ارتقای سامانه سوخت توربین‌های نیروگاه منطقه سیری

سامانه سوخت توربین‌های هیسپانوئیزای نیروگاه منطقه سیری برای جلوگیری از تجمع بیش از حد گاز در محفظه احتراق توربین این واحد ارتقا یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، آرمین بهرامی، معاون واحد نوسازی و تعمیرات توربین این شرکت گفت: در مدل‌های موجود توربین هیسپانوئیزا (طراحی دهه ۷۰ میلادی) مدار سوخت گاز شامل شیر اصلی و شیرهای برقی نصب‌شده روی گاورنر سوخت است که این مجموعه، وظیفه کنترل میزان سوخت ورودی به اتاق‌های احتراق توربین را به‌عهده دارد.

وی افزود: مهم‌ترین شیر در این سامانه، SHUT OFF WALVE است و در صورتی که این شیر در وضعیت نامناسب از جهت باز و بسته بودن باشد، عملکرد توربین مختل و در بدترین حالت ممکن سبب نشت حجم زیادی گاز به درون محفظه احتراق (پیش از عمل جرقه‌زنی) می‌شود و به دنبال آن انفجار در بخش‌های داخلی توربین رخ می‌دهد که متاسفانه دو مورد حاد در سال‌های گذشته اتفاق افتاد و سبب از کارافتادن و شکست قطعات داخلی شد.

وی گفت: خوشبختانه با مطالعه و بررسی توربین‌های نسل جدید و نصب سنسور در مجموعه گاورنر، این اشکال برطرف شده است. به این منظور، همکاران واحد نوسازی و تعمیرات توربین به فکر ارتقای توربین‌های موجود افتادند و پس از بررسی و مشورت‌های لازم، اقدام‌های زیر را در زمینه طراحی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک سامانه هشداردهنده و بازدارنده سیستم سوخت برنامه‌ریزی و اجرا کردند:

- انتخاب سیستم مجاورتی (PROXY) برای مشخص شدن وضعیت دقیق شیر از جهت باز و بسته بودن و وضع خطا؛

- بررسی دریافت سیگنال با توجه به مشخصات سیستم کنترل موجود؛

- طراحی و اجرای سیستم نشان‌دهنده وضعیت خطا یا سلامت شیر؛

- طراحی و اجرای مدار کنترل منطقی به منظور اضافه کردن به سیستم موجود برای بازدارندگی از خطا.

بر اساس این گزارش، سامانه‌های کنترل توربین‌های نسل جدید از نوع PLC است، اما سیستم کنترل موجود در توربین‌های هیسپانوئیزا شامل کارت‌های الکتریکی نسل قدیم و دارای محدودیت‌ها و پیچیدگی‌هایی برای اضافه کردن المان‌های جدید است، بنابراین از این پس بهره‌برداری از توربین‌های هیسپانوئیزا با قابلیت اطمینان و ایمنی بیشتر برای نیروگاه و کارکنان خواهد بود. بی‌تردید تحریم‌های ظالمانه، شکوفایی و خلاقیت همکاران دلسوز را به همراه داشته و اثرات آن سبب حفظ، توسعه و ارتقای تجهیزات و تاسیسات موجود شده است.

کد خبر 287858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =