۸.۵ میلیارد طرح توسعه‌ای پتروشیمی در حال اجراست

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت به ارزش 8 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اندیمشک، جعفر ربیعی صبح امروز (پنجشنبه، ۱۶ اسفندماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح اتیلن اکساید اندیمشک از نهایی شدن قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد و گفت: این پروژه که وزیر نفت سال‌هاست به دنبال آن است از سال آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: امروز صنعت پتروشیمی به کمک شرکت ملی نفت ایران آمده است تا گازهای مشعل که بسیار ارزشمند هستند اما هم‌اکنون سوزاندن آنها آلودگی به همراه دارد، به طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و یادآوران منتقل شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: با خاموش کردن تعداد زیادی از مشعل‌ها، خوراک پایین‌دست پتروشیمی‌های گچساران و خوزستان تامین می‌شود.

ربیعی با اعلام اینکه سال آینده پتروشیمی‌های بوعلی، نوری و بندر امام وارد بورس می‌شوند، اعلام کرد: هلدینگ خلیج فارس در بازار بورس پنج شرکت دارد، به‌طوری که از نظر ارزش ۱۲ درصد بورس را در اختیار داریم.

وی با اعلام در حال اجرا بودن 8 میلیارد و ۵۰۰ میلون دلار طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی در این شرکت، گفت: سه طرح شاخص پالایش گاز بیدبلند، اوره و آمونیاک لردگان و الفین ایلام به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، سال آینده افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه سال آینده طرح‌های توسعه‌ای در هلدینگ خلیج فارس را به‌طور جدی دنبال و با کمک همکارانم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل می‌کنیم، گفت: هلدینگ‌های پتروشیمی امروز نگاهی جدی به توسعه صنعت پتروشیمی دارند.

ربیعی ادامه داد: پیش از این تمرکز در صنعت پتروشیمی بر بالادست بود، اما سیاست پتروشیمی خلیج فارس این است که به پایین‌دست بپردازد و نمونه این موضوع اتیلن و ‌اوره است که بازار ارزشمندتری دارد.

وی عنوان کرد: طرح اتیلن اکساید اندیشمک پایین‌دست اتیلن است که سودآوری بیشتری هم نسبت به پلی‌اتیلن دارد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی پتروشیمی جدید اندیشمک گامی برای امیدواری مردم به آینده و اشتغال‌زایی برداریم.

ربیعی با بیان اینکه تمرکز صنعت پتروشیمی تاکنون بیشتر بر صنایع میان‌دستی بوده است و اکنون باید به‌ سمت بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی گام برداریم، گفت: پتروشیمی جدید اندیمشک یکی از همین صنایع پایین دست است و سودآوری بیشتری نسبت به پلی اتیلن خواهد داشت و زنجیره ارزش پایین‌دستی کاملی دارد.

به گزارش شانا، عملیات اجرایی ساخت طرح ۳۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و محصولات پایین‌دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک امروز (پنجشنبه، ۱۶ اسفندماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی آغاز شد.

مالک طرح اتیلن اکساید اندیمشک با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و مجری این طرح شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی است.

کد خبر 287919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =