هشدار درباره استیضاح وزرا به‌ دلیل منافع شخصی نمایندگان

سخنگوی کمیسیون شوراها گفت: اگر یک نماینده به دنبال منافعی از جمله منافع شخصی و حزبی و رأی‌آوری باشد، اینها رویکردهای مناسبی نیست، زیرا این کار افزون بر ایجاد دیگر مشکلات، سبب وقفه در خدمت‌رسانی دولت هم می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا، اصغر سلیمی در پاسخ به این پرسش که چرا در این شرایط بیشتر انگشت اتهام‌ها به سمت دولت نشانه رفته است و مجلس شورای اسلامی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند، گفت: نمایندگان دو وظیفه به‌عهده دارند؛ یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت. نمایندگان این حق را دارند که هم تذکر دهند و هم تحقیق و تفحص انجام دهند و این جزو حقوق نمایندگان است.

وی تاکید کرد: اگر این حق سر جای خود استفاده شود و در جهت منافع مردم و کشور باشد، می‌تواند مفید واقع شود. این موضوع محدود به زمان هم نیست و تا زمانی که یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است و نمایندگی مردم را به‌عهده دارد، می‌تواند از این حق خود استفاده کنند.

این نماینده مجلس افزود: یکی دیگر از اختیارات نمایندگان طرح سوال از وزیر است. این پرسش‌ها ابتدا در کمیسیون مربوطه مطرح می‌شود و آنجا نمایندگان عضو یک کمیسیون تشخیص می‌دهند که محدوده این سوال ملی یا منطقه‌ای است. اگر وزیر پاسخی قانع‌کننده داشته باشد می‌تواند در کمیسیون آن را شرح دهد تا مشکل حل شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر عده‌ای به دنبال این باشند که برای دستیابی به منافع خود یک وزیر را استیضاح کنند، مجلس این نگاه را برنمی‌تابد و نشان داده که آن استیضاح رأی‌آوری ندارد. هرچند بیشتر نمایندگان این رویکرد را ندارند و اگر چنین باشد تعداد آنها بسیار اندک است. مجلس دهم این درک را دارد که اگر نمایندگانی به دنبال منافع خاصی باشند و بخواهند وزیری را استیضاح کنند، به آن استیضاح رأی ندهد.

این عضو کمیسیون شوراها تاکید کرد: کسی نمی‌تواند جلوی سوال و استیضاح را از وزیری بگیرد، اما نمایندگان موقع رأی دادن این درک را دارند که آن افراد را همراهی نکنند و تشخیص می‌دهند آیا آن استیضاح به حق است یا خیر.

نمایندگان به دنبال امتیازگیری از دولت هستند؟

سلیمی درباره اینکه گفته می‌شود نمایندگان به دنبال امتیازگیری از دولت هستند و روی شرکت‌های بزرگ کشور دست می‌گذارند، گفت: شاید برخی نمایندگان به دنبال این باشند که بگویند برخی مدیران را تغییر دهید، اما اگر وزیران می‌دانند یک نماینده به موضوعی فشار می‌آورد و اعمالی انجام می‌دهد که حق نیست، باید از طریق نهادهای نظارتی گزارش خود را به ریاست مجلس بدهند.

وی در واکنش به اینکه چنین هیئتی برای نظارت بر نمایندگان وجود ندارد و نظارت هم نمی‌تواند خودجوش ورود کند و باید فرد یا نهادی شکایتی از یک نماینده به این هیئت ببرد تا بتوانند ورود کنند، گفت: بالاخره دولت می‌تواند ورود کند. دولت هم اگر بخواهد به این بحث ورود کند مدارک و اسنادی دارد. حتی اگر پیشنهادی داشته باشد اینها مکتوب و مشخص است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس بیان کرد: اگر نماینده‌ای می‌خواهد از موقعیت خودش سوءاستفاده کند دولت می‌تواند ورود کند. وظیفه مجلس قانون‌گذاری است و نظارتش هم در حیطه قانون‌گذاری خودش است. حیف است که نماینده‌ای بخواهد در موقعیتی که مردم در اختیارش قرار داده‌اند خطا کند، جایگاه مجلس شورای اسلامی جایگاه مردم است.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: این صحیح نیست که یک نماینده بخواهد در جهت منافع خود یا قوم و حزب خود در مجلس فعالیتی کند، اما نماینده در عین حال باید پیگیر مسائل مربوط به حوزه انتخابه خود هم باشد و از مدیران، منافع بخش و منطقه خود را مطالبه کند.

سخنگوی کمیسیون شوراها افزود: اینکه یک نماینده بخواهد یک پروژه را خارج از مباحث کارشناسی و خارج از اولویت به مرحله عمل برساند، کار صحیحی نیست و بدون شک به ضرر کشور است. یک نماینده باید اولویت‌های منطقه خود را به دولت بگوید، اما کار کارشناسی را باید در اختیار خود دولت قرار دهد.

کد خبر 289429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =