پشتیبانی 85 سامانه فعال در فاوای نفت

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح فعالیت‎های این مدیریت، گفت: 85 سامانه فعال در فاوای نفت پشتیبانی می‎شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، قاسمعلی بازآیی با اشاره به اینکه فاوا به دنبال صنعت نفت یادگیرنده است، افزود: ایجاد زمینه‌های مناسب و مطلوب برای دستیابی به صنعت نفت پیشرفته، برنامه‌ریزی و هوشمندسازی فرآیندهای کسب‌وکار الکترونیک صنعت نفت، استقرار فراگیر و یکپارچه کاربردها و خدمات فاوا در صنعت نفت، ارتقای کارآیی و اثربخشی ارکان مدیریتی و اجرایی و دستیابی به سهم مناسب خدمات فنی و مهندسی از بازارهای هدف، از اهداف مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: بدون اتکا به فناوری اطلاعات، سازمان دچار مشکلات زیادی خواهد شد و در این مسیر، این مدیریت به کل صنعت نفت خدمات ارائه می‌دهد.

بازآیی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۵ سامانه فعال در مدیریت فاوای نفت پشتیبانی می‌شود، تصریح کرد: ۹۳ درصد این سامانه‌ها از سوی کارشناسان شرکت ملی نفت ایران طراحی و هفت درصد نیز برون‌سپاری شده است.

وی ضمن معرفی سامانه‌های فعال، به تشریح سامانه جامع نیروی انسانی پرداخت و اظهار کرد: این سامانه به چهار شرکت اصلی وزارت نفت که ۲۰۰ هزار نفر شاغل و بازنشسته را شامل می‌شود خدمات می‌دهد.

به گفته بازآیی، سامانه جامع مالی نیز روزآمده شده و به ۶۴ واحد در صنعت نفت خدمات ارائه می‌دهد.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تلاش شده است پورتال شرکت ملی نفت ایران تقویت و بین سامانه جامع نیروی انسانی و این پورتال ارتباط ایجاد شود، افزود: در مسیر تسهیل دسترسی کاربران، آنها می‌توانند از طریق پورتال درخواست‌های خود را مطرح و ثبت کنند.

بازآیی، سامانه جامع تدارکات کالای صنعت نفت را دیگر سامانه مهم در فاوای نفت معرفی کرد و گفت: این سامانه به چهار شرکت اصلی وزارت نفت خدمات ارائه می‌دهد و همه انبارهای صنعت نفت، مقادیر و ارزش کالاهای موجود در آن به‌طور لحظه‌ای رصد می‌شود.

تعیین تکلیف سامانه‌های غیرفعال

‌وی افزود: سیستم‌ها عمر مشخصی دارند و بعد از آن یا باید ارتقا یابند، یا از رده خارج شوند، بنابراین تعیین تکلیف سامانه‌های غیرفعال در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول اظهار کرد: سامانه یکپارچه‌سازی طبقه‌بندی کالای صنعت نفت با ایران کد نیز با هدف یکسان‌سازی و یکپارچگی کد کالا در سطح صنعت نفت، ایجاد شناسنامه برای همه کالاها در سطح صنعت نفت، همگونی کدهای صنعت نفت با ایران کد و امکان برقراری ارتباط دو سویه با تامین‌کنندگان تجهیزات صنعت نفت اجرایی شده است.

بازآیی افزود: سامانه یکنواخت تدارکات کالا نیز با حضور یک کمیته فعال در حوزه شرکت ملی نفت ۹۵ درصد و در حوزه شرکت‌های ملی گاز و پالایش و پخش هم نزدیک به ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیر فاوای شرکت ملی نفت ایران دو سامانه اطلاعات بالادستی و سامانه جامع امور بین‌الملل را از دیگر سامانه‌های مهم فاوای نفت برشمرد و گفت: این سامانه‌ها از سوی کارشناسان شرکت ملی نفت طراحی شده و پشتیبانی می‌شود.

بازآیی با بیان اینکه یک مرکز تداوم سرویس به منظور افزایش آمادگی سازمان برای مقابله با رخدادهایی که سبب قطع خدمات کسب‌وکار می‌شود، راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: قرار است سال آینده در شیراز نیز مرکزی جدید راه‌اندازی شود.

صرفه‌جویی ماهانه ۵ میلیارد ریالی با حذف چاپ کاغذ

‌وی افزود: با طراحی سامانه جدید و حذف چاپ کاغذ در سامانه مالی که شرکت ملی نفت، پتروشیمی و پالایش و پخش را پشتیبانی می‌کند، ماهانه بیش از ۵ میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

این مقام مسئول به سامانه جدید «به سما» با رویکرد بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: طراحی جدید این سامانه از سوی کارکنان فاوای نفت در دست اقدام است.

به گفته بازآیی، مرکز پایش نیز با هدف اعلام هشدار، تشخیص مشکلات و پیش‌بینی وقایع فعال است و به کمک آن از دارایی‌های شرکت محافظت می‌شود.

وی در پایان ضمن اشاره به دیگر اقدام‌های مهم فاوای نفت گفت: هم‌اکنون پروژه ارتقای بستر نرم‌افزاری با محوریت سامانه حقوق، دستمزد و منابع انسانی نفت، اصلاح تاریخ سامانه‌های آنلاین، برنامه راهبردی و معماری سازمانی فاوای نفت، بسط و توسعه یکپارچه زیرساخت ارتباطی سامانه اطلاعات بالادستی صنعت نفت، اتوماسیون صنعتی (دیسپچینگ و ...) شرکت ملی نفت ایران، گواهی الکترونیکی، ارتقای امنیت و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و بسط و توسعه سرویس‌های دولت الکترونیکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌شود.

کد خبر 287480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =