حفاری و تکمیل 4 هزار و 489 حلقه چاه‌ نفت و گاز در 39 سال

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران به مناسبت سی و نهمین سالگرد تاسیس این شرکت اعلام کرد: شرکت ملی حفاری در 39 سال گذشته با حفر 4 هزار و 489 حلقه چاه‌های نفت و گاز و ثبت 9 میلیون و 320 هزار و 810 متر حفاری، بخش عظیمی از عملیات حفاری در مناطق خشکی و دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سید عبدالله موسوی افزود: از مجموع چاه‌های حفر شده در این مدت 4 هزار و 92 حلقه در مناطق خشکی و 397 حلقه در دریا بوده است که به تفکیک شامل 2 هزار و 372 حلقه چاه توسعه‌ای، 104 حلقه توصیفی، 137 حلقه اکتشافی و یک هزار و 876 حلقه چاه‌های تعمیری تکمیلی می‌شود.

وی تحقق 165 هزار و 806 عملیات فنی تخصصی مرتبط با صنعت حفاری را که مشتمل بر بیش از  20 نوع عملیات متنوع با تخصص‌های مختلف است از دیگر فعالیت‌های این شرکت برشمرد و  انجام آنها را وجه تمایز شرکت ملی حفاری ایران با دیگر شرکت‌های خارجی فعال در این عرصه دانست که به روال معمول در مراحل حفر و تکمیل چاه‌ها و موارد تعمیر چاه‌های در حال بهره‌برداری که به دلایل مختلف دچار افت تولید می شوند، ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران شمار خدمات فنی حفاری در مدت یادشده را 49 هزار و 366 عملیات، سیمان و انگیزش چاه 94 هزار و 365 عملیات و خدمات ویژه را 20 هزار و 386 عملیات برشمرد و اظهار کرد: تحقق 804 هزار و 643 متر حفاری به شیوه افقی و جهت‌دار که تخصص بالایی دارد و 35 هزار و 548 متر مغزه‌گیری از یک هزار و 689 حفره بخش دیگری از تلاش‌های شاخص مختصصان و کارکنان عملیاتی و فنی مهندسی این شرکت است.

موسوی با اشاره به نقش اساسی این شرکت در حفاری چاه‌های اکتشافی و توسعه‌ای در میدان‌های کشف شده در چهار دهه گذشته از جمله در میدان نفتی آزادگان و گازی پارس جنوبی گفت: این شرکت در حفر چاه‌های نفتی در میدان های یاران، یادآوران و دارخوین در غرب کارون در استان خوزستان و در حفر چاه‌های میدان نفتی آذر در استان ایلام به‌صورت پروژه‌ای و کلید در دست (EPDS) ایفای نقش کرده و پروژه را از صفر تا 100 به اجرا درآورده است.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه به صورت کلید در دست در فازهای یک، 14، 9 و 10 و 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از دیگر پروژه‌های بزرگ در عرصه آب‌های خلیج فارس است که به همت متخصصان این شرکت در همه فازهای مورد اشاره انجام شده و تنها در فاز 14 در مراحل پایان کار قرار دارد و در حفاری 11 حلقه چاه توسعه‌ای در فاز پنج و تعمیر و راه‌اندازی 10 حلقه چاه در فاز 12 مشارکت داشته است.

عزم شرکت ملی حفاری برای حضو در پروژه‌های برون‌مرزی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به این‌که ناوگان این شرکت اکنون 72 دستگاه حفاری خشکی و دریایی ملکی دارد، افزود: مستندات موجود در صنعت نفت کشور نقش بی‌بدیل شرکت ملی حفاری ایران را در پاسخگویی به نیازهای این صنعت نشان می‌دهد و ملی حفاری به عنوان یکی از شاخ‌‌های مهم اقتصادی نقش ارزنده‌ای در چرخه تولید نفت و اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

موسوی اظهار کرد: در شرایط کنونی این شرکت عزم خود را جزم کرده است تا ضمن تلاش مضاعف برای تحقق برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، بتواند در پروژه‌های خارجی در خارج از کشور از جمله حوزه خلیج فارس مشارکت کند که در این راستا رایزنی با کشورهای منطقه ادامه دارد.

وی گفت: در گستره مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور نیز بیش از 40 دستگاه حفاری سنگین و سبک ناوگان شرکت در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مستقر و دیگر دکل‌ها در طرح‌های توسعه‌ای میدان نفتی آزادگان جنوبی، آذر، دارخوین، بخش خشکی میدان گازی کیش و فازهای 11 و 14 حضور فعال دارد.

وی به قراردادهای امسال با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای حفر 14 حلقه چاه اکتشافی در مناطق مختلف کشور، برنده شدن در مناقصه طرح توسعه میدان نفتی گچساران برای حفاری هشت حلقه چاه و همچنین حفر پنج حلقه چاه در منطقه نفت‌شهر اشاره کرد و افزود: در بخش ارائه خدمات جانبی نیز قراردادهای جدیدی با شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت مناطق مرکزی در مراحل اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بزرگداشت یکم دی ماه سالروز تاسیس این شرکت به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1358، این مناسبت را به کارکنان صنعت نفت کشور تبریک گفت و اظهار کرد: سختکوشان صنعت حفاری افتخار می کنند که در چهار دهه گذشته با مدیریت و تخصص ایرانی، توانستند این شرکت را به یکی از نمادهای استقلال و خودباوری کشور مبدل کنند.

صنعت حفاری در کشور همواره شاخصی برای اندازه‌گیری میزان تولید، قدرت تولید، قیمت‌گذاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نفت است و به همین دلیل بخش زیادی از بودجه و هزینه‌ها در صنعت نفت کشور برای برنامه‌های اکتشاف و توسعه مخازن نفت و گاز به منظور بهره‌برداری، صرف عملیات حفاری می‌شود.

توانایی انجام عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز در دریا و خشکی و تامین خدمات فنی و مهندسی مربوط در مناطق خشکی و فلات قاره با اتکا به قابلیت‌های فردی و سازمانی بزرگ‌ترین مزیت شرکت ملی حفاری ایران در عرصه صنعت حفاری در کشور و منطقه است.

کد خبر 286370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =