راه‌اندازی فیلتر خروجی تلمبه‌های برداشت آب شور کارخانه نصر

فیلتر خروجی تلمبه‌های برداشت آب شور کارخانه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای نصر با تغییر در سیستم وارونه‌شویی آنها در منطقه سیری از سوی همکاران واحد بهره‌برداری خشکی، راه‌اندازی شد و در سرویس قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، مالک گل‌قیصری، رئیس کارخانجات بهره‌برداری خشکی و پیشنهاد دهنده طرح جداسازی مسیرهای شست‌وشو و تخلیه فیلتر تلمبه‌های برداشت آب شور گفت: کارخانه تزریق آب نصر جدید به منظور صیانت، ازدیاد برداشت و تولید پایدار از میدان‌های سیوند، دنا، نصرت و الوند، با ظرفیت اسمی تزریق ۱۲۰ هزار بشکه آب در روز، نصب و راه‌اندازی شد.

وی افزود: با در سرویس قرار گرفتن پمپ‌های برداشت آب شور، شن، ماسه و صدف‌های دریایی مکش شده از طریق ورودی، سبب مسدود فیلتر خروجی شده و به ناچار آب برداشتی دریا از مسیر کنارگذر این فیلترها، به طور مستقیم وارد فیلترهای شنی می‌شد و این ناخالصی‌ها ضمن خوردگی شیرهای دستی، شیرهای کنترل، کاهش فضای آزاد فیلترهای شنی، کثیف شدن فیلتر ورودی بوستر پمپ‌ها و تلمبه‌های تزریق، کاهش کیفیت آب تزریقی شده  را به دنبال داشت که در نهایت هزینه‌های زیادی به سیستم وارد می‌شد.

گل‌قیصری افزود: با توجه به اینکه مخزن آب شور واحد تصفیه آب، خوراک خود را از آب شور همین کارخانه تامین می‌کند، با ورود شن و ماسه به داخل مخزن، هزینه‌های لایروبی را در پی داشت، ضمن اینکه تغییر مکان پمپ‌ها و سکوی آن به علت هزینه‌های گزاف غیرممکن است.

وی گفت: برای برون‌رفت از مشکلات فعلی و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور، طرح جداسازی این دو مسیر پیشنهاد و پس از بررسی و تائید مسئولان در مدت دو روز و با کمترین هزینه اجرا شد. این فیلترها دارای دو مسیر تخلیه، یکی برای دورریز آب سیستم وارونه‌شویی و دیگری تخلیه خود فیلتر بوده که به‌طور مشترک به یک مسیر متصل می‌شدند. اگر قرار بود فیلتر در حالت نرمال، عملیاتی کار کند، چند ساعت پس از در سرویس قرارگرفتن به علت ورود شن و ماسه و صدف‌های دریایی به درون المنت‌های فیلتر، اختلاف فشار فیلتر بالا می‌رفت و فیلتر از سرویس خارج می‌شد. همچنین اگر برای خروج شن و ماسه از طریق مسیر تخلیه فیلتر اقدام می‌شد، به دلیل اینکه مسیر تخلیه و وارونه‌شویی به یک هِدر متصل بودند، اجازه تخلیه به مسیر وارونه‌شویی نداده و سرانجام فیلتر با همان مشکل قبلی روبه‌رو می‌شد.

گل قیصری افزود: با یک اصلاح موثر و منحصربه‌فرد و مجزا کردن مسیرهای شست‌وشو و تخلیه، فیلتر، عملیاتی و از تحمیل هزینه‌های سنگین به سیستم جلوگیری شد.

کد خبر 287819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =