چاه شماره ٨ پازنان شرکت نفت و گاز آغاجاری تولیدی شد

چاه شماره ٨ پازنان شرکت نفت و گاز آغاجاری تولیدی شد

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حیدر الیاسی‌نیا، رئیس مهندسی تولید شرکت نفت و گاز آغاجاری در این باره توضیح داد: چاه شماره- ٨ میدان پازنان از زمان حفاری در سال ۴۲ به دلیل صفر بودن فشار سرچاهی به عنوان چاه مشاهده‌ای گاز - نفت و آب و به منظور تعیین سطوح تماس سیالات در بخش جنوبی میدان با انجام آزمایش‌های ممیزی فشار در حالت ساکن مورد استفاده قرار گرفته بود و امکان تولید از چاه وجود نداشت.

وی افزود: با بررسی‌های دقیق و استفاده از شبیه‌سازهای مخزنی و نرم‌افزارهای چاه‌محور از سوی کارشناسان اداره مهندسی تولید آغاجاری و با همکاری کارشناسان اداره مهندسی عملیات مخازن ستاد در سال ٩٤ مشخص شد امکان تولید نفت از این چاه وجود دارد، ‌ از این رو انجام اقدام‌های اصلاحی از قبیل مشبک‌کاری و اسیدکاری در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مهندسی تولید شرکت نفت و گاز آغاجاری درباره تعویق در راه‌اندازی چاه توضیح داد: متعاقب انجام اقدام‌های اصلاحی مخزنی و پس از اطمینان از وجود نفت با کیفیت و فشار مناسب، تصمیم نهایی مبنی بر تغییر وضعیت چاه از مشاهده‌ای به تولیدی نفت اتخاذ شد، ‌اما از آنجایی که چاه فاقد خط لوله تولید(خط لوله جریانی) بوده و تاج چاه نیز قدیمی و مناسب تولید نفت نبوده است امکان راه‌اندازی چاه وجود نداشت، ‌بنابراین در اسرع وقت اصلاحیه‌های لازم از سوی اداره مهندسی تولید آغاجاری ارائه شد.

الیاسی‌نیا گفت: در این اصلاحیه‌ها که با همکاری ادارات نگهداری و تعمیرات خطوط لوله، بهره‌برداری، بازرسی فنی و خوردگی فلزات این شرکت و اداره خدمات فنی چاه‌ها به اجرا درآمد نسبت به استانداردسازی تاج چاه و احداث ۲۰۰ متر خط لوله جریانی و اتصال موقت به خطوط لوله جریانی چاه شماره ١٢٢ پازنان-۱ اقدام‌های لازم انجام شد و چاه مذکور با دبی هزار بشکه در روز نفت سبک در مدار تولید قرار گرفت.

وی ادامه داد: متعاقب انجام آزمایش‌های مهندسی بهره‌برداری و در صورت تامین هزینه‌های لازم، مستقل‌سازی خط لوله جریانی تا واحد بهره‌برداری برنامه‌ریزی خواهد شد.

رئیس مهندسی تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: سود و صرفه حاصل از اجرای این اصلاحیه‌ها که با حداقل هزینه به دست توانمند کارشناسان این شرکت انجام شد بالغ بر هزار میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود که گام ارزشمندی در مسیر افزایش تولید است.

کد خبر 287616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =