بارکیندو: به همکارانم در اوپک گفته‌ام پاسپورت‌های خود را در خانه بگذارید

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: ما در اوپک تلاش می‌کنیم تا نفت را غیرسیاسی اداره کنیم. به همه همکارانم در اوپک گفته‌ام وقتی وارد این سازمان شدید پاسپورت‌های‌تان را باید در خانه بگذارید.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد سانوسی بارکیندو صبح امروز (پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشستی با خبرنگاران در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در محل سالن کنفرانس شماره یک، در سخنان ابتدایی خود به حادثه سیل در ایران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به مردم شجاع ایران تبریک می‌گویم که در مقابل چالش سیل همبستگی خود را نشان دادند و زنان و بچه‌ها در مناطق مختلف جمع شدند تا به سیل‌زدگان کمک کنند.

دبیرکل اوپک خطاب به مردم ایران گفت: شما توانستید با حادثه طبیعی مقابله کنید و امیدوارم در مقابل چالش زیست‌محیطی هم موفق باشید، در عین حال به بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم.

بارکیندو در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بنیان‌گذاران اوپک است و حدود ۶۰ سال همراه این سازمان بوده است، گفت: من بیست‌وهشتمین دبیرکل اوپک هستم و نخستین دبیرکل این سازمان نیز ایرانی بوده است.

زنگنه در دهه‌های متمادی حامی اوپک بوده است

وی گفت: زنگنه باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک است که به خاطر تجربه‌هایش بارها با ایشان دیدار داشتم، آقای زنگنه در دهه‌های متمادی حامی و طرفدار اوپک بوده است و همچنین نقش مهمی در همکاری اوپک و غیراوپک ایفا می‌کند، پیش از بیانیه تاریخی ۲۰۱۶ مبنی بر کاهش تولید نفت اوپک با آقای زنگنه در این زمینه مشورت کردم.

دبیرکل اوپک همچنین از مشاوره و همکاری دیگر کارشناسان ایرانی مستقر در اوپک با هدایت حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، قدردانی و تاکید کرد: ایران یکی از مراکز مهم انرژی در جهان و دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان است.

بارکیندو با بیان اینکه ایران طی دهه های گذشته با وجود چالشهایی که داشته توانسته سرمایه گذاری گسترده ای در این صعنت کند، افزود: ایران در این مدت توانسته تولید بسیاری از تجهیزات را بومی سازی کرده و همچنین بعد از انقلاب بیشترین اکتشاف را در بخش نفت و گاز از جمله اکتشاف میدانهای آزادگان داشته باشد.
وی با اشاره به چهار برابر شدن کل ذخایر نفت و گاز ایران پس از انقلاب خاطرنشان کرد: طی ٤٠ سال اخیر تولید بخش پایین دستی در ایران چهار برابر شده ضمن اینکه با توسعه زیرساخت های نفت و گاز، گازرسانی به شهرها و روستاها و همچنین تولید بنزین سوپر سبب کاهش آلودگی هوا در کشور شود.
دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت وجود بیش از دو هزار جایگاه عرضه سوخت سی ان جی و همچنین تامین ٧٠ درصد سوخت مایع نیروگاهها را از جمله اقدامات قابل توجه وزارت نفت همسو با گام برداشتن در مسیر انرژی پاک عنوان کرد.
بارکیندو ایران را مثال خوبی در زمینه تنوع سازی در بخش انرژی و کاهش سهم نفت از درامدهای کشورها ذکر کرد و افزود: ایران در مقابله با فقر انرژی پیشتاز بوده است و همچنین در زمینه تنوع‌بخشی منابع انرژی یک قهرمان است، سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ایران به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است، همه این موارد دستاورد معمولی نیستند.

ایران الگویی برای صنعت نفت در منطقه است

دبیرکل اوپک ایران را در دستیابی به اهداف در ۴۰ سال اخیر الگویی برای صنعت نفت در منطقه خواند و گفت: این کشور در شرایط سخت به اهداف خود رسیده است، در حالی که بعضی از کشورهای عضو اوپک وابستگی شدیدی به نفت دارند.

بارکیندو، اوپک را یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌هایی دانست که در متوازن کردن بازار نفت موفق عمل کرده است، تصریح کرد: در بیانیه همکاری اوپک رعایت توازن در بازار نفت، حفظ تولید و تلاش برای ثبات نفت به نفع ذی‌نفعان تاکید شده است.

وی با بیان اینکه تمرکز ما در اوپک روی عناصر اساسی بازار که تنها کوتاه‌مدت نیست و بلندمدت را شامل می‌شود، یادآور شد: بر این اساس ما باید به دنبال ثبات پایدار و دائمی باشیم و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.

دبیرکل اوپک به چالش‌هایی که این سازمان طی دهه‌های اخیر داشته اشاره کرد و افزود: اوپک در همه این سال‌ها توانسته است در زمینه ثبات بازار نفت در شرایط مختلف با چالش‌هایش مقابله کند و پیروز شود.

بارکیندو با بیان اینکه اوپک به تازگی ۶ چرخه قیمت نفت را شناسایی کرده است، تصریح کرد: دوره نخست مربوط به سال ۱۹۷۳ میلادی است که به شوک اول نفتی معروف است.‌ انقلاب اسلامی ایران و جنگ عراق نیز از دیگر چرخه‌های قیمت نفت بوده است.

وی ضمن توضیح دوره‌های دیگر مانند برهم خوردن عرضه و تقاضا که سبب کاهش قیمت نفت در اوایل دهه ۸۰ میلادی شد یا افزایش تولید نفت آمریکا که سبب شد عرضه روزانه نفت بیش از تقاضا باشد، افزود: در مقطع سال ۲۰۰۰ میلادی اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت تصمیم گرفت روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از تولید خود بکاهد، ۱۷ سال بعد تاریخ دوباره تکرار شد و در سال ۲۰۱۴ اعضای اوپک تصمیم مشابهی را گرفتند.

دبیرکل اوپک ادامه داد: در واقع هر یک از چرخه‌ها شوکی را به بازار وارد کردند، اما اقدام‌هایی که در اوپک انجام دادیم سبب شد تا بتوانیم بر این شوک‌ها غلبه کنیم.

بارکیندو بار دیگر بر نقش ایران به‌عنوان یکی از اعضای فعال و پیشرو اوپک برای غلبه بر مشکلات این سازمان تاکید کرد و افزود: ما مفتخر هستیم که در طول ۶۰ سال گذشته مانند دوست و همکار در کنار یکدیگر بوده‌ایم و امیدوارم این همکاری و استفاده از تجربه‌ها و عقلانیت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در ۶۰ سال آینده نیز تکرار شود.

 برنامه‌ریزی برای 60 سال آینده اوپک

وی همچنین گفت: اکنون که در ۶۰ سالگی اوپک به سر می‌بریم باید برای ۶۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. اینکه آیا می‌توانیم تا ۶۰ سال دیگر با همین راهبرد به کارمان ادامه بدهیم؟ اعضا باید سیاست‌های‌شان را هماهنگ کنند.

دبیرکل اوپک با بیان اینکه در طول تاریخ ثابت شده اعضای اوپک در صورت همکاری با هم می‌توانند بر دشواری‌ها غلبه کنند، تصریح کرد: همه ما باید به دنبال ثبات بازار باشیم؛ ضمن اینکه همه اعضا باید سیاست‌های هماهنگ نفتی داشته باشیم، زیرا زمانی که با هم باشیم بهتر می‌توانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم.

بارکیندو در پایان با بیان اینکه ایران نه تنها یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپک بوده، بلکه چراغ راه اوپک نیز بوده است، گفت: امام علی (ع) می‌گوید، اگر می‌خواهید کسی را بشناسید به دوستش نگاه کنید. من هم افتخار می‌کنم که دوست ما ایران است.

کد خبر 288805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =