۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 289365
هدف‌گذاری برای شتاب در ساخت پتروشیمی دماوند

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی طرح‌های جدید توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در فاز دوم منطقه اقتصادی انرژی پارس، طرح پتروشیمی دماوند به منظور ارائه خدمات و سرویس‌های جانبی در حال تکمیل است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمدرضا سمیعی، مدیرعامل پتروشیمی دماوند درباره پیشرفت تکمیل فاز نخست این طرح اظهار کرد: تا پایان امسال یا سه ماه نخست سال آینده فاز نخست پتروشیمی دماوند عملیاتی می‌شود.

وی افزود: این طرح به منظور تأمین برق، بخار، اکسیژن و انواع آب‌های صنعتی برای ۲۴ طرح فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه در سه فاز طراحی شده است. هم‌اکنون ۶۴۸ مگاوات ظرفیت نصب‌شده داریم که ۲۳۰ مگاوات آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اشاره به اینکه ظرفیت نصب‌شده واحد بخار در فاز یک، ۷۸۰ تن است که ۲۵۰ تن آن در پتروشیمی‌های مرجان، مروارید، کاویان، انتخاب و تخت جمشید مصرف می‌شود، تصریح کرد: ایستگاه گاز با ظرفیت یک میلیون نرمال مترمکعب در ساعت فعال است که حدود ۴۰۰ هزار نرمال مترمکعب گاز نیاز پتروشیمی‌های کاویان، مرجان و نیروگاه دماوند را تامین می‌کند.

سمیعی با بیان اینکه خطوط گاز، برق و بخار آماده است و رینگ آتش‌نشانی به طول ۲۴ کیلومتر در غرب فاز یک کشیده شده است، ادامه داد: از فاز یک این طرح دو واحد آب‌های صنعتی و بخش اکسیژن و هوای ابزار دقیق و نیتروژن باقی مانده است که واحد آب با ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب در روز تا شهریورماه امسال عملیاتی می‌شود و تأمین کننده آب دریا، آب RO1 و آب DM برای تولید بخار خواهد بود.

وی درباره واحد باقی مانده فاز نخست پتروشیمی دماوند گفت: واحد ASU تأمین کننده اکسیژن و نیتروژن در واحدهای متانول است که هم‌اکنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم یک واحد ۷۲ هزار نرمال مترمکعب تا پایان امسال و واحد دیگر سه ماه نخست سال آینده عملیاتی شود؛ واحد نخست تأمین‌کننده اکسیژن پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه است و واحد دوم برای پتروشیمی سبلان خواهد بود. البته در یک توافق سه‌جانبه امکان استفاده از منبع مازاد اکسیژن پتروشیمی بوشهر در کیمیای پارس خاورمیانه فراهم خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی دماوند تصریح کرد: طرح پتروشیمی دماوند یک پروژه بزرگ است که سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را می‌طلبد و هم‌اکنون تجهیزات مورد نیاز تهیه شده و ساخت فاز یک طرح ۷۲ درصد پیشرفت داشته است، همچنین این شرکت در حال مذاکره برای تأمین بخشی از اکسیژن مورد نیاز و تأمین فاینانس برای دو واحد هوای دیگر برای طرح‌های آینده است.

سمیعی اظهار کرد: با توجه به اهمیت سیستم‌های تصفیه پساب، این شرکت پس از بررسی و انتخاب فناوری مناسب و روز دنیا، مناقصه مهندسی سیستم (MBR) برگزار و پیمانکار انتخاب شد و فعالیت‌های اجرایی پساب آغاز شده است. همه خطوط و پاپینگ در همه طرح‌های فاز ۲ از یک سال پیش آغاز شده و در حال تکمیل است.

کد خبر 289365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =