۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
  • کد خبر: 287069
بهینه‎سازی انرژی و توسعه مشاغل سبز

مطابق ماده 65 قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در تدوین و اجرای برنامه‎های آموزشی دوره‎های فنی‎وحرفه‎ای ذی‌ربط، آموزش‎های موثر و روش‎های بهینه‎سازی کاربرد انرژی را طبق نظر وزارتخانه‎های نفت و نیرو لحاظ کند.

در راستای تحقق قانون یادشده، تاکنون شرکت بهینه‎سازی آموزش‎های مهارتی و کارگاه‎های مرتبط با مدیریت انرژی از جمله پنجره‎های دوجداره، عایق‎کاری حرارتی، سیستم‎های کنترل هوشمند موتورخانه و آبگرمکن‎های خورشیدی را در برخی مراکز فنی‎وحرفه‎ای کشور دایر کرده است.

ضرورت توجه به موضوع بهینه‎سازی انرژی با حمایت از طرح‎های اشتغال‎زا در قالب سیاست‎های حمایتی وزارت کار مسیر هموارتری خواهد پیمود.

حمایت از قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی (EPC) و رونق آن در سطح جامعه با ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و ارائه تسهیلات از سوی وزارت کار و نظارت عالیه شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در این نوع قراردادها، زمینه توسعه مشاغل سبز در کشور را فراهم می‎آورد.

برخی پیشنهادهای اجرایی به وزارت کار برای رونق اشتغال در بخش مدیریت انرژی:

-تخفیف حق بیمه کارکنان شاغل شرکت‎های فعال در حوزه مدیریت انرژی؛

-استفاده از خدمات شرکت‎های فعال انرژی به منظور اجرای مدیریت انرژی در ساختمان‎های تابعه وزارت کار در سطح کلانشهرها؛

-الزام بانک رفاه و بانک توسعه تعاون در ارائه تسهیلات وام کم بهره به شرکت‎های فعال در زمینه بهینه‎سازی انرژی؛

-تدوین الگوی جایزه اشتغال سبز به منظور تشویق شرکت‎های فعال در حوزه مدیریت انرژی با مشارکت دفتر روابط بین‎الملل وزارت کار؛

- تامین مالی بخشی از هزینه‎های توسعه انرژی‎های تجدیدپذیر با هدف توسعه مشاغل سبز در جامعه  از سوی بانک رفاه و بانک توسعه صادرات.

امید که با مشارکت و همدلی دستگاه‎های اجرایی گامی موثر در توسعه سیاست‎های بهینه‎سازی انرژی در سطح کشور برداریم.

 

احمد فضلی
منبع: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

کد خبر 287069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =