ضرورت سازگاری فعالیت‌های توسعه‌ای نفت‌وگاز با محیط اجتماعی

رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت بر ضرورت سازگاری فعالیت‌های توسعه‌ای، خدماتی و سرمایه‌گذاری نفت‌ و گاز با محیط اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری بعدازظهر چهارشنبه (هشتم خردادماه) در نشست شورای سیاستگذاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با بیان این مطلب گفت: در بسیاری از کشورهای سرمایه‌داری، تولید ثروت از دل شرکت‌های خصوصی است و دولت‌ها با دریافت مالیات به ارائه خدمات عمومی و رفاهی جامعه می‌پردازند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما عکس این مسئله صادق است؛ در حقیقت بار عمده‌ای از مسئولیت‌های اجتماعی به‌عهده دولت است و در این میان صنعت نفت‌ و گاز کشور به نیابت از دولت به مقوله مسئولیت اجتماعی در مناطق همجوار نفتی می‌پردازد.

رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی با بیان اینکه طرح این مسئله به معنای نقد مقوله مسئولیت اجتماعی نیست، گفت: موضوع مهم این است که در کنش و واکنش میان فعالیت‌های توسعه‌ای نفت‌ و گاز با مسائل زیست محیطی و اجتماعی باید از تزاحم، اصطکاک و برخوردهای اجتماعی جلوگیری شود و نوعی بهینه‌سازی شکل گیرد.

منوچهری در توضیح این مطلب تصریح کرد: باید از آسیب رساندن به طبیعت و جوامع کاسته و در عین حال بهره‌وری حداکثر شود، زیرا اگر جایگزینی‌ها در فعالیت‌های توسعه‌ای با محیط پیرامون به‌درستی انجام شود، روابط تنظیم می‌شود و بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی و افزون بر آن رفاه بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه به برگزاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی از سوی وزارت نفت اشاره و اظهار کرد: برپایی این گردهمایی‌ها به ما کمک خواهد کرد بتوانیم سطح تعاملات مثبت را ارتقا دهیم و همچنین درک متقابل را نسبت به مقوله مسئولیت اجتماعی افزایش دهیم.

مدیرعامل اویک تصریح کرد: بدون شک فعالیت‌های توسعه‌ای بدون ملاحظه، اصطکاک و آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی به دنبال خواهد داشت که در این میان سازگاری این نوع فعالیت‌ها با محیط اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

منوچهری با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم قبل از انجام هر فعالیتی، نتایج مؤثرتر و پایدارتری را به همراه خواهد داشت، گفت: عموما غالب جمعیت موجود در مناطق پیرامون نفت‌ و گاز کشور از خدمات رفاهی، سطح تحصیلات و درآمد پایینی برخوردارند و در عین حال مسائل زیست محیطی و حفظ حیات وحش منطقه نیز مورد تاکید است، حال اگر در چنین شرایطی پروژه‌های نفت‌ و گاز با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب اجرایی نشود قطعا با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

به گفته وی، باید آسیب‌ها را جبران و به گونه‌ای برش‌های ایجادشده را پر کرد تا به نوعی سازگاری دوباره در محیط به وجود آوریم و پایداری را ایجاد کنیم که خوشبختانه شرکت‌ها با ارائه گزارش‌های درخور توجه نشان دادند که به این موضوع توجه و تاکید زیادی داشته‌اند.

کد خبر 289394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =