۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
  • کد خبر: 286585
انتقاد از یک تاریخ

گاز به زاهدان نرسید؟!

می‌گوییم گاز به زاهدان رسید، می‌گویند نرسید!

می‌گوییم 460 کیلومتر شبکه گاز در سطح شهر اجرا شده و گاز به 10 هزار مشترک زاهدانی رسیده؛ می‌گویند گاز به زاهدانی‌ها نرسید!

می‌گوییم 800 ظرفیت خالی وجود دارد که هنوز ثبت‌نام نشده، لوله‌کشی داخل منازل هم باید از طرف سازمان نظام مهندسی تایید شود؛ می‌گویند سرعت کار پایین است!

می‌گوییم در طول پنج سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اندازه 48 سال پیش از آن (از سال 44 تا 92) در حوزه گازرسانی به روستاها کار انجام شده (گازرسانی به صنایع، نیروگاه، افزایش حجم صادرات، افزایش حجم تولید و فرآورش گاز بماند برای بعد)؛ می‌گویند این کارها پروپاگاندای انتخاباتی است!

می‌گوییم برنامه‌ریزی برای اجرای 300 کیلومتر شبکه و فراخوان برای 500 کیلومتر دیگر انجام شده و اگر قرار باشد عملیات حفاری برای اجرای این حجم شبکه همزمان در سطح شهر انجام شود دیگر امکان تردد و زندگی وجود ندارد، می‌گویند........

از قدیم گفته‌اند کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد!

گازرسانی به زاهدان

گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان داستانی است که هم ما می‌دانیم و هم مردمان صبور سرزمین مهربانی. داستانی از جنس تلاش مردان و زنان جزیره گاز برای آبادانی و رفاه هم‌وطنان‌شان؛ اما داستان زمانی غم‌انگیز می‌شود که انتقادها به اجرا و تکمیل این کار رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و نشان می‌دهد که چاک دادن پیراهن‌ها و خش‌دار کردن گلوها از سر دلسوزی نیست!

داستان زمانی تلخ‌تر می‌شود که همه انتقادها از یک تاریخ آغاز می‌شود؛ دهم اسفندماه 1395 و بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان با حضور رئیس‌جمهوری که گویا به مذاق برخی خوش نیامد! گویا تا پیش از این تاریخی وجود نداشته و مردم این سرزمین به گاز نیازی نداشته‌اند و نباید این دستاورد به نام دیگری ثبت می‌شد!

پروژه‌ای مهم برای دولت که حسن روحانی در زمان افتتاح خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان، آن را «روز وفای به عهد» نامید.

شرکت ملی گاز ایران در طول سال‌های گذشته همواره تلاش کرده به دور از جبهه‌گیری‌های سیاسی در مسیر تامین پایدار سوخت بخش‌های مختلف گام بردارد. این مسیر با پیگیری وزارت نفت برای تصویب بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 در حوزه گازرسانی به مناطق باقی‌مانده آغاز شد و شرکت ملی گاز ایران همچون گذشته با قدرت به عهدی که سال 93 با مردم برای گازرسانی به همه نقاط فاقد گاز کشور بسته بود به کار خود ادامه می‌دهد.

از طرفی، پرداخت وام ۲ میلیون تومانی گازکشی داخلی منازل که به دستور رئیس‌جمهوری و با همکاری بانک مرکزی به مردم زاهدان تعلق گرفته است، تا سقف ۱۰ هزار مشترک و به صورت قرض‌الحسنه ادامه دارد.

صنعت گاز در طول بیش از 50 سال گذشته ثابت کرده که از سیاسی‌کاری به دور بوده و گواه این ادعا گازرسانی به بیش از 90 درصد مناطق کشور است، اما با یک تفاوت!

در طول 48 سال تنها به 14 هزار روستا گازرسانی شده و این در حالی است که در طول پنج سال دولت یازدهم و دوازدهم به همین تعداد روستا (14 هزار روستا) گازرسانی شده است. از طرفی روستاهای باقیمانده در نقاط سخت‌گذر و مرزی قرار دارند و افزون بر صرف هزینه بیشتر، سختی کار بالایی دارد.

نکته بعدی، اختصاص بودجه به طرح‌های گازرسانی است. پیش از تصویب بند «ق» اعتبار گازرسانی از بودجه‌های عمومی شرکت‌ها و در مواردی وام تامین می‌شد، در حالی که با تصویب بند «ق» و ماده 12 قانون رفع موانع تولید، این هزینه‌ها از محل جایگزینی گاز با سوخت مایع تامین می‌شود و در عمل بودجه دولتی صرف این پروژه‌ها نمی‌شود.

و در آخر باید گفت مردان و زنان جزیره گاز به دور از سیاسی کاری‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا به عهدی که با مردم سرزمین مهربانی بسته‌اند وفا کنند و هم‌قسم شده‌اند تا گاز را به جای جای این سرزمین برسانند و با محرومیت‌زدایی از طریق گازرسانی، لبخند بر لبان اهالی این منطقه بنشانند که همانا رسالت‌شان جز این نیست.

این رسالت همچنان تداوم می‌یابد و بازی‌های زمانه خدشه‌ای در آن ایجاد نخواهد کرد.

مهدی مهرابی

کد خبر 286585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =