سازگاری فعالیت‌های فلات قاره با استانداردها و قوانین زیست‌محیطی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از سازگاری و هماهنگی کامل فعالیت‌های تولید نفت و گاز این شرکت در خلیج‌فارس با استانداردها و قوانین زیست‌محیطی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، حمید بورد گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان شرکتی پیشتاز در حوزه تصفیه تکمیلی آب‌های وارد شده به دریا تقربیا از ۱۰ سال گذشته سامانه‌های تصفیه پساب صنعتی را در همه مناطق خود مستقر کرده و از این طریق آلودگی نزدیک به ۲۹۰ هزار بشکه پساب تولیدی کاهش یافته و از هرگونه آلودگی عاری شده است، اما با توجه به سختگیرانه‌تر شدن قوانین سازمان محیط زیست، چرخه پساب موجود را ارتقا داده و بهینه‌سازی کرده و تصفیه تکمیلی روی آن نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای دفع بخشی از پساب در سکوی ابوذر، چاه‌های تزریقی ایجاد کرده و این پساب به چاه‌های مرده تزریق می‌شود، گفت: در حوزه مقابله با آلودگی نفتی، طرح اقتضایی مقابله با آلودگی نفتی نیز به تصویب سازمان بنادر رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه در جزیره خارک با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت بحث بازیافت لجن‌های نفتی و پاکسازی خاک‌های آلوده که معضلی ۵۰ ساله بود به سرانجام رسید. همچنین پیت‌های بزرگ نفتی که مانند لکه‌های بزرگ سیاه رنگی در بعضی مکان‌ها دیده می‌شد در حال جمع‌آوری است و خاک‌های آلوده آن زیست ‌پالایی و گیاه‌پالایی شده و همه مناطق عملیاتی دارای پوشش گیاهی خواهند شد.

به گفته وی، در حوزه اقدام‌های فرهنگی و تعامل با سازمان‌های مختلف، امضای تفاهم‌نامه با اداره کل محیط زیست استان بوشهر در راستای حمایت و صیانت از حیات‌وحش و آهوان منطقه خارک به انجام رسید که با این اقدام، شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان یکی از برندها و حامیان اصلی حیات‌وحش در کل خلیج‌فارس مطرح خواهد شد. همچنین احیای زیست‌بوم‌های مرجانی جزیره خارک که در پروژه ان‌جی‌ال خارک دچار آسیب شده بودند نیز عملیاتی شده و این زیست‌بوم‌ها در قالب کاشت مرجان‌های جدید به طور کامل احیا خواهند شد.

بورد افزود: طرح جمع‌آوری گازهای همراه در جزایر خارک و سیری از سال‌های گذشته اجرا شده و در یک برنامه سه ساله همه گازهای همراه که در این جزایر سوزانده می‌شود به محصولات و ارزش افزوده بیشتر تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از منابع پرریسک آلایندگی، خطوط لوله است، گفت: با تلاش‌های مدیریت امور تولید، سیستم مدیریت یکپارچه خطوط لوله (PIMS) اجرایی شده و شرکت نفت فلات قاره ایران پیشتاز استقرار مدل‌های پیشرفته حفظ و نگهداشت خطوط لوله است. با استقرار این سیستم، اولویت‌بندی خطوط لوله، برنامه‌ریزی برای تعمیرات و نگهداشت انجام شده و ریسک آلایندگی ناشی از خطوط لوله کاهش خواهد یافت. همچنین، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پیش از آغاز پروژه‌ها با جدیت از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان گفت: این شرکت به صورت فصلی فعالیت‌های خود را به سازمان‌های مربوطه از جمله محیط زیست گزارش می‌دهد و همه خروجی‌ها چه از نظر پساب و چه دودکش‌ها پایش شده و ارقام آن به‌طور مستقیم از طرف آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست اعلام می‌شود.

کد خبر 288446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =