۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
  • کد خبر: 287087
روایت گاز در پایتخت

پایتخت‌نشینان از 43 سال پیش تاکنون شاهد نصب علمک گاز در ورودی خانه‌های خود هستند و شرکت گاز استان تهران نیز در همه سال‌هایی که گذشته، شبکه گاز این استان را به شبکه‌ای مقاوم، پایدار و ایمن تبدیل کرده است.

احمد دارابی، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به ارائه گزارشی درباره آمادگی شرکت گاز استان تهران برای گازرسانی پایدار در فصل زمستان و آمار گازرسانی در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

  • تهران، گاز، دیروز تا امروز

استان تهران به عنوان پایتخت کشور دارای 16 شهرستان، 33 بخش، 48 شهر، 71 دهستان و یک هزار و 32 آبادی است که مطابق سرشماری سال 1395، بیش از 13 میلیون نفر جمعیت (16 درصد از جمعیت کل کشور) دارد. حدود 94 درصد جمعیت این استان، شهری و حدود 6 درصد جمعیت روستایی هستند.

گازرسانی در استان تهران از سال 1354 با احداث یک خط انتقال فشار قوی به طول 111 کیلومتر و قطر 30 اینچ منشعب از خط انتقال سراسری اول در ناحیه کوه نمک شهرستان قم با احداث و نصب یک ایستگاه ورودی به ظرفیت 800 هزار مترمکعب در ساعت در جنوب شهرری آغاز شد. در سال‌های 1354 تا 1357، با احداث 400 کیلومتر شبکه شهری، 60 هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی تهران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبع تغییر رویکرد و سیاست‌های کلان کشور در بخش انرژی، برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهینه از گاز طبیعی به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه پایدار کشور و همچنین تامین رفاه و آسایش مردم، رشد صنعت و حفظ محیط زیست مطرح و تلاش در جهت استفاده از گاز به جای سوخت‌های میان تقطیری آغاز شد.

در سال 1386، بنا بر سیاست‎های کلی شرکت‌های بالادستی، شرکت‌های گاز تهران بزرگ و استان تهران ادغام شد و فعالیت‌های گازرسانی استان تهران در قالب یک شرکت واحد با اساسنامه مجزا و مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

در سال 1394 نیز با تشکیل شرکت گاز استان البرز، شهرهای کرج، ساوجبلاغ و طالقان از مجموعه شرکت گاز استان تهران جدا شدند و شرکت گاز استان تهران با احداث 20 هزار و 862 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و 650 کیلومتر خط انتقال، 12 میلیون و 486 هزار انشعاب گاز و 32 میلیون و 262 هزار مشترک را زیر پوشش گاز طبیعی  قرار داد.

  • ردپای گاز در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران

اکنون گازرسانی به 48 شهر استان تهران به پایان رسیده است و همه جمعیت شهری استان تهران از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند. 494 روستا نیز از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و پروژه گازرسانی به حدود 25 روستای دیگر استان تهران نیز در دست اقدام است. بنابراین ضریب پوشش گازرسانی شهری 100 درصد و گازرسانی روستایی 97 درصد است که به نسبت تراکم شهری آماری بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود.

6 نیروگاه استان تهران به همراه 10 هزار و 828 واحد صنعتی عمده و غیر عمده نیز مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند.

به طور میانگین 45 درصد گاز استان تهران در بخش خانگی، 27 درصد در بخش نیروگاهی، 15 درصد در بخش صنعتی، 4 درصد در بخش سی‌ان‌جی و 9 درصد دیگر در سایر بخش‌ها از جمله حمل و نقل، اماکن و تاسیسات دولتی مصرف می‌شود.

از ابتدای سال 97 تا پایان آذرماه، 15 میلیارد و 76 میلیون مترمکعب گاز در این استان دریافت شده و 12 میلیارد و 672 میلیون مترمکعب گاز به فروش رسیده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سه ماهه پایانی سال 7 میلیارد و 691 میلیون مترمکعب گاز در این استان مصرف شود.

  • شبکه گاز مقاوم استان تهران

بر اساس ماده 29 جزء (ب) بند 7 قانون برنامه چهارم توسعه، شرکت گاز استان تهران مطابق قرارداد سه جانبه با شرکت گاز اوزاکای ژاپن و دانشگاه شهید عباسپور اقدام‌های مهمی به‌منظور رفع نقاط ضعف و مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی به‌ویژه در شهر تهران انجام داد؛ مانند جمع‌آوری شیرهای پیاده‌رو، جمع‌آوری شیرهای فلنجی، بلوک‌بندی شهر، نصب حس‌گرهای زلزله و شتاب‌نگار، نصب شیر خودکار روی شبکه‌های تغذیه و تبدیل حوضچه‌های قدیمی و خمره‌ای به حوضچه‌های استاندارد و جدید در شهر تهران که سبب پایداری شبکه تغذیه و توزیع می‌شود و با دریافت منظم گاز طبیعی از شبکه انتقال، گاز بدون قطع یا افت فشار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

در 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، تهران در زمره استان‌هایی قرار داشته است که مردم آن از هر لحاظ رشد و پیشرفت را احساس کرده‌اند. توسعه گازرسانی در این استان نیز با اجرای طرح‌های مختلف از سوی شرکت گاز استان تهران میسر شده است. مهم‌ترین این اقدام‌ها شامل احداث 800 ایستگاه تقلیل فشار گاز در نقاط مختلف استان تهران، گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع واجد شرایط و فاقد گاز، مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها، تاسیسات، ایستگاه‌های تقلیل فشار و تجهیزات گازرسانی در برابر زلزله، احداث ساختمان‌های تجهیزات شهری مقاوم در برابر زلزله در شهر تهران، ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف و انجام پروژه‌های پژوهشی و آموزشی به منظور توسعه و افزایش ضریب بهره‌وری گازرسانی، رفع تنگناهای زمستانی و استقرار و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریتی و کیفیتی می‌شود.

از دیگر اقدام‌های مهم شرکت گاز استان تهران در دوران انقلاب اسلامی می‌توان به نصب و راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ ایستگاه‌ها، قرائت هوشمند مصارف صنایع و مشترکین عمده، نشت‌یابی مکانیزه آنلاین، مدیریت پسماند اقلام ضایعاتی پروژه‌ها و بازیافت آنها، استقرار سیستم GIS، استقرار سامانه‌های اطلاعاتی موثر بر کیفیت خدمات مانند سگال، 194، جامع مالی، جامع کالا و غیره اشاره کرد.

  • گاز در تهران؛ پیش و پس از انقلاب57

گازرسانی استان تهران

 

  • آنچه در بهمن 97 خواهد گذشت

بهمن‌ماه امسال هم‌زمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌های جدیدی از سوی شرکت گاز استان تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز پنجم تهران، نصب و راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ ایستگاه‌ها، احداث ساختمان مرکزی دیتاسنتر منطقه سه گازرسانی، راه‌اندازی ساختمان اداری و تجهیزات شهری منطقه 6 گازرسانی، گازرسانی به منطقه صنعتی و نظامی خجیر، گازرسانی به شهرک الهیه غرب و گازرسانی به روستاهای وردیج و واریش، طرح‌های آماده افتتاح در یازدهمین ماه امسال هستند.

افزون بر این، طرح‌های تامین و نصب 72 دستگاه شیر قطع اضطراری برقی در ورودی ایستگاه‌های تقلیل فشار، اجرای ساختمان کنترل مرکزی شرکت گاز استان تهران و گازرسانی به 12 روستای جدید نیز در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی خواهند شد.

کد خبر 287087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =