سیاه‎نمایی دلواپسانه با نادیده گرفتن دستاوردهای صنعت نفت

همزمان با بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نادیده گرفتن دستاوردهای دولت از جمله دیپلماسی موفق نفتی، شکست آمریکا در توقف صادرات نفت، خودکفایی در تولید سوخت و... با طرح ادعاهایی بدون سند به سیاه‎نمایی بی‌سابقه پرداخته‎اند.

به گزارش  شانا به نقل از ایرنا، در حالی که مردم و علاقه‌مندان انقلاب در حال تدارک جشن چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستند، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتشار نامه‌ای خطاب به سران قوا ادعاها و اتهام‌هایی قابل تامل مطرح کرده‎اند.

نکته جالب توجه، انتخاب زمان انتشار این نامه، همزمان با برگزاری جشن‎های چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است که جای پرسش دارد.

هرچند صنعت نفت امروز در رویارویی با شدیدترین تحریم‎ها و فشارهای آمریکا و متحدانش قرار دارد، اما به بلوغ و خودکفایی رسیده و توانسته است کارشکنی‎های خارجی را ناکام بگذارد، با این حال به یکباره این نامه مأیوسانه منتشر می‎شود که در آن همه دستاوردهای این صنعت را نادیده می‌گیردو به طرح ادعاهایی بدون سند می‎پردازد.

نکته قابل توجه دیگر، تامین خوراک تبلیغاتی برای سوءاستفاده اپوزیسیون خارج‌نشین است. در این نامه با چشم‌پوشی از دستاوردهایی مانند گازرسانی گسترده به شهرها و روستاها، خودکفایی در تامین بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور و ...، به طرح ادعاها و اتهام‌هایی بدون سند اکتفا شده است.

گرچه تلاش منتقدان جناحی و سیاسی در تخریب دستاوردهای دولت، اتهام‌زنی و طرح ادعاهای واهی در سال‎های استقرار دولت‎های یازدهم و دوازدهم به موضوعی عادی تبدیل شده، اما انتشار این نامه در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تعجب‎آور است.

طرح ادعاهایی بدون سند در نامه منتسب به 72 نماینده

72  نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهم بهمن ماه در نامه‎ای به سران قوا ادعاهایی را درباره شرایط صنعت نفت مطرح و ادعا کردند که وزارت نفت نه‎ تنها توجه عملی برای مقابله با تحریم‎ها از خود بروز نداده، بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود برای بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

این نمایندگان همچنین خواستار این شدند «با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل برای تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا از سوی سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود».

در این نامه، ادعاهایی عجیب مطرح شده که به نظر می‎رسد بخش عمده امضاکنندگان این نامه یا بدون آگاهی از متن نامه آن را امضا کرده‎اند یا اینکه شناخت دقیقی از تحولات و رخدادهای صنعت نفت ندارند، زیرا با کمی کنکاش و پیگیری از تحولات رخ داده در این صنعت به‌راحتی پی به واقعیت می‌بردند و وارد این بازی امضای نامه یاد شده، نمی‎شدند.

در ادامه نگاهی به شماری از ادعاهای مطرح شده در این نامه می‎اندازیم:

در بخشی از این نامه ادعا شده است: «پیش از سال 92 ایران قرارداد تولید و صادرات روزانه یک ‌میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های مشترک با عراق در غرب کارون را با شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‎پی‎سی) امضا کرد و طرف چینی عملیات اجرایی خود را آغاز کرده بود، در حالی که رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برای توجیه آغاز مذاکره با آمریکا بر جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه نفت و گاز تأکید می‌کردند آقای زنگنه در بدو ورود خود قرارداد سرمایه‎گذاری با طرف چینی را به‌ صورت یک‌جانبه لغو و شرکت چینی را از عملیات در این پروژه خلع ید کرد».

«این اقدام وزیر نفت افزون بر اینکه فرصت سرمایه‎گذاری و فروش تضمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را از بین برد، سبب واکنش مقام‌های چین و کاهش خرید نفت از ایران شد».

در این نامه به تحریف تاریخ پرداخته شده و به شکلی جانبدارانه اقدام به حمایت و مظلوم‌نمایی درباره شرکت سی‎ان‎پی‎سی شده است.

اما واقعیت چه بود: پس از وقت‎کشی چند ساله و اخطار و تعیین ضرب‎الاجل و ادامه بی‎توجهی شرکت چینی، سرانجام حکم خلع ید شرکت سی‎ان‎پی‎سی در اردیبهشت ماه 93 صادر شد.

چینی‎ها در مدت قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی قرار بود 185 چاه در فاز نخست حفر کنند، در حالی که پس از گذشته چند سال، فقط هفت چاه حفر شد، همچنین به جای 25 دکل حفاری، یک دکل را در این میدان نفتی مستقر کردند.

نورالدین موسی، کارشناس مدیریت فنی مناطق نفت‎خیز جنوب در سال 93 در گفت‎وگو با یک روزنامه داخلی اعلام کرده بود، عدم‎النفع ایران از این قرارداد ضعیف با چینی‎ها حدود 38 میلیارد دلار برآورد می‌شود. با احتساب چهار سال عدم‎النفع ناشی از کاهش تولید از سوی چینی‎ها از 50 هزار بشکه به 29 هزار بشکه در این میدان و در نظر گرفتن نفت 100 دلاری در مدت یادشده تنها از این محل، کشور با عدم‎النفع بالغ بر 4.1 میلیارد دلار روبه‌رو شده بود.

به گفته وی، این در حالی است که عراقی‎ها در این مدت روزانه 290 هزار بشکه از این میدان مشترک برداشت کرده‎اند و اگر بخواهیم عدم‎النفع ناشی از نبود برداشت طرف ایرانی را در نظر بگیریم این رقم به حدود 38 میلیارد دلار افزایش می‎یابد.

با چنین کارنامه ضعیفی که شرکت چینی در میدان آزادگان جنوبی از خود برجا گذاشته و ناتوانی آنها در توسعه میدان آزادگان که سبب عقب ماندن ایران در توسعه آن شد، این نمایندگان به دفاع از چینی‎ها پرداخته‎اند.

پس از خلع ید شرکت ناکارآمد چینی در آزادگان جنوبی، شرکت‎های ایرانی جایگزین شدند و متخصصان ایرانی با بسیج دکل‎های حفاری و اعزام آنها به این میدان نفتی - که بزرگ‎ترین میدان نفتی کشور به شمار می‎رود- توانستند به سرعت به توسعه این میدان بپردازند.

اظهارات متناقض درباره ساخت پالایشگاه در خارج از کشور

از دیگر موارد مطرح شده در این نامه، ناراحتی نمایندگان از ساخته نشدن پالایشگاه نفت ایران در برزیل است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: به‌رغم پیگیری‎های دولت برزیل برای احداث پتروپالایشگاه نفت خام در برزیل در قالب مشارکت با شرکت ملی نفت ایران با ظرفیت روزانه یک‎ میلیون و 200 هزار بشکه و با وجود دو بار سفر وزیر انرژی این کشور برای دیدار با زنگنه و امضای قرارداد یادشده، متأسفانه ایشان از این پیشنهاد استقبال نکرد.

در صورتی‎‌که از پیشنهاد دولت برزیل استقبال می‌شد، کشور بدون پرداخت یک دلار و تنها با تضمین تأمین خوراک نفتی این پالایشگاه، صاحب 50 درصد سهام آن می‎شد و در فاز نخست روزانه 600 هزار بشکه نفت خام و در فاز دوم روزانه یک ‌میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام صادر و در این پالایشگاه به فرآورده تبدیل می‎شد و در آن صورت امروز کشور نگران فروش نفت خام خود نبود.

گذشته از روایت ناقص و تحریف مذاکرات مربوط به ساخت این پالایشگاه، مسئله قابل تأمل، موضع‌گیری‎های متناقض دلواپسان در مقابل ساخت پالایشگاه در خارج از کشور است.

در سالیان گذشته که مذاکراتی از سوی ایران برای ساخت پالایشگاه در کشورهایی مانند هند، آفریقای جنوبی و ... از سوی دولت دنبال می‎شد، دلواپسان از آن انتقاد می‎کردند و می‎گفتند چرا دولت می‎خواهد با ساخت پالایشگاه در خارج از ایران، برای مردم دیگر کشورها اشتغال‌زایی کند و آن را خیانت می‎دانستند.

منتقدان در ماه‎های پس از تصویب برجام با انجام مصاحبه‎های متعدد که سوابق آن با جست‎وجو در اینترنت به سادگی قابل دستیابی است تاکید می‎کردند مذاکرات ساخت پالایشگاه در خارج از کشور اقدامی خیانت‎آمیز بوده و باید متوقف و برنامه ساخت پالایشگاه در داخل پیگیری شود. اما اکنون دلواپسان در نامه اخیر خود به یکباره تغییر موضع داده و طرفدار ساخت پالایشگاه در خارج از کشور شده‎اند.

چند اتهام نفتی دیگر

بی‎توجهی به درخواست عراقی‎ها برای سرمایه‎گذاری مشترک در توسعه میدان‎های نفت و گاز مرزی از دیگر ادعاهاست که مشخص نیست بر چه مبنایی طرح شده است.

کم‌توجهی به استفاده از ظرفیت همسایگان مانند ترکیه، عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان به منظور گسترش همکاری در حوزه تولید و انتقال نفت و گاز و اجرا نکردن قرارداد‌های موجود و اتخاذ مشی نادرست در رفع اختلافات نیز از دیگر ادعاهای مطرح شده در این نامه است. نبود اجرای قرارداد انتقال گاز به پاکستان که در سال 91 عملیاتی شده بود و تا سال 92 بخشی از آن به اجرا درآمد با بهانه‎های واهی شخص وزیر متوقف ماند و سبب شد ترکمنستان با ایجاد خط لوله تاپی از طریق افغانستان، به پاکستان و هند گاز صادر کند.

ادعای نبود تمایل وزارت نفت دولت یازدهم برای صادرات گاز به پاکستان در حالی مطرح شده است که حتی افراد کم اطلاع از تحولات صنعت نفت، می‎دانند دولت اسلام‌آباد تحت فشارهای آمریکا و ارائه مشوق‎هایی از سوی عربستان و قطر از تکمیل خط لوله واردات گاز از ایران خودداری کرده است، اما به نظر می‎رسد امضاکنندگان این نامه از این موضوع آگاهی نداشته یا اینکه تمایلی نسبت به اعتراف به آن ندارند.

در این نامه آمده است: «با وجود ابراز تمایل روس‎ها در حوزه تولید و صادرات مشترک نفت و گاز با ایران و همچنین امضای قرارداد سوآپ نفتی با ایران در سطح 500 هزار بشکه در روز که در سفر آقای رئیس‌جمهوری به این کشور امضا شد، متأسفانه آقای زنگنه با اعلام این مسئله که در طرف روسی تمایلی برای اجرای این طرح نمی‎بیند اقدامی برای عملیاتی شدن توافق مذکور به عمل نیاورد. این در حالی است که روس‎ها و برخی مقام‌های سیاسی ایران از نبود تمایل شخص وزیر نفت برای امضای هرگونه قرارداد با روس‎ها خبر می‎دهند».

این ادعا در حالی مطرح شده که با وجود تلاش ایران برای متنوع کردن شیوه‎های فروش نفت، عامل اصلی اجرایی نشدن این توافق، تغییر برنامه‎های نفتی روسیه، نگرانی از فشارهای آمریکا و تمایل نداشتن برای همکاری در این بخش با ایران بوده است.

در ادعای دیگری در این نامه آمده است: «با توجه به کافی نبودن گاز روسیه برای تامین نیاز اروپا، روسیه پیشنهاد داده است با هزینه خود نسبت به احداث خط لوله گاز ایران به روسیه با هدف تامین کسری گاز اروپا اقدام کند تا بدین سان ایران بتواند از طریق خط لوله روسیه بخشی از گاز اروپا را تامین کند».

این ادعای عجیب در حالی مطرح می‎شود که کارشناسان بازار جهانی انرژی می‎دانند که روسیه هیچگاه تمایلی برای انتقال گاز ایران به اروپا ندارد، زیرا ایران می‎تواند به رقیب گازی مسکو در بازار اروپا تبدیل شود.

موارد اشاره شده، بخش کوچکی از ادعاهای مطرح شده در این نامه است که اغلب آنها بدون سند است و بیشتر به اتهام‌زنی شباهت دارند تا نقد.

بررسی محتوای این نامه به‌خوبی نشان می‎دهد افرادی که حتی آشنایی اندکی با تحولات صنعت نفت دارند نیز می‎توانند به‌راحتی غیرواقعی بودن بسیاری از ادعاهای مطرح شده را تشخیص دهند.

به نظر می‎رسد افرادی در پی راه انداختن موج تخریبی جدیدی علیه دولت دوازدهم‎ هستند، حتی اگر این اتهام‌ها و ادعاهای بی‌اساس در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب مطرح و سبب سیاه‎نمایی و ایجاد ناامیدی در جامعه شود.

استقبال زنگنه از شفاف‌سازی

طرح ادعاهای مطرح شده در این نامه، فرصت مناسبی برای شفاف‎سازی درباره عملکرد دولت دوازدهم در صنعت نفت و تلاش‎های انجام شده برای مقابله با تحریم و خودکفایی در این صنعت به شمار می‎رود که وزیر نفت نیز به آن اشاره کرده است.

بیژن زنگنه چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پاسخ نامه 72 نفر از نمایندگان به سران قوا گفت: نامه 72 نفر از نمایندگان این فرصت را ایجاد کرد تا با حفظ مراودات صادرات نفت کشور، پاسخ برخی مسائل مطرح شده را به افکار عمومی بدهیم.

وی افزود: این کار فرصتی به ما داد تا برخی موارد را به مردم توضیح دهیم و برخی چیزها که پچ پچ می‎شد به طور منظم جواب داده شود.

وزیر نفت با بیان اینکه هر کسی چیزی بیان می‎کند باید با سند و مدرک باشد، ادامه داد: هر چند این صحبت‎ها با سند و مدرک نیست، اما جواب لازم را می‎دهیم و تا آنجایی که بتوانیم سعی می‎کنیم به زبانی که مشکلی برای مراودات صادرات نفت پیش نیاید، بگوییم که واقعیت چیست. همه این موارد اتهام است و جواب افکار عمومی را می‎دهیم.

کد خبر 287213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =