افتتاح طرح‌های گازرسانی با هزینه 115 میلیارد ریالی در گیلان

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان از افتتاح طرح‌های گازرسانی استان گیلان در دهه فجر خبر داد و گفت: این طرح‌ها که با هزینه 115 میلیارد ریالی انجام شده‌اند، ضریب نفوذ گازرسانی روستایی را به بیش از 94 درصد می‌رسانند.

استان گیلان از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت شهر رشت است. گیلان دهمین استان پرجمعیت کشور و دومین استان پرجمعیت شمال ایران پس از استان مازندران است. نوع اقلیم و همچنین آب و هوای گیلان که همواره مرطوب است در کنار پوشش سرسبز این خطه، بر لزوم گازرسانی ایمن و پایدار برای هموطنان گیلکی می‌افزاید. گفت‌وگوی شانا با حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان را در این زمینه بخوانید:

استان گیلان چه تعداد شهر دارد و ضریب نفوذ گازرسانی در آنها چقدر است؟

گیلان 51 شهر دارد که اکنون همه آنها به غیر از شهر ماسوله از گاز بهره‌مند شده‌اند. شهر ماسوله نیز به سبب آنکه بافت تاریخی دارد، مجوز گازرسانی را از سوی سازمان میراث فرهنگی دریافت نکرده است. بنابراین اکنون ضریب نفوذ گاز در میان خانوارهای شهری گیلان 99.97 درصد است.

و در مورد روستاها چطور؟

ما در گیلان 2 هزار و 905 روستا داریم که 2 هزار و 60 روستا بیش از 20 خانوار جمعیت دارند. در پایان دهه فجر امسال، تعداد روستاهای گیلان که به شبکه گاز متصل می‌شوند به یک هزار و 964 روستا و درصد نفوذ گازرسانی روستایی به 94.6 درصد می‌رسد.

برای ادامه گازرسانی روستایی هم برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

بله. پس از پایان دهه فجر، برنامه گازرسانی برای  39 روستای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گازرسانی به این شهرها و روستاها را با استفاده از چه میزان شبکه تغذیه و توزیع انجام می‌دهید؟

هم‌اکنون در استان گیلان بیش از 20 هزار و 400 کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری انجام و بالغ بر 580 هزار انشعاب گاز نصب شده است. این شبکه وظیفه ارسال گاز از ورودی استان به دست همه مصرف‌کنندگان را به‌عهده دارد.

گازرسانی به بخش صنعتی و نیروگاهی نیز به‌عهده شرکت گاز است؟

همین‌طور است. گیلان سه نیروگاه دارد که خوراک گاز آنها را تامین می‌کنیم. همچنین با گازرسانی به 31 واحد صنعتی جدید در دهه فجر امسال با هزینه 8 میلیارد ریالی، تعداد واحدهای صنعتی گازرسانی شده استان گیلان نیز به 5 هزار و 371 واحد می‌رسد.

بنابراین برای گازرسانی پایدار باید نسبت به سلامت شبکه گاز استان، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مطابق برنامه‌ریزی هر سال، شرکت گاز استان گیلان برنامه تعمیرات خطوط لوله را اجرا می‌کند. همچنین برنامه منظمی برای نشت‌یابی خطوط و تاسیسات گازی داریم، به گونه‌ای که در نیمه نخست امسال 14 هزار و 360 کیلومتر معادل 59 درصد از خطوط گاز استان را نشت‌یابی کرده‌ایم تا از سلامت شبکه گاز اطمینان یابیم.

و این اطمینان را به مردم گیلان هم انتقال داده‌اید؟

مردم گیلان در همه سال‌های گذشته به‌ویژه در بحران برف سال‌های 86، 92 و 95 در کنار شرکت گاز استان و سایر نیروها بوده‌اند. ما نیز همواره تلاش کرده‌ایم پایداری جریان گاز را برای مشترکان به‌ویژه مشترکان خانگی حفظ کنیم و به اذعان مسئولان و مردم استان، شرکت موفقی در مواجهه با بحران‌ها بوده‌ایم.

امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اجرای عملیات نشت‌یابی و تعمیرات اساسی و نیز تشکیل جلسات مدیریت بحران، آمادگی لازم را برای فصل سرما کسب کردیم و در آغاز این فصل به مردم اطمینان خاطر دادیم که همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا زمستان را بدون مشکل قطع یا افت فشار گاز سپری کنند.

دیگر نهادهای مرتبط با بحث گازرسانی مانند استانداری و ... با شما همکاری لازم را برای توسعه شبکه گاز دارند؟

شرکت گاز استان گیلان تعامل خوبی با استانداری و سایر اداره‌های استان دارد، زیرا توسعه شبکه گاز به دریافت مجوز از نهادهای مختلفی نیاز دارد. به همین سبب در قالب یک کار نوین، یک کارگروه گاز به ریاست معاون هماهنگی - عمرانی استاندار و به دبیری مدیرعامل شرکت گاز و عضویت مدیران سازمان‌های مجوزدهنده تشکیل دادیم تا فرآیند دریافت مجوز برای توسعه عملیات گازرسانی در استان تسهیل شود.

از ابتدای سال تا پایان آذرماه چقدر گاز از سوی مشترکان گاز گیلان مصرف شده است؟

بیشتر از 5 میلیارد مترمکعب گاز را به مشترکان تحویل داده‌ایم.

و پیش‌بینی شما برای پایان سه ماه زمستان چقدر است؟

احتمال می‌دهیم این رقم تا پایان زمستان به 6 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب برسد.

دهه فجر امسال مقارن با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است. شرکت گاز استان گیلان چه برنامه‌ای برای این دهه دارد؟

ما در دهه فجر امسال، طرح‌های گازرسانی 23 روستا را با جمعیت یک هزار و 400 خانوار به همراه 31 واحد صنعتی با هزینه بیش از 115 میلیارد ریال بهره‌برداری می‌کنیم. یکی از اهداف شرکت گاز استان گیلان نیز اجرای پروژه‌های کیفی در جهت افزایش سطح رضایتمندی مشترکان است،  از جمله این پروژه‌ها می‌توان به اجرای طرح قرائت و چاپ همزمان صورتحساب گاز، سامانه مکانیزه پاسخگویی به شکایات، اپلیکیشن خدمات الکترونیک گاز، اجرای سامانه مرکز پیام و اتفاقات متمرکز، راه‌اندازی سیستم شبکه پرسرعت وایرلس، سامانه قرائت از راه دور جایگاه‌های CNG، GIS، طرح سفیران انرژی، بهینه‌سازی مصرف سوخت گرمکن‌های ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و ... اشاره کرد.

کد خبر 287246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =