قدردانی نمایندگان مجلس از دیپلماسی موفق وزارت نفت در نشست اوپک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نتیجه نشست 175 اوپک را اقتدار دیپلماتیک نفتی ایران دانستند و عنوان کردند: بدون شک این موفقیت با درایت شخص وزیر نفت رقم خورده است.

رحیم زارع، رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی به خبرنگار شانا گفت: نشست این دوره سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با دوره‌های دیگر متفاوت بود، زیرا تلاش برخی کشورهای تولیدکننده نفت به این موضوع معطوف شده بود که سهم ایران در اوپک کاهش یابد و رئیس جمهوری آمریکا موضوعی با این مضمون توئیت کرده بود که اعضای اوپک تولید نفت خود را کاهش ندهند.

وی افزود: صدو هفتاد و پنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک نشان داد که تصمیم‌های اعضای این سازمان همچنان می‌تواند بر قیمت‌های جهانی نفت خام و معادلات این بازار اثرگذار باشد، همچنین صنعت نفت ایران را نمی‌توان با حربه‌هایی نظیر تحریم یا فشارهای سیاسی از حرکت باز داشت.

در همین حال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به نشست اخیر کشورهای عضو و غیر عضو اوپک اشاره کرد و گفت: امارات و عربستان تحت فشار آمریکا قصد داشتند سهم ایران را در اوپک کاهش دهند که موفقیتی کسب نکردند. به اعتقاد من، همین استثنا شدن ایران در کاهش سهمیه تولید، یک پیروزی نفتی برای ایران بود.

وی افزود: نتیجه این نشست را اقتدار دیپلماتیک نفتی ایران می‌دانم که با درایت وزیر نفت رقم خورد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این نشست، مطالبات ایران به نتیجه رسید و سرانجام اعضای اوپک ناگزیر شدند دلایل منطقی ایران را بپذیرند و به خواسته ایران تمکین کنند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی عنوان کرد: در حالی که آمریکایی‌ها قصد دخالت در امور اوپک را داشتند و امیدوار بودند بتوانند تعادل در عرضه نفت را برهم بزنند، خوشبختانه با مقاومت کشورهای عضو و اهتمام جمهوری اسلامی ایران و شخص وزیر نفت، برنامه آنها خنثی شد و شکستی دیگر را برای سیاست‌های مداخله‎گرانه آمریکا رقم زد.

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به نشست اخیر کشورهای عضو و غیر عضو اوپک اشاره و نتیجه آن را پیروزی نفتی برای ایران قلمداد کرد و گفت: برخی کشورها سعی داشتند با همراهی و دخالت‌های آمریکا، سهمیه ایران را در اوپک کاهش دهند، اما نه تنها تیر آنها به خطا رفت، بلکه متوجه شدند حذف نفت ایران از بازارهای جهانی ممکن نیست.

وی ادامه داد: این توافق و همچنین معافیت ایران از کاهش تولید نفت نشان داد تحریم نفت ایران امکان‌پذیر نیست و بازار جهانی به نفت ما نیاز دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر کاهش تولید نفت را قبول می‌کردیم این موضوع به نفع عربستان، امارات و روسیه و به ضرر ایران تمام می‌شد و در عین حال مشخص نبود که با این اقدام قیمت نفت افزایش یابد.

کد خبر 286266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =