احداث 450 کیلومتر شبکه گازرسانی در زاهدان

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان از احداث 450 کیلومتر شبکه گازرسانی در شهر زاهدان خبر داد و گفت: با احداث این شبکه، اکنون حدود 105 هزار انشعاب در زاهدان برقرار شده است.

رضا پنجابی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره گازرسانی به شهر زاهدان گفت: شهر زاهدان به حدود یک هزار و 350 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع نیاز دارد که عملیات احداث این شبکه از سال 91 آغاز شده و تاکنون حدود 450 کیلومتر شبکه احداث شده است.

وی با بیان اینکه گازرسانی زاهدان در حال توسعه است، ادامه داد: اکنون حدود 15 هزار مشترک در زاهدان امکان استفاده از گاز طبیعی را دارند که این رقم تا پایان سال به 26 هزار مشترک افزایش می‎یابد.

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان درباره نصب علمک گاز برای ساختمان‌های زاهدان توضیح داد: پس از سفر رئیس‌جمهوری در آذرماه سال 96 به زاهدان و دستور برای پرداخت تسهیلات 2 میلیون تومانی به مردم زاهدان با هدف لوله‌کشی گاز داخل منازل، روند نصب علمک گاز در این شهر شتاب گرفت.

پنجابی ادامه داد: یکی از چالش‎های پیش روی مردم زاهدان برای انجام لوله‌کشی گاز داخل منازل مشکل مالی آنان است که این موضوع با اجرایی شدن دستور رئیس‌جمهوری وضعیت مطلوبی به خود گرفته است، زیرا سرانجام با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل، شرکت ملی گاز و شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، استانداری و سایر نهادهای مربوطه، مردم زاهدان از وام یادشده بهره‌مند شدند.

وی درباره انشعابات گاز زاهدان تصریح کرد: اکنون بیش از 105 هزار انشعاب گاز در زاهدان داریم که این رقم در حال افزایش است.

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان درباره تامین منابع مالی مورد نیاز گازرسانی این استان توضیح داد: تاکنون بیش از یک هزار و 900 میلیارد ریال به طرح گازرسانی استان سیستان و بلوچستان تعلق گرفته که این مبلغ از محل عوارض گازرسانی، منابع داخلی، کمک شرکت ملی گاز (وصول مطالبات و ... ) وام بانکی و محل بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 تامین شده است.

به گزارش شانا، استان سیستان و بلوچستان از جمله مناطق محروم کشور است که در سال‌های گذشته گازرسانی به آن با کندی همراه بود اما پس از تعیین بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 برای تامین اعتبار گازرسانی به این استان و نیز توسعه و تکمیل خط هفتم سراسری، گازرسانی به شهرهای ایرانشهر و زاهدان رونق گرفت.

طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در سفر فروردین ۹۷ رئیس جمهوری به این استان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و همچنین گازرسانی به بخش نیروگاهی و صنعتی تصویب شد. این طرح اواخر سال ۹۶ و اوایل امسال بازنگری شد و اکنون طرح جامع گازرسانی با هدف گازرسانی به ۷۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی، صنایع و واحدهای تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۱، با سقف اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در مرحله تصویب و بررسی قرار دارد.

سه نیروگاه بخار ایرانشهر، سیکل ترکیبی بمپور و نیروگاه گازی زاهدان بزرگ‌ترین نیروگاه‌های استان هستند که مشعل آنها برای استفاده از گاز طبیعی آماده و فعال شده است.

گاز از عسلویه تا ایرانشهر با یک خط ۵۶ اینچ (خط هفتم سراسری) منتقل می‌شود و از آنجا با یک انشعاب ۳۶ اینچی به طول ۲۶۲ کیلومتر به ایستگاه CGS (تقلیل فشار) غربی زاهدان می‌رسد که از خردادماه ۹۶ تاکنون مشترکان گاز زاهدان با استفاده از همین خط از گاز استفاده می‌کنند. این ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در ساعت فعال است و افزون بر آن، ۲ ایستگاه TBS (ایستگاه تقلیل فشار درون شهری) دیگر نیز با هدف تقلیل فشار گاز در سطح شهر استقرار یافته‌اند.

اجرای پروژه خط انتقال گاز هفتم سراسری به طول ۹۰۷ کیلومتر در سال ۸۴ مصوب شد و در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید. افزون بر این خط اصلی، ۴ هزار کیلومتر شبکه برای گازرسانی شهری و روستایی در استان نیاز است که تا پایان دولت دهم، ۷۲۱ کیلومتر از این میزان راه‌اندازی شد، اما از ابتدای دولت یازدهم، هزار و ۱۵۱ کیلومتر به شبکه گازرسانی استان اضافه شد.

مبلغ اعتبار طرح گازرسانی به استان سیستان‌ و بلوچستان، هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال برآورد شده بود. از شهریور سال ۹۲، خط ۳۶ اینچ، گاز را از ایرانشهر به زاهدان آورد که پس از آن عملیات نصب علمک در زاهدان آغاز شد.

مطابق آمار شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، این استان ۲ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۱ نفر جمعیت دارد که در قالب ۷۰۳ هزار و ۸۷۱ خانوار در ۳۷ شهر و ۹ هزار و ۸۷۱ روستا ساکن هستند. اکنون 22 هزار و 644 خانوار شهری و 471 خانوار روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

اجرای عملیات احداث خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز و بخش خصوصی، با هدف توسعه منطقه چابهار و مکران نقطه امیدی برای رشد و توسعه استان مرزی کشور است.

شایان ذکر است که همه مراحل گازرسانی بر عهده شرکت ملی گاز ایران نیست. خط انتقال گاز سراسری، انشعاب‌گیری از آن به سوی شهرهای اصلی، انشعاب‌گیری کوچک‌تر به سوی روستاها، تامین اعتبار، همکاری استانداری و شهرداری‌ها، احداث شبکه گاز درون‌شهری و درون‌روستایی، اجرای مناقصات برای انتخاب پیمانکاران بومی و متخصص، نصب علمک‌ها، همکاری مردم با سازمان فنی مهندسی جهت کارشناسی داخل ساختمان‌ها و رفع ایرادها، استفاده از وام برای لوله‌کشی داخل منازل در صورت نیاز و همچنین همکاری آموزش و پرورش برای لوله‌کشی مدارس، همکاری اصناف برای لوله‌کشی گاز داخلی اماکنی مانند نانوایی‌ها و بسیاری موارد دیگر از مراحلی هستند که در روند گازرسانی باید سپری شوند.

به عنوان نمونه، یکی از مشکلاتی که چندی پیش شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان را به خود مشغول و وقفه جدی در روند احداث شبکه گازرسانی درون شهری زاهدان ایجاد کرد، همکاری نکردن شهرداری زاهدان بود که این مشکل با پیگیری‌ مستقیم وزارت نفت و شرکت ملی گاز رفع شد و روند گازرسانی زاهدان به حالت عادی بازگشت. بدیهی است بروز مشکل در هر کدام از مراحل یادشده، مرحله بعدی را نیز با سختی‌هایی روبه‌رو می‌کند.

کد خبر 285987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =