر گازرسانی به 10 روستا در هر روز تا پایان امسال بود.»

این‌ها، بخشی از سخنان سیدحمید فانی، مدیرعامل جوان شرکت گاز استان خراسان رضوی است که در دفتر کارش با وی به گفت‌وگو نشستیم. ارائه توضیح درباره گازرسانی شهری و روستایی، برقراری ارتباط موثر با مشترکان گاز، همکاری با منطقه 4 انتقال گاز، همراهی با پیمانکاران بومی، بخشی از این گفت‌وگو است که در ادامه می‌خوانید.

در بین مدیران گاز استانی، شما جزو افرادی هستید که همواره بر پیشرو بودن شرکت گاز خراسان رضوی تاکید داشته‌اید.

هنوز هم تاکید می‌کنم که شرکت گاز استان خراسان رضوی در بسیاری از زمینه‌ها، بین شرکت‌های گاز استانی پیشروست. ما ۳۱ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری در سطح استان خراسان رضوی انجام داده‌ایم و از این لحاظ رتبه نخست را در سطح کشور داریم. حدود 2 میلیون و ۱۸۱ هزار مشترک گاز طبیعی در سطح کشور داریم و از این لحاظ نیز رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌ایم. 

استان خراسان رضوی ۷۵ شهر دارد که تاکنون ۷۴ شهر گازرسانی شده‌اند، یعنی ضریب نفوذ 99 درصدی؛ یک هزار و 831 روستا نیز گازرسانی شده‌اند، یعنی ضریب نفوذ 83 درصدی. گازرسانی به صنایع استان نیز با شتاب بسیار خوبی ادامه دارد. در زمینه ارائه خدمات به مشترکان گاز نیز حرف نخست را می‌زنیم. هر کسی جای ما باشد مدعی پیشرو بودن می‌شود.

حمید رضا فانی مدیرعامل گاز خراسان رضوی 3
بنابراین می‌توان گفت که گازرسانی شهری خراسان رضوی به طور تقریبی به پایان رسیده است.

بله. فقط شهر بار باقی مانده است.

زیرساخت‌های لازم برای گازرسانی به بار فراهم شده است؟

بله گازرسانی به بار در دستور کار شرکت گاز خراسان رضوی قرار گرفته است. گازرسانی به بار با استفاده از خط انتقال همت آباد - بار که پارسال به بهره‌برداری رسید، انجام خواهد شد. یک انشعاب از این خط باید به شهر بار بیاید که این طرح نیز از سوی شرکت مهندسی و توسعه در حال اجراست. شبکه داخلی گازرسانی به این شهر نیز از سوی شرکت گاز خراسان رضوی احداث شده است.

گازرسانی روستایی چطور پیش می‌رود؟

خراسان رضوی 2 هزار و 587 روستا با قابلیت گازرسانی دارد. تاکنون هزار و 837 روستا گازرسانی شده‌اند و عملیات گازرسانی به 616 روستا نیز در دست اقدام است. ضریب نفوذ گازرسانی روستایی خراسان رضوی، 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. ما همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که پرونده گازرسانی شهری و روستایی استان را تا پایان نیمه نخست 98 ببندیم. 

پس در اجرای تعهد شرکت ملی گاز به دولت مبنی بر گازرسانی به 10 روستا در هر روز نیز پیشگام هستید.

ما نه تنها در این زمینه پیشگام هستیم، بلکه منشا این تعهد نیز به شمار می‌رویم. ما در سال 95، هر 2 روز به یک روستا گازرسانی کردیم و در سال 96 نیز ظرفیت گازرسانی خود را افزایش دادیم، به گونه‌ای که در هر 12 ساعت یک روستا را گازرسانی کردیم و در 12 ساعت دوم، عملیات اجرایی گازرسانی به روستای بعدی را آغاز کردیم. بنابراین در پایان سال 96، 365 روستا گازرسانی شده بودند و عملیات گازرسانی به 365 روستا نیز آغاز شده بود؛ این طرح‌ها در فروردین امسال با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیدند.

موفقیت در این کار، نتیجه تفکر تیمی و همیاری همه کارکنان شرکت گاز خراسان رضوی بود که انعکاس آن را در سخنان آقای عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز دیدیم. آقای عراقی، فروردین امسال در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم پروژه‌های گازرسانی استان خراسان رضوی بر مبنای توانمندی ما در گازرسانی، به دولت متعهد شدند که در سال 97، در هر روز به یک روستا و 2 صنعت گازرسانی کنیم.

گاز رسانی به خراسان گازرسانی علمک گاز گازروستایی 17

این تعهد محقق شده است؟

بله ما همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. عملیات گازرسانی به روستاها که به خوبی پیش می‌رود و صنایع استان نیز یکی پس از دیگری از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

گازرسانی روستایی در خراسان رضوی همیشه با همین شتاب پیش رفته است؟

بهتر است نگاهی به آمار گازرسانی بیندازیم. تا سال 92، تعدادی از روستاها به شبکه گاز متصل شده بودند، اما فقط روستاهایی که گازرسانی به آنها بسیار آسان و کم هزینه بود. در آن زمان ضریب نفوذ گازرسانی روستایی 56 درصد بود. از ابتدای دولت تدبیر و امید، ما به روستاهایی گازرسانی می‌کنیم که رساندن گاز به آنها بسیار مشکل است و هزینه بیشتری نیز لازم دارد. آقای روحانی در سفر فروردین ماه امسال به خراسان رضوی نیز به این موضوع اشاره کردند.

در ابتدای دولت یازدهم، همه پروژه‌های گازرسانی متوقف شده بود و هیچ پروژه‌ای در زمینه گازرسانی شهری و روستایی اجرا نمی‌شد، اما با آغاز کار دولت یازدهم، این پروژه‌ها فعال شدند. اگر با استاندار خراسان رضوی صحبت کنید شاهد رضایت‌مندی استانداری از عملکرد شرکت گاز خراسان رضوی خواهید بود. همه شرکت‌های گاز استانی در اجرای طرح‌های خود موفق هستند.

منابع مالی مورد نیاز چگونه تامین می‌شود؟

بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393. استفاده از این قانون، هنر دولت یازدهم است. در این قانون، هیچ پولی وجود ندارد، بلکه منابع مالی از محل صرفه‌جویی سوخت مایع تامین می‌شود. ما به روستاها گازرسانی می‌کنیم و در نقطه مقابل، در مصرف سوخت مایعی که در اختیار روستاییان قرار داده می‌شد صرفه‌جویی می‌شود. سوخت مایع صرفه‌جویی شده صادر می‌شود و هزینه گازرسانی از محل همین صادرات سوخت مایع تامین می‌شود.

این قانون، تفکر اندیشمندانه دولت تدبیر و امید بود که در بخش صنایع نیز اجرا شده است. ما با تکیه بر همین قانون در حال گازرسانی به 2 صنعت در هر روز هستیم.

در بودجه سال ۹۷ نیز این تمهید در نظر گرفته شد تا برای تامین بودجه گازرسانی از طریق بانک‌ها به شرکت‌های گاز استانی وام پرداخت شود. ما نخستین شرکتی هستیم که موافقت بانک مرکزی برای دریافت وام ۳۶۸ میلیارد تومانی را با کمک نمایندگان استان و مدیریت گازرسانی دریافت کردیم.

گاز چند درصد از سبد انرژی استان را به خود اختصاص داده است؟

بیش از 70 درصد.

و این میزان شامل حال گازرسانی به بخش نیروگاهی نیز می‌شود؟

بله. خراسان رضوی پنج نیروگاه دارد که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. نیروگاه‌های مقیاس کوچک و همه صنایع بزرگ استان نیز مشترک گاز طبیعی هستند.

گازرسانی نیروگاهی با مشکلی روبه‌رو نشده است؟

به‌طور معمول گازرسانی بی‌وقفه ادامه دارد، اما گاهی اوقات به ایجاد محدودیت در گازرسانی نیروگاهی مجبور می‌شویم. به عنوان نمونه، سال 95 هنگامی که گاز وارداتی ترکمنستان قطع شد، مجبور شدیم گاز کمتری به نیروگاه‌ها ارسال کنیم تا گازرسانی بخش خانگی با مشکلی روبه‌رو نشود.

زمستان 86 چطور؟

در زمستان تلخ 86 نیز قطع گاز وارداتی ترکمنستان، شرایط بسیار سختی را برای مردم به وجود آورد و گاز بسیاری از شهرها و روستاهای خراسان قطع شد. در این شرایط مردم مجبور شدند به استفاده دوباره از بخاری‌های نفتی روی بیاورند، به همین سبب بخاری‌های نفتی بسیار قدیمی با قیمت‌های هنگفت به فروش می‌رسیدند. ساکنان این شهرها، نانی برای خوردن نداشتند و دانش‌آموزان نمی‌توانستند به مدرسه بروند؛ رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها تعطیل شده بودند؛ بیماری‌های فصلی زمستانی شدت گرفته بود و همه این اتفاق‌های تلخ در حالی رخ می‌داد که بارش برف و باران بی‌وقفه ادامه داشت. 

اما وقتی گاز ترکمنستان دوباره در سال 95 قطع شد، مردم دیگر با این مشکلات مواجه نشدند. مدیریت گازرسانی آنقدر قوی شده بود که نگذارد چنین خاطرات تلخی باز هم مرور شود. قطع دوباره گاز وارداتی زنگ خطری بود که به موقع به صدا درآمد و در اسرع وقت نیز خاموش شد. وقتی خط انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری - نکا راه‌اندازی شد، هم‌وطنان‌مان در خطه شمالی یک زمستان بی‌دغدغه را در سال 96 سپری کردند. گاز به اندازه کافی وجود داشت و این موضوع، از بار مسئولیت مناطق انتقال گاز هم‌جوار و سایر شرکت‌های گاز استانی کاست. ما هم با خیالی آسوده‌تر، گاز را دریافت و توزیع کردیم.

 گاز رسانی به خراسان گازرسانی علمک گاز گازروستایی 20

پس زمستان آرامی را گذراندید؟

پارسال هیچ مشترکی نگران قطع گاز نبود. شرکت ملی گاز و به تبع آن، ما، به مشترکان قول دادیم که زمستان‌شان بی‌دغدغه سپری شود. خدا را شاکریم که به وعده‌مان عمل کردیم و کسی هم ناراضی نبود.

چطور اطمینان دارید که کسی ناراضی نبوده است؟

ما با مشترکان گاز خراسان رضوی ارتباط خوبی داریم. شرکت گاز خراسان رضوی همیشه با مردم همراه است. نخستین شرکت گاز استانی هستیم که مرکز ارتباطات مردمی را راه‌اندازی کردیم تا از درگاه تلفن و پیامک، همه مشترکان بتوانند با ما در ارتباط باشند و شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند. تلاش کردیم تا خدمات خود را به صورت آسان و برتر در اختیار مشترکان گاز قرار دهیم، به همین منظور همه خدمات شرکت گاز استان خراسان رضوی در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌شود.

ما از نیروهای بومی در سطح استان برای امور گازرسانی استفاده می‌کنیم. این نیروها، منابع بسیار خوبی برای انتقال نظرات مردم روستاها و شهرها به ما هستند. جدا از آن‌که اگر قطع گازی اتفاق بیفتد پیش از همه خود ما مطلع می‌شویم. از دیگر سو، با خود مردم نیز در تعامل هستیم. پارسال هیچ گازی قطع نشد و در پی آن، همه خانه‌ها و صنایع نیز گرم و پررونق بودند.

حالا اشتغال‌زایی برای مردم هم جزو همان گام‌های بلندی است که شما را پیشرو می‌کند.

همین‌طور است. وقتی به روستاها گازرسانی می‌کنیم، بهترین حالت برای شغل گازبان و کنتورخوان، استفاده از جوانان همان روستاها است. مشاغلی مانند امدادگر و پیمانکار گازرسانی داخلی ساختمان‌ها نیز پس از رسیدن گاز به هر روستا شکل می‌گیرند.

گاز رسانی به خراسان گازرسانی علمک گاز گازروستایی 4

جوانان شاغل، آموزش‌های لازم را دیده‌اند؟

بی‌شک، هیچ کسی بدون گذراندن دوره‌های آموزشی نمی‌تواند عهده‌دار این مسئولیت‌ها شود. اما در سطح کلان نیز در ماه‌های گذشته، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی گاز ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای امضا شد تا نیروهای پیمانکار گاز در سراسر کشور از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند. ما از 2 سال پیش، آموزش برای نیروهای بومی خود را آغاز کرده‌ایم و این کار را با جدیت ادامه دادیم تا جایی که اکنون 520 امدادگر کددار در سطح استان داریم.

با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز هماهنگی لازم را انجام دادیم تا رشته کنتورخوانی نیز کد مخصوص خود را داشته باشد، بنابراین هر کسی که می‌خواهد در مشاغل یاد شده حضور داشته باشد باید آموزش ببیند و مدرک لازم را کسب کند و گواهینامه داشته باشد. این گواهینامه‌ها هر سال تمدید می‌شوند.

می‌توانیم اشتغال‌زایی را در حیطه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شما بدانیم.

همان‌طور که آقای عراقی نیز بارها تاکید کرده‌، بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی ما گازرسانی به مردم است، اما در حاشیه این وظیفه، تلاش کرده‌ایم کارهای دیگری را هم انجام دهیم. استفاده از نیروهای بومی و اشتغال‌زایی هم جزو اجرای مسئولیت‌های اجتماعی است. افزون بر این، آموزش برای مصرف ایمن و صحیح گاز را از مقطع دبستان برای دانش‌آموزان آغاز کرده‌ایم. برای گوشی‌های همراه هم یک بازی طراحی کردیم تا کودکان در قالب بازی، استفاده صحیح از گاز را یاد بگیرند.

خراسان رضوی برای اجرای طرح پایلوت استفاده از کنتورهای هوشمند انتخاب شده بود. در این زمینه چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

متولی استفاده از کنتورهای هوشمند مدیریت گازرسانی است که استان خراسان رضوی را برای اجرای طرح آزمایشی انتخاب کرد. ما هم اعلام آمادگی کردیم، اما هنوز این طرح اجرا نشده است.

گاز رسانی به خراسان گازرسانی علمک گاز گازروستایی 27

شرکت گاز خراسان رضوی نه تنها برای اجرای طرح کنتورهای هوشمند، بلکه برای اجرای هر طرحی که در حیطه مسئولیت‌های شرکت گاز باشد و رفاه و آرامش مردم را به همراه داشته باشد آماده است.

 

گفت‌وگو: فاطمه شعبانی

کد خبر 285373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =