چهلمین نشست خودکفایی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی برگزار شد

چهلمین اجلاس خودکفایی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با همکاری شرکت اسپک و انجمن استصنا برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، چهلمین نشست خودکفایی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی شب گذشته (پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) با همکاری شرکت اسپک و انجمن استصنا با حضور سازندگان، مدیران بازرگانی و اجرایی که در استفاده از تولیدات داخلی تصمیم‌ساز هستند، برگزار شد که در این نشست حاضران ضمن اطلاع از توانمندی‌های داخلی در صنعت نفت فرصت یافتند تا برای بهره‌مندی از ساخت داخل تبادل نظر داشته باشند.

لزوم استفاده از توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت پتروشیمی

علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این آیین گفت: با تاکید وزیر نفت به استفاده از دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان باید از شرکت‌های پژوهشی و نوآور فعال در صنعت پتروشیمی پشتیبانی شود.

وی توانمندی امروز صنعت پتروشیمی را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: پس از انقلاب اسلامی پروژه‌های صنعت با استفاده از دانش فنی خارجی راه‌اندازی می‌شد، اما پس از تحریم‌ها گام‌های خوبی در صنعت پتروشیمی برداشته شد و شاهد رشد بالای ‌شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر هستیم.

بساق‌زاده با اشاره به اینکه وزیر نفت در افتتاحیه رسمی بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از راه‌اندازی ۱۸ طرح پتروشیمی در دو سال آینده خبر داد، ادامه داد: من به شما اطمینان می‌دهم که درصد بالایی از این طرح‌ها با استفاده از توان داخل است. طرح‌های موجود صنعت پتروشیمی توسط شرکت‌ها و کارشناسان داخلی آماده شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته شرکت‌های خارجی اصول اولیه پروژه را به شرکت‌های مهندسی مورد تایید خود محول می‌کردند، درحالی‌که امروز اصول اولیه طرح‌ها توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود، اظهار کرد: با تاکید وزیر نفت، برای به‌کارگیری دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان باید از شرکت‌های پژوهشی پشتیبانی شود. امیدوارم در این حوزه حرکت‌های همه‌جانبه صورت گیرد.

جلیل سبحانی، مدیرعامل شرکت اسپک نیز در این مراسم درباره دستاوردهای این شرکت در سال ۹۷ گفت: مهم‌ترین کاتالیست‌های راهبردی هیدروکراکینگ و بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌های پایه متال مورد استفاده در مجتمع‌های تولید اوره، آمونیاک و متانول علاوه بر کاتالیست‌های فلزات گرانبها و اتیلن اکسید که در سال‌های گذشته بومی‌سازی شده بود، پارسال بومی‌سازی شدند.

وی درباره کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی گفت: برای تولید کاتالیست‌های پلیمری طرحی به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با پتروشیمی جم به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کاتالیست در واحد HDP و PP در دست اجراست.

به گفته وی، طرح سولفورزدایی از نفت مازاد برای سوخت کشتی‌های منطقه طرح دیگری است که این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی کند. در این طرح میزان سولفور از ۴۵۰۰ ppm به زیر هزار ppm کاهش خواهد یافت. پایلوت نیمه‌صنعتی این طرح با استفاده از دانش فنی داخلی اجرا شده و در حال حرکت به سمت تولید صنعتی است.

کد خبر 288909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =