فعالیت در قالب GC؛ رویکرد اویک در اجرای پروژه‎های صنعت نفت

مدیرعامل اویک با اشاره به نقش‌آفرینی این مجموعه در قالب شرکت GC (پیمانکار عمومی) به عنوان رویکرد اصلی اویک در اجرای پروژه‌های صنعت نفت، گفت: اتخاذ این رویکرد سبب افزایش بازدهی، کنترل هزینه‌ها و مدیریت زمان در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری در آیین معرفی مناقصه‌های سال ۹۸ شرکت اویک که با حضور نمایندگان جمعی از شرکتهای ایرانی فعال در صنعت نفت برگزار شد، این نشست را فرصتی برای شفافسازی پروژه‌های در دست گروه اویک عنوان و تصریح کرد: ناتوانی پیمانکار، مهندسی ضعیف پروژه، تغییر در شرح کار و مشکلات حوزه کارفرمایی همه میتواند در بیمار کردن یک پروژه نقش داشته باشد و از این رو لازم است برای روبه‌رو نشدن با تبعات منفی چنین رویدادهایی، حسابشده و سنجیده عمل کرد.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه NGL۳۱۰۰ دهلران که در دستور کار اویک قرار دارد، از گشایش اعتبار اسنادی (LC) ٤٦٠ میلیون یورویی برای این پروژه خبر داد و گفت: با وجود مشکلات ناشی از انتقال وجوه، بخش عمده خریدهای این پروژه انجام شده و عمده کالاها در بهار ۹۸ تحویل میشوند.

مدیرعامل اویک، به معرفی پروژه الفین دهلران پرداخت و گفت: این پروژه‌ها با سرمایهگذاری شرکت اهداف و دریافت وام صندوق توسعه ملی به اویک واگذار شده است و از پروژه‌های مهم اویک در منطقه دهلران به شمار می‌آید.

منوچهری در ادامه به پروژه پتروشیمی کیان به عنوان پروژه‌ای بزرگ با ارزش ۱.۴۵۰ میلیارد یورو اشاره کرد و گفت: این پروژه عظیم با سرمایه‌گذاری شرکت‌های پارسیان و سرمایهگذاری فرهنگیان انجام می‌شود و به گفته متخصصان، یکی از اقتصادیترین پلنتهای پتروشیمی کشور است و بازده اقتصادی بسیار بالایی دارد.

وی به امضای قرارداد اویک با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در قالب بسته‌های کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت برای توسعه میدان‌های منصوری و رامشیر هم اشاره کرد و افزود: این دو پروژه نیز به ترتیب با اعتباری معادل ١٨٠ میلیون یورو و ٣٢٠ میلیون یورو اجرایی خواهند شد که بخشی از کار توسط شرکتهای تابعه گروه اویک و بخشی با برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکاران فرعی انجام میشود.

وی با بیان اینکه از 4 میلیارد یورو پروژه در دست اجرای اویک، بیش از ۱.۵ میلیارد یورو در قالب مناقصه معرفی میشوند، گفت: امیدواریم با تبادل اطلاعات مناسب و تشکیل کنسرسیوم میان شرکتهای پیمانکاری در فضای رقابتی سالم، شاهد برگزاری موفق این مناقصه‌ها باشیم.

به گفته مدیرعامل گروه اویک، مناقصه‌های معرفی شده، تنها مناقصه‌هایی هستند که قرار نیست شرکتهای وابسته به اویک در آنها حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: راهبرد اویک این است که بستههای کاری بزرگ با مختصات مشخص برای پروژههای در دست اقدام تعریف و خود به عنوان GC عمل کند؛ این تجربهای است که بسیاری از شرکتهای بینالمللی آن را پیادهسازی میکنند.

منوچهری با بیان اینکه اویک به عنوان سازمان مهندسی و مدیریتی، باید درگیری مستقیم خود در فعالیتهای گسترده اجرایی را کاهش داده و با افزایش هوشمندی، از پیمانکاران در پیشبرد کار استفاده کرده و آنها را در طول مسیر هدایت کند، ابراز امیدواری کرد که اجرای پروژه‌های در دستور کار اویک، به سهم خود بتواند در کارآفرینی و رونقبخشی به فضای کاری صنعت نفت اثرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، در نشست معرفی مناقصات اویک، در مجموع ۱۲ مناقصه مربوط به پنج پروژه اویک شامل احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، NGL۳۱۰۰، الفین پتروشیمی دهلران، پتروشیمی کیان و توسعه میدان نفتی رامشیر معرفی شدند و مدیران هر یک از این پروژه‌ها در قالب ارائه‌هایی مجزا به معرفی پروژهها، حوزه برگزاری مناقصه و زمان‌بندی در نظر گرفته شده پرداختند و به پرسشهای حاضران در نشست پاسخ گفتند.

کد خبر 288129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =