توسعه میدان سهراب به یک شرکت ایرانی واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از واگذاری توسعه میدان نفتی سهراب به یک شرکت ایرانی در آینده‌ای نزدیک خبرداد.

به گزارش خبرنگار شانا، جهانگیر پورهنگ بعدازظهر امروز (پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشستی خبری در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به خبرنگاران درباره وضع توسعه میدان نفتی سهراب گفت: برای توسعه این میدان پیشنهادهایی از چند شرکت دریافت شده و به‌زودی به یک شرکت ایرانی واگذار می‌شود.

وی درباره آخرین وضع میدان‌های جفیر و سپهر نیز گفت: شرکت پاسارگارد انرژی که کار توسعه یکپارچه میدانهای سپهر و جفیر را براساس قرارداد با شرکت ملی نفت ایران عهده‌دار شده است، در انتظار مجوز نهایی است تا فعالیت اجرایی را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در زمینه انجام وظایف مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت نفت و گاز اروندان گفت: این مهم از اولویت‌های کاری ما بوده و باید امکانات را در مسیر رفاه مردم منطقه و کاستن از مشکلات آنان هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ما برای تأمین بعضی از تجهیزات در مضیقه بودیم، افزود: اما هم اکنون ادواتی را در عمق بیش از 4 هزار متری چاه و در دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به کار گرفته‌ایم که به کل ساخت داخل بوده‌اند، سازندگان داخلی ما را بی‌نیاز از خرید تجهیزات خارجی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۳ به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است، ادامه داد: با آغاز فعالیت در میدان دارخوین این شرکت بهره‌برداری را شروع کرد.

پورهنگ با بیان اینکه شرکت نفت و گاز اروندان متولی بهره‌برداری از میدان‌های غرب کارون است، اظهار کرد: هم‌اکنون از ۱۳ میدانی که ما در غرب کارون داریم، ۶ میدان، مشترک با عراق است.

برنامه تولید بیش از یک میلیون بشکه‌ای در افق ۱۴۰۴

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه را داریم، تصریح کرد: برنامه افزایش ظرفیت تولید را تا پایان سال دنبال می‌کنیم و برنامه شرکت ملی نفت براساس افق ۱۴۰۴ رسیدن به هدف تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه در غرب کارون است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه از حدود بهمن‌ماه پارسال ورود آب و سیلاب به منطقه تا حدی آغاز شده بود، افزود: گروه‌های اجرایی ما آمادگی را داشتند و در حاشیه رودخانه‌ها و برخی مسیرها کمک‌هایی داشتیم، اما هنوز در محدوده تالاب هورالعظیم مشکلی نداشتیم.

پورهنگ تصریح کرد: از پنجم فروردین‌ماه به بعد دیگر سدها توان مقابله با آن حجم آب را نداشتند و بیش از ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه آب از کرخه و کارون رها و به سمت تالاب هورالعظیم سرازیر شد و حجم زیادی از محدوده چاه‌ها، جاده‌ها و پدها در منطقه غرب کارون را در برگرفت.

وی با اعلام اینکه فعالیت تعدادی از چاه‌های این منطقه در جریان سیل متوقف شد، گفت: ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر از لوله‌های جریانی نفت در جریان سیل زیر آب رفتند و اکنون در معرض خوردگی و خسارت هستند، اما بیشترین خسارت ما مربوط به جاده‌ها و پدهای (محوطه) چاه‌هاست.

پورهنگ برخی شایعات در روزهای اولیه سیلاب را که جلوگیری از انتقال آب به هورالعظیم برای خسارت ندیدن چاه‌های نفت را مطرح کرده بودند، مغرضانه برشمرد و گفت: شرکت نفت و همه شرکت‌های زیرمجموعه از جمله ما از ابتدا تابع دستورهای مدیریت بحران استان بودیم.

وی با اعلام اینکه در این مدت ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و همین میزان هم خاکریزی شده گفت: طبق نامه‌ای که برخی استادان دانشگاه ارائه کردند عملکرد وزارت نفت در ایجاد پدهای چاه‌ها در منطقه منطبق با ارتفاع استاندارد وزارت نیرو بوده و هیچ تخطی وجود نداشته، اما این سیلاب هم در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

پورهنگ تاکید کرد: هنوز نمی‌توان درباره میزان خسارت‌ها عددی را اعلام کرد و حداقل دو ماه برای محاسبه این آسیب‌ها زمان لازم است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین درباره جمع‌آوری گازهای همراه نفت در منطقه غرب کارون گفت: بخشی از گازهای همراه از طریق NGL۳۲۰۰ و حدود روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب هم توسط پیمانکار برنده در مزایده جمع‌آوری می‌شود، این پیمانکار قرار است ظرف مدت ۱۸ ماه تاسیسات خود را مستقر کند.

کد خبر 288845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =