بلوک‎های اکتشافی به شرکت‎های اکتشاف و تولید داخلی واگذار می‎شود

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه‎ریزی برای واگذاری بلوک‎های اکتشافی به شرکت‎های اکتشاف و تولید داخلی خبر داد و گفت: در آینده‎ای نزدیک حداقل سه بلوک اکتشافی به شرکت‎های داخلی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدصالح هندی امروز (دوشنبه، 26 آذر ماه)  در نشستی خبری که به مناسبت هفته پژوهش، در ساختمان این مدیریت برگزار شد، افزود: در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت که اردیبهشت ماه امسال واگذار شد، 14 بلوک اکتشافی در حضور شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی شد و اگرچه هدف، واگذاری این بلوک‌های اکتشافی با هدف جذب سرمایه‌های خارجی بود، اما با توجه به شرایط تحریمی پیش آمده، تصمیم گرفتهایم این فرآیند را با همکاری و مذاکره با شرکتهای اکتشاف و تولید ایرانی پیش ببریم.

وی پیش بینی کرد که در ماه‎های آینده، سه یا چهار بلوک اکتشافی به شرکت‌های داخلی واگذار شود.

بر اساس این گزارش، بلوکهای معرفی شده، ترکیبی از بلوکهای دارای ظرفیت اکتشافی بالا واقع در حوضههای رسوبی بالغ و شناخته شده و بلوکهای مربوط به حوضههای رسوبی جدید هستند که از میان آن میتوان به چهار بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی زاگرس شامل یک بلوک در ناحیه لرستان، یک بلوک در زیرحوضه فارس و دو بلوک در زیر حوضه دزفول شمالی و دشت آبادان اشاره کرد. سه بلوک دریایی در حوضه خلیج فارس و سه بلوک اکتشافی در حوضه کپهداغ در شمال شرق ایران نیز در زمره 14 بلوک اکتشافی معرفی شده مدیریت اکتشاف قرار داشت. معرفی یک بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی مغان در شمال غرب ایران که دارای سیستم هیدروکربوری اثبات شده است و یک بلوک اکتشافی در حوضه ایران مرکزی و دو بلوک اکتشافی به نام‌های تایباد و سیستان به عنوان بلوکهای واقع در حوضههای رسوبی جدید در شرق ایران، دیگر بلوکهای معرفی شده این مدیریت بوده‌اند که با توجه به صحبت‌های امروز مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، تعدادی از این بلوک‌ها در آینده‌ای نزدیک به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود.

شناسایی ذخایر متعارف و نامتعارف گازی در دریای عمان

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه از شناسایی ذخایر هیدرات گازی و گاز طبیعی در دریای عمان به‌واسطه اجرای فاز نخست طرح پژوهشی شناسایی هیدرات‌های گازی خبر داد و افزود: با اجرای فاز نخست این طرح، منابع هیدرات گازی و گاز طبیعی (منابع متعارف و غیرمتعارف) در دریای عمان شناسایی شد که با توجه به هزینه بالای فعالیت اکتشافی در آب‎های عمیق این منطقه، تصمیم‎گیری شد که برای افزایش قطعیت نتایج، فاز دوم این طرح پژوهشی نیز اجرا شود که امروز به قرارداد منتهی شده است.

وی اهمیت کشف هیدرات‌های گازی در دریای عمان را به جهت موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه اقدام توسعه‎ای در منطقه راهبردی مکران که نگاه ویژه‎ای به آن وجود دارد حائز اهمیت است و نزدیکی به آب‎های آزاد، نزدیکی به بازار پاکستان، تنگه هرمز و ... بر این اهمیت می‎افزاید.

بر اساس این گزارش، قرارداد فاز دوم طرح پژوهشی هیدرات‌های گازی امروز (26 آذر ماه) بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد. این قرارداد چهارساله است و بودجه آن از سوی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی  نفت ایران تامین می‌شود.

تایید اکتشاف‌های جدید نفت و گاز در کشور

هندی با تایید دستیابی به ذخایر جدید نفت و گاز در سال‌های 96 و 97، از اعلام هرگونه عدد و رقم در حوزه کشفیات جدید ذخایر هیدروکربوری اجتناب کرد و گفت: اعلام کشف‌های جدید در حوزه اختیارات وزیر نفت است.

وی اعلام کرد: تاکنون حدود 60 درصد پهنه کشور تحت مطالعات اکتشافی قرار گرفته و ضریب موفقیت چاههای اکتشافی (تعداد چاههای موفق نسبت به تعداد چاههای حفر شده) در کشور همچنان حدود۶۰ درصد است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره صحبت استاندار یکی از استان‌های شمال غرب کشور درباره کشف ذخایر نفتی در این منطقه گفت: در منطقه بستانآباد و میانه احتمال وجود هیدروکربور را میدهیم و در ماه‎های آینده کار مطالعاتی در این زمینه آغاز میشود، اما در مجموع منطقه آذربایجان منطقه پرظرفیتی نیست.

هندی همچنین درباره طرح مروارید خلیج فارس عنوان کرد: کارفرمای این طرح، شرکت نفت فلات قاره ایران بود، اما با همکاری خوب این شرکت با مدیریت اکتشاف و اقدام‌های خوب انجام شده در این طرح، هزینه طرح اکتشافی در خلیج فارس بسیار کاهش یافته است، اما نباید فراموش کنیم که نتایج طرح‌های اکتشافی همواره نیاز به روزآوری دارد.

پیشرفت قابل قبول طرح‎‎های پژوهشی اکتشاف

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از شناسایی نیازهای فناورانه در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در بحث پژوهش، بیش از مشکلات مالی، با مشکلات دانشی و مدیریتی روبه‌رو هستیم. باید به این باور برسیم که پژوهش، محصول و بازاری دیربازده است، بنابراین باید برای چالش‌های فرداها از همین امروز از فرصت پژوهش استفاده کنیم.

وی امضای قرارداد با پنج دانشگاه کشور در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری و علمی در کشف منابع هیدروکربوری را یکی از نتایج شناسایی نیازهای فناورانه این مدیریت عنوان کرد و با اشاره به تقویت ارتباط این مدیریت با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی در سال‌های اخیر و اقدام‌های انجام شده در مسیر شکل‌گیری شبکه نوآوری و فناوری، گفت: خوشبختانه قراردادهای پژوهشی امضا شده با دانشگاه‌ها پیشرفت خوبی دارد و فاز نخست بیشتر این قراردادها تکمیل شده یا در مراحل پایانی قرار گرفته است.

هندی با اشاره به ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، یادآور شد: به ما ثابت شده است که بخش دولتی کمک چندانی به پژوهش نمی‌کند و واقعیت دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر پژوهش‌ها کاربردی نباشند و اتصال بین پژوهش و تجارت برقرار نشود، چشم‌انداز روشنی را نمی‌توان پیش روی بخش پژوهش کشور متصور شد.

تاکید بر مسائل زیست‎محیطی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین بر اهمیت مسائل زیست‎محیطی و حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) در این شرکت تاکید کرد و گفت: هم‎اکنون در نزدیکی تالاب شادگان در حال حفاری هستیم، اما برای پسماندهای حفاری برنامهریزی کرده‌ایم و استخرهایی از بتن به این منظور احداث شده و منطقه از هر پسماندی پاکسازی می‎شود.

وی افزود: تعویض گل‌های پایه روغنی با گل‌های پایه آبی از دیگر اقدام‌های ما بوده است. همچنین یک چاه در منطقه آغار در استان فارس حفر کردیم، اما از آن جا که در گل حفاری به جای مواد شیمیایی از مواد گیاهی استفاده کرده بودیم، پس از چند ماه شاهد به عمل آمدن ذرت در این منطقه بودیم.

تحریم بد است، اما خودمان را دست کم نگیریم

هندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به پرسش‌هایی درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر فعالیت‌های اکتشافی این گونه پاسخ داد: به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران می‌گویم که در برنامه‌های ابلاغی اکتشاف هیچ تغییری حاصل نشده و تحریم نه تنها فعالیت‌های اکتشافی این شرکت را متوقف نکرده است، بلکه بر اساس تصمیم‌گیری هیئت مدیره، فعالیت‌های نگهداشت تولید نیز مانند پیشین دنبال می‌شود، حتی اگر صادرات و حتی تولید کاهش یابد. همان طور که می‌دانید، تعدادی از مناقصه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران نیز برگزار شده و در حال اقدام است.

وی در عین حال که تاکید کرد بی‌شک تحریم مسئله خوبی نیست و ما از آن استقبال نمی‌کنیم، یادآور شد: اما زمانی که تحریم بر ما تحمیل می‌شود، باید تلاش خود را برای مقابله حداکثری با آن به کار ببندیم. من خرسندم که تلمبه‌های SRP را که 10 سال پیش باید با زحمت فراوان از چین وارد می‌کردیم  امروز در کشور می‌سازیم و دانشگاه سازنده این تلمبه‌ها به سطحی از بلوغ دست یافته که در حال طراحی نرم‌افزارهای مرتبط با آن است. ما از عمق وابستگی صنعت نفت به خارج از کشور به اینجا رسیده‎ایم که در تولید بسیاری از قطعات خودکفا شده‎ایم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: منکر ضعف‎ها نیستم، اما نباید از کارها و اتفاق‌های بزرگ و خوشایندی که در صنعت نفت افتاده نیز غافل شویم. خودمان را دست کم نگیریم. این‌که آمریکا برای زمین زدن صنعت نفت ایران هدف‌گذاری می‌کند، نشان می‌دهد این صنعت مهم است و کارهای بزرگی انجام داده است، هرچند کارهای انجام نشده زیادی هم در پیش داریم.

کد خبر 286311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =