اروپایی‌ها برای معامله با روسیه خطر تحریم را به جان می‌خرند

شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا برای امضای قراردادهای جدید همکاری با روسیه در زمینه انرژی، خطر تحریم‌های آمریکایی را می‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری پلاتس از سن پترزبورگ، شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا، از جمله انگلیسی-هلندی شل و اوام‌وی اتریش، هفته گذشته قراردادهای جدید همکاری با شرکت‌های انرژی روسیه امضا کردند و این نشانه‌ای است از اینکه با وجود خطر تحریم‌های احتمالی، آنها برای سرمایه‌گذاری در روسیه مشتاق هستند.

پس از سال 2014 میلادی که آمریکا و چند کشور غربی دیگر تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کردند، شرکت‌های انرژی روسیه با دسترسی محدودتری به تأمین مالی غربی و همچنین برخی فناوری‌های تولید نفت روبه‌رو شدند.

این مسئله سبب شده بود شرکت‌های غربی، برای سرمایه‌گذاری جدید در روسیه محتاط‌تر شوند و برخی شرکت‌ها نیز همکاری خود با روسیه را که می‌توانست نقض تحریم باشد، کاهش دادند.

یکی از توافق‌های امضا شده در هفته گذشته، میان شرکت‌های شل، گازپروم نفت و رپسول اسپانیا بود که برای توسعه مشترک پروژه‌های هیدروکربوری در مناطق قطبی روسیه توافق کردند.

پیش از آن نیز شرکت‌های شل و گاز پروم نفت روسیه برای ایجاد یک مؤسسه مشترک در منطقه سیبری غربی برای توسعه میدان‌های نفتی با مجموع ظرفیت 8 میلیارد بشکه، توافق کردند.

توافق شرکت اوام‌وی اتریش برای خرید سهم در یک پروژه گازی در شمال روسیه و همچنین یک قرارداد اولیهگاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) با شرکت گازپروم، از دیگر توافق‌های امضاشده در هفته گذشته بود.

در همین حال، نشانه‌هایی مشاهده می‌شود که روسیه و شرکت‌های غربی، افزایش همکاری در دیگر کشورها را نیز بررسی می‌کنند.

این قراردادها در شرایطی امضا می‌شود که به باور برخی تحلیلگران، خطر تحریم‌های جدید ضدروسیه، کاهش یافته است.

مسئولان روس همچنین در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ که هفته گذشته برگزار شد، درباره پیامدهای تحریم هشدار دادند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تحریم‌ها سبب افزایش انگیزه برای ایجاد سازوکارهای پرداخت جایگزین دلار و گرایش به معامله با استفاده از ارزهای ملی کشورها می‌شود.

افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین نیز سبب شده است شریکان تجاری روسیه تمایل بیشتری به معاملات غیردلاری نشان دهند.

کد خبر 289483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =