توسعه مقوله پیشگیری در بخش بهداشت و درمان ضروری است

رئیس هیئت مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تاکید بر ضرورت توسعه مقوله پیشگیری در بخش بهداشت و درمان گفت: سازمان بهداشت و درمان مجدانه پیگیر سلامت خانواده صنعت نفت است.

به گزارش  شانا به نقل از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، مرضیه شاهدایی در بازدید از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور که به مناسبت هفته سلامت انجام شد، افزود: بر اساس آمارها، خانواده صنعت نفت نسبت به دیگر خانواده‌ها از سلامتی بالاتری برخوردار است که این مسئله نشان‌دهنده این است که سازمان بهداشت و درمان مجدانه پیگیر سلامت خانواده صنعت نفت است.

این مقام مسئول اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم اهداف مهم پیشگیری را برای سلامتی کارکنان به بهترین نحو ممکن دنبال کنیم.

شاهدایی با تاکید بر اینکه در ساختار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تغییر کلی نخواهیم داشت، تصریح کرد: تشکیل شورای سیاست‌گذاری در سطح وزارت نفت سبب بالارفتن بهره‌وری‌ و ارائه خدمات بهتر به کارکنان خواهد شد.

اولویت نخست سازمان، بهداشت است

حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گفت: اولویت نخست سازمان بهداشت و درمان، مقوله بهداشت است و تاکید ما بر مسائل بهداشتی است.

وی با بیان اینکه بهبود شاخص‌های سلامت از همان ابتدای شکل‌گیری صنعت نفت در ایران تا کنون مدنظر بوده است، اظهار کرد: آنچه سازمان بر آن تاکید دارد شناسایی و بهبود شاخص‌های سلامت چه در بخش شاغلان و چه خانواده‌ها به‌ویژه جوانان، نوجوانان و کودکان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: دغدغه و اولویت اصلی ما بهداشت و پیشگیری است که این مهم قابل خریدن نیست، بلکه کار ارزشمندی است که بهداشت و درمان صنعت نفت به جد دنبال می‌کند تا بتواند سلامتی خانواده نفت را تضمین کند.

سمیع گفت: یکی از نکاتی که طب صنعتی باید به آن توجه داشته باشد، رسیدن به شرایط ایده‌آل و پوشش معاینات دوره‌ای صددرصدی است و باید شرایطی فراهم شود که همه کارکنان صنعت نفت چه در مناطق عملیاتی و چه در واحدهای اداری این اعتقاد را پیدا کنند که برای حفظ سلامتی، معاینات دوره‌ای انجام دهند.

وی تاکید کرد: در ۸۰ درصد سلامت و پیشگیری ما دخالت مستقیم نداریم. فقط می‌توانیم پیشنهاد رفتارهای صحیح را بدهیم. بخش عمده آن خودمراقبتی است و اینکه فرد بخواهد پیگیر سلامتی‌اش باشد.

وی افزود: سازمان بهداشت و درمان این افتخار را دارد که ۹۰ درصد بیماران دیابتی تحت پوشش خود را شناسایی و بیش از نیمی از آنان را با درمان موثر کنترل کامل کرده و توانسته از عوارض درازمدت دیابت پیشگیری کند.

مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار کرد: سازمان در سال ٩٨ برنامه‌های پیشگیرانه متعددی را در دستور کار دارد که ضمن تقویت طرح‌های گذشته، طرح‌های جدیدی از جمله پیشگیری از سرطان‌های توارثی را اجرایی کند.

هدف رسیدن به سازمانی سلامت‌محور است

در ادامه این نشست، وحید مالکی، رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور با همکاری گروه سلامت این مرکز به تشریح فعالیت‌ها و فرآیندهای بهداشت و درمان این مرکز در سه بخش طب کار، پزشک خانواده و دندان‌پزشکی پرداخت.

وی اظهار کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» است و این همان هدف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای رسیدن به سازمانی سلامت‌محور است.

رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور افزود: سیاست‌های سازمان پیشگیرانه است و این از چند لحاظ مدنظر است، ابتدا اینکه خانواده نفت را سالم نگه داریم که همان تکریم کارکنان است و مسئله دیگر هزینه‌هاست که در اقتصاد سلامت هیچ توجیهی ندارد که منتظر باشیم فرد به بیماری برسد و بعد درمان کنیم. این وجه تمایز سازمان‌های درمانگر و بهداشتگر است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور در هر دو سطح درمانگری و بهداشت فعال است؛ یعنی هم بیمارستان فوق‌تخصصی و هم پزشک خانواده داریم. اما بر اساس سیاست گذاری‌های انجام شده پایه کار ما  از پزشک خانواده شروع می‌شود.

وی گفت: ۴۳ اقدام راهبردی برای پزشک خانواده تعریف شده که نشان‌ می‌دهد برای رسیدن به آیتم‌های سلامتی هدف‌گذاری شده است. پزشک خانواده مسئولیت سنگینی در ابتدای کار برای ثبت مستنداتی از وضعیت جمعیت طبی تحت پوشش خود دارد.

مالکی با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که حرکت سازمان به سمت پیشگیری است، تصریح کرد: آنچه بعد از شناسایی و غربالگری مهم است، برنامه‌هایی است که سازمان دارد تا فرد همچنان سالم بماند و در اقدام‌های راهبردی طب صنعتی و پزشک خانواده دیده شود.

کد خبر 288534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =