آیین تجلیل و بزرگداشت مدیران ادوار مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد

آیین تجلیل و بزرگداشت مدیران ادوار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی روز پنجشنبه (۱۸بهمن‌ماه) با حضور استاندار خوزستان در سالن کنفرانس شهرک نفت اهواز برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این نشست با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی و اجرای این نشست را از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اقدامی ارزشمند و شایسته قدردانی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته، دشمن درصدد مقابله با انقلاب اسلامی و تثبیت آن بوده است، اظهار کرد: به لطف الهی، رهبری امام خمینی (ره)، حضور مردم و مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر بخش تولید کشور به‌ویژه صنعت نفت، دشمن در رسیدن به هدف خود ناکام مانده است.

استاندار خوزستان گفت: پس از انقلاب تلاش‌های غیرقابل انکار صنعت نفت به‌ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب سبب شد که ارز و سرمایه لازم برای اداره کشور تامین شود و مدیران این مجموعه حساس برای عزت و استقلال کشور از خودگذشتگی‌های زیادی نشان دادند.

شریعتی با قدردانی از جانفشانی‌ها و تلاش‌های مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: فعالیت‌های شما و خدماتی که برای انقلاب و کشور انجام داده‌اید در تاریخ ثبت و ماندگار خواهد شد.

اداره امور فنی و عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب توسط ایرانی‌ها

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هدف از برگزاری این نشست را تجلیل از تلاش‌های مدیران پیشین این مجموعه همزمان با دهه فجر عنوان کرد و گفت: مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب یادگار ۴۰ سال تجربه در ادوار مختلف پس از انقلاب اسلامی هستند که در برهه‌های حساس برای کشور خدمت کرده‌اند و باید از راهنمایی‌ها و تجارب آنان استفاده شود.

وی یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم و شهید تندگویان قافله‌سالار شهدای صنعت نفت را گرامی داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به مقایسه وضع کنونی مناطق نفت‌خیز جنوب با دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از نظر تعداد تاسیسات تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۴ واحد بهره‌برداری در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود داشت که این رقم اکنون به ۴۹ واحد رسیده است؛ تعداد کارخانه‌های نمکزدایی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک واحد بود، اما اکنون دارای ۳۰ واحد نمکزدایی هستیم.

محمدی افزود: از نظر تاسیسات تقویت فشار گاز نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک ایستگاه تقویت فشار گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب فعال بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۳۹ ایستگاه تقویت فشار گاز احداث و راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد قابل توجهی از مدیران، مهندسان، کارشناسان و تکنیسین‌ها خارجی بودند، اما هم‌اکنون همه امور فنی و عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۰۰ درصد توسط ایرانی‌ها اداره می‌شود.

در ادامه، مدیران پیشین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حاضر در نشست ضمن ابراز خرسندی و سپاسگزاری از تشکیل چنین نشستی، به بیان دیدگاه‌ها و خاطرات خود پرداختند.

آغاز اعتصابات کارکنان مناطق نفت‌خیز جنوب از سال ۵۶

در این نشست عبدالرحمان مناوی از کارکنان بازنشسته مناطق نفت‌خیز جنوب که در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ عضو کمیته اعتصابات کارکنان صنعت نفت در جنوب بود به بیان نحوه شکل‌گیری این کمیته و اعتصابات کارکنان در آن برهه تاریخی پرداخت.

وی گفت: اعتصابات کارکنان صنعت نفت در جنوب ابتدا در شرکت عملیات غیرصنعتی که در منطقه خرمکوشک مستقر بود آغاز شد و در ادامه به هنرستان و آموزشگاه‌های حرفه‌ای رسید و پس از آن در واحدهای عملیاتی گسترش یافت و به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

این بازنشسته شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: هسته اولیه کمیته اعتصابات در مناطق نفت‌خیز جنوب سه نفر بود که در ادامه کمیته ۱۲ نفره برای راهبری اعتصابات تشکیل شد که هشت نفر از امور فنی و چهار نفر از امور غیرفنی بودند که مسئولیت هماهنگی اعتصابات کارکنان در مناطق را انجام می‌دادند.

مناوی افزود: پس از پیروزی انقلاب نیز اعضای کمیته اعتصاب با سفر به قم در منزل امام رحمت‌الله علیه در قم دیدار کردند که یکی از ماندگارترین خاطرات دوره کاری اینجانب است.

شهید تندگویان در سخت‌ترین شرایط وارد صنعت نفت شد

در این آیین فاطمه تندگویان، مشاور وزیر نفت و خواهر شهید تندگویان نیز به بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید محمدجواد تندگویان و نحوه استخدام وی در صنعت نفت پرداخت و تواضع و فروتنی، انس با قرآن و مفاتیح الجنان و مردمداری را از خصلت‌های بارز آن شهید برشمرد.

وی با بیان اینکه شهید تندگویان همواره تاکید داشت که نباید فاصله‌ای میان مردم و مدیران باشد، گفت:  شهید تندگویان در سخت‌ترین شرایط وارد صنعت نفت شد و از ویژگی‌های او ارتباط نزدیک با کارکنان و کاهش فاصله مردم با مدیران بود.

شهامت از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید تندگویان بود

محسن یحیوی از مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همرزم شهید تندگویان در دوره اسارت نیز از برگزاری این نشست تشکر کرد و درباره وضع مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۳۵۹ سخن گفت و به بیان نحوه اسارت شهید تندگویان و همرزمانش پرداخت.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید تندگویان، شهامت را از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهید نام برد و گفت: بر اساس شواهد و قرائن ایشان در سال دوم اسارت به شهادت رسید و تا آخرین نفس در مقابل شکنجه‌های رژیم بعث عراق مقاومت کرد تا به شهادت رسید.

تولید و پشتیبانی از جبهه دو چالش مناطق نفت‌خیز جنوب در دهه ۶۰

بهمن سروشی که در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ به عنوان مدیر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز فعالیت کرد درباره تلاش‌ها و سختی‌هایی که مدیران و کارکنان مناطق نفت‌خیز جنوب در دوران جنگ سخن گفت و اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی صنعت نفت با دو چالش عمده دست به گریبان بود؛ یکی تولید نفت و دیگری پشتیبانی از جبهه‌ها.

وی گفت: در زمان جنگ تولید مناطق خشکی توسط مناطق نفت‌خیز جنوب راهبری می‌شد و مسائل مربوط به تولید، صادرات، تأمین خوراک پالایشگاه‌ها، تامین خوراک پتروشیمی‌ها و بازسازی تاسیسات پس از بمباران برعهده این مناطق نفت‌خیز بود. افزون بر این، در پشتیبانی از جبهه از نظر تامین ماشین‌آلات و وسایل نقلیه سبک و سنگین و واگذاری اماکن رفاهی و اقامتی و بیمارستان نفت به رزمندگان از هیچ کوششی دریغ نمی‌شد.

سروشی، امانتداری و پاکی را از ویژگی‌های مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آن دوران برشمرد.

تجلی توان متخصصان ایرانی در خاموش کردن آتش چاه‌های کویت

محمد آقایی نیز که در سال ۱۳۶۸ به‌عنوان مدیر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب منصوب شد به بیان ویژگی‌های دوره مدیریت خود پرداخت و از نکات برجسته این دوره به تجلی توانمندی متخصصان مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در خاموش کردن آتش چاه‌های نفت کویت اشاره کرد.

وی گفت: در این عملیات نیروهای ایرانی ۲۰ حلقه چاه را در مدت ۷۵ روز خاموش کردند که از نقاط عطف دستاوردهای مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران است.

وی با مقایسه تولید پیش و پس از انقلاب اسلامی در مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پیش از انقلاب تنها در یک مقطع هشت ماهه تولید نفت به ۶ میلیون بشکه در روز رسید که در بخش‌هایی به صورت غیرصیانتی برداشت می‌شد و آن هم پس از آن کاهش یافت، اما به جرأت می‌توان گفت فعالیت‌هایی که در مناطق نفت‌خیز جنوب در دوره جنگ تحمیلی و بازسازی صورت گرفت بی‌شک از توان شرکت‌ها و مدیران پیش از انقلاب فراتر بود.

آغاز بومی‌سازی در صنعت نفت از دهه ۷۰

فرامرز قدیری که از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۷ مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به‌عهده داشت به بیان خاطره‌هایی از دوره مدیریتی خود پرداخت.

وی آغاز خودکفایی و بومی‌سازی در صنعت نفت را از مهم‌ترین ویژگی‌های دهه سوم پس از انقلاب در صنعت نفت برشمرد و صداقت و درستکاری کارکنان را از ویژگی‌های این دوران عنوان کرد.

ساختار صنعت نفت نیاز به اصلاح دارد

علی بهشتیان که از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به‌عهده داشت به بیان ویژگی‌های صنعت نفت پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب کارکنان در زمینه‌های مختلف ایثار کردند.

وی تأکید کرد ساختار صنعت نفت باید اصلاح شود و شرکت‌های نفتی به صورت حرفه‌ای و مانند یک بنگاه اقتصادی اداره شوند که در این ارتباط آماده همکاری هستیم.

قدردانی از برگزاری نشست تجلیل از مدیران

خانواده مرحوم نصرت‌الله اسپیاری نیز که در این نشست حاضر بودند از برگزاری این نشست قدردانی کردند. مرحوم اسپیاری، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ تصدی مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به‌عهده داشت.

شاپور حاتم‌پور، برادر مرحوم ظهراب حاتم‌پور نیز با قدردانی از تشکیل چنین نشستی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم حاتم‌پور پرداخت. مرحوم حاتم‌پور در سال ۱۳۸۰ مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بود.

تولید ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز در آغاز دهه ۹۰

هرمز قلاوند نیز که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب فعالیت می‌کرد به عنوان یکی از مدیران دهه چهارم انقلاب در مناطق نفت‌خیز جنوب به بیان ویژگی‌های دوره مدیریت خود پرداخت.

وی تولید ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، به‌کارگیری تلمبه‌های درون‌چاهی به عنوان فناوری نو ازدیاد برداشت و خاموش کردن آتش خط لوله نفت قلعه نار به اهواز در کمترین زمان ممکن را از ویژگی‌های این دوره عنوان کرد.

در ادامه این آیین با اهدای لوح یادبود از خدمات مدیران پیشین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در چهار دهه انقلاب اسلامی قدردانی شد.

رونمایی از کتاب ۴۰ سال سرآمدی مناطق نفت‌خیز جنوب

در پایان این آیین از کتاب ۴۰ سال سرآمدی مناطق نفت‌خیز جنوب که در برگیرنده چهار دهه فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است با حضور استاندار خوزستان و مشاور وزیر نفت رونمایی شد.

این کتاب مولفه‌های سرآمدی و شاخص‌های پیشرفت در مناطق نفت‌خیز جنوب طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی در چهار دوره تقسیم‌بندی و دستاوردهای هر دوره بیان شده است.

کد خبر 287514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =