هجدهمین نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر برگزار شد

هجدهمین نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت خزر، عبدالله مهاجر، دبیر اجرایی هجدهمین نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر هدف از برگزاری این نشست را گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو اعلام کرد و افزود: با وجود ظرفیت‌های خوبی که دریای خزر برای گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی در اختیار کشورهای حوزه قرار داده است، نتوانستیم به خوبی از آن بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم به درستی از ظرفیت‌های دریای خزر استفاده کنیم، بدون شک تحریم‌های ظالمانه علیه هر یک از کشورهای حاشیه خزر نمی‌توانست تأثیرگذار باشد و باید نشست بتواند گره گشایی در این ارتباط داشته باشد.

هنوز ریسک تجاری در منطقه خزر بالاست

در ادامه احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران گفت: به‌رغم همه ظرفیت‌ها و نیاز کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه، حجم مبادلات تجاری آن قدر بالا نیست و این مسائل می‌تواند در نشست کنونی، آسیب‌شناسی و راهکارهای آن بررسی و مشخص شود که آیا دولت باید پای کار بیاید یا کم تحرکی بخش خصوصی مسبب است و احتیاج به تحرک بیشتر در این بخش وجود دارد؟

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که ایران به‌ویژه استان مازندران در حوزه‌های مختلف صنایع، کشاورزی، خدمات، صنایع تبدیلی و غیره دارد باید به دنبال افزایش تعاملات بود.

به گفته وی، بالا بودن ریسک تجاری و سرمایه گذاری در میان کشورهای حاشیه دریای خزر ریشه در نگاه و برداشت‌های متفاوت کشورها و بخش خصوصی منطقه از یکدیگر دارد.

استاندار مازندران فقدان همکاری بخش‌های داخلی از جمله دولتی در تسهیل فرآیند تجاری میان کشورهای حاشیه خزر را همواره سد راه توسعه سرمایه گذاری و روابط اقتصادی مستمر عنوان کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که مبادلات تجاری کشورهای منطقه و حتی دیگر کشورهای دور و نزدیک از طریق کشورهای حاشیه خزر در آسان‌ترین و کم ضررترین شکل انجام شود.

حسین‌زادگان افزود: یکی از مسائل مهم در زمینه تعاملات که در منطقه با آن روبه‌رو هستیم این است که ریسک تجاری در کشورهای همسایه ما بالاست و باید تلاش کنیم این ریسک را کاهش دهیم.

تنها راه برون‌رفت از آسیب پذیری کشورهای حاشیه خزر تقویت روابط فی مابین است

همچنین هادی تیزهوشان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: تا به امروز پس از گذشت ۲۳ سال از آغاز فعالیت نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، اعضا هنوز نتوانسته‌اند تجارتی در حد توانایی و ظرفیت‌های کشورهای عضو انجام دهند.

وی افزود: انتظار ما این است که در آینده نه چندان دور همه اتاق‌های بازرگانی استان‌های ایران و استان‌های دیگر کشورها به نشست بپیوندند تا شاهد استفاده از ظرفیت‌های کشورهای حاشیه دریای خزر باشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه انتظار از اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر را بیشتر دانست و تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت کشورهای حاشیه خزر از آسیب‌پذیری اقتصادی، تقویت روابط تجاری و اقتصادی فی مابین است و این کار هم به شناسایی نیازها در کنار موانع و برطرف کردن آنها نیاز دارد.

تجارت کشورهای حاشیه خزر هنوز مبتنی بر تبادل سنتی است

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر اینکه روابط اقتصاد کشورهای حاشیه دریای خزر باید از تجارت کالا به کالا عبور کرده و به سمت تجارت سرمایه‌ای پیش برود، گفت: عبور از تجارت سنتی لازمه گسترش همکاری‌های اقتصادی میان این کشورهاست.

وی افزود: متاسفانه هنوز تجارت کشورهای حاشیه خزر مبتنی بر تبادل کالا و دور از انتظار و مقبولیت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کشورهای حاشیه خزر افزون بر مراودات اقتصادی، به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز به یکدیگر پیوستگی و وابستگی کامل دارند، اما اینکه خروجی همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشورها در حد قابل قبولی نیست باید در اینگونه نشست‌ها مورد نقد و کنکاش قرار گیرد.

شافعی حرکت کشورهای حاشیه خزر به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد مناطق آزاد تجاری و تاسیس بانک مشترک را مقدمه‌ای برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و پیوستگی و همبستگی بیشتر دانست و تاکید کرد: این اجلاس و همکاری با کشورهای همسایه می‌تواند در شرایط فعلی کارنامه اقتصادی کشور را تغییر دهد و شاید بتوان با تعالی روابط اقتصادی نتایج خوبی کسب کرد.

وی با اعلام اینکه کشورهای حاشیه خزر با ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت، گردش تجاری ۷۰۰ میلیارد دلاری دارند، گفت: باید پذیرفت رقم ناچیزی از این تجارت عظیم با کشورهای حاشیه خزر است و اکثر آن با بیرون از منطقه انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: باید بازنگری در تجارت و روابط اقتصادی کشورهای حاشیه خزر انجام تا موانع و نواقص برطرف شود، زیرا زیبنده نیست که با توجه به توان تولید و تجارت منطقه، نیازهای کشورها و مردم حاشیه خزر در جایی دیگر تامین شود.

شافعی گفت: یکی از دلایلی که سبب شد کشورهای حاشیه خزر نتوانند تاکنون مراودات تجاری خود را به حد انتظار برسانند این است که قراردادهای تجارت تلفیقی بر اساس قرارداد تجارت آزاد انجام نشده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه کشورهای عضو این نشست نتوانستند قواعد تجارت آزاد را اجرایی کنند که این خود بزرگ‌ترین ضعف تجاری – اقتصادی منطقه خزر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تا زمانی که همه ما به قراردادهای تجاری فی مابین پایبند نباشیم و آن را اجرایی نکنیم هیچگاه به اهداف تجاری خود دست نخواهیم یافت.

بر اساس این گزارش، هجدهمین نشست اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر صبح روز دوشنبه (۲۰، خردادماه) با شرکت بیش از یکصد مهمان داخلی و خارجی در هتل میزبان بابلسر آغاز به کار کرد؛ این نشست همه ساله در یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود و امسال مازندران میزبانی آن را به‌عهده گرفته است.

کد خبر 289540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =