پرورش مدیران اکتشاف با محوریت الگوی برنامه‌ریزی توسعه کارراهه

نشست آموزش و پرورش مدیران طرح‌های اکتشافی در قالب استقرار و پیاده‌سازی الگوی برنامه‌ریزی توسعه کارراهه مدیر طرح‌های اکتشافی برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف این شرکت در نشستی که روز شنبه (۲۵، خردادماه) با عنوان استقرار و پیاده‌سازی الگوی «برنامه‌ریزی توسعه کارراهه مدیر طرح‌های اکتشافی» برگزار شد، بر ضرورت الگوسازی به عنوان گزینه مناسب برای بهبود وضع کنونی حاکم بر کشور تاکید کرد و گفت: به جای فریاد زدن علیه تاریکی، بهتر است هرکدام شمعی را روشن کنیم.

وی افزود: با توجه به فضای کنونی حاکم در کشور یکی از راه‌های خوب در مسیر بهبود، الگوسازی است، که اگر الگو قابل لمس و در دسترس باشد، اثر بخشی خود را به دنبال داشته و سبب بهبود مستمر و آینده‌ای بهتر خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یکی از مصادیق عمل صالح را ایجاد تجربه موفق دانست و اظهار کرد: بعضی کارها به صورت سد و تابو شده و خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم که نمی‌شود این تابو یا سد را شکست، اما وقتی کسی با جرات و با تجربه‌ مناسب، کاری را با موفقیت شروع و به انجام می‌رساند، می‌توان آن را الگو قرار داده و آن را تکرار کرد، همانند الگوهای کارآفرین بومی شده که از سوی جوانان کشور به کار گرفته و بسیار امید بخش است و این الگوها همچون چراغی‌ست که راه را برای بقیه روشن می‌کند.

هندی با اشاره به یکی از مشکلات در ساختار قدیمی صنعت نفت مبنی بر تک بعدی و تک رشته‌ای بودن افراد و کارشناسان اظهار کرد: کارشناسان تلفیق نهایی کار را یاد نگرفته و نمی‌توانستند انجام بدهند، تا این‌که در چند سال اخیر با حضور مقام عالی وزارت نفت و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، می‌توان گفت تا اندازه‌ای این مشکل بهبود یافته است.

وی افزود: اجرای این مدل کارراهه و استقرار و پیاده‌سازی آن برای تربیت و پرورش مدیران طرح‌های اکتشافی را باید به عنوان یک فرصت دانسته و به یاد داشته باشیم که در گذشته مهندسان و متخصصان خوبی داشتیم اما نیروهای بین رشته‌ای که بتوانند همه  این تخصص‌ها را با هم جمع و یکپارچه کرده و هدایت کنند، نداشتیم و این نیاز کاملا احساس می‌شد و امید است با اجرای موفق این کار به عنوان یک نمونه، بتوانیم آن را در سطح صنعت نفت ساری و جاری سازیم.

با اجرای طرح کارراهه آغازگر راهی جدید خواهیم بود

در ادامه این نشست، عباس سلیمانی، معاون منابع انسانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن قدردانی از همکاران شرکت ملی نفت در اجرا و پیاده‌سازی این مدل کارراهه گفت: بدون شک اجرای یک طرح این امکان را به مجریان می‌دهد تا فرآیند اجرا در ابعاد کوچکتر را با دقت رصد کرده و پس از آشنایی با موانع و نارسایی‌های طرح و اصلاح و تکمیل آن با آمادگی بیشتر، طرح را در ابعاد وسیع‌تر اجرایی کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیریت اکتشاف به عنوان یک سازمان دانش‌بنیان نیروهای متخصص با دانش فنی بالا دارد، بنابراین این مدیریت همچون گذشته در اجرای طرح‌های جدید پیشتاز بوده است و با اجرای این طرح آغازگر راهی جدید خواهیم بود.

معاون منابع انسانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: امیدواریم بتوانیم به نحوی مطلوب بر نواقص احتمالی فائق آمده و با اجرای این مدل کارراهه و تربیت و پرورش مدیران شایسته برای تصدی مدیریت طرح‌های اکتشافی، ساختار مناسبی را در سطح مدیریت اکتشاف ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست، محمدرضا فخرایی، معاون آموزش شرکت ملی نفت ایران هدف از اجرای مدل کارراهه را شناسایی و ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد شایسته برای انتصاب‌های آینده دانست و افزود: مجوز سمت‌های مدیران طرح‌ها طی مصوبه‌ای از وزارت نفت گرفته شده است، بنابراین در آینده هیچ مدیر پروژه‌ای، خارج از افرادی که این الگو کارراهه را طی کرده‌اند، انتخاب نشوند.

وی تصریح کرد: پس از این نشست انتظار می‌رود با تکمیل فرم‌های خود ارزیابی از سوی گروه دوازده نفری منتخب، نسبت به رفع نواقص الگو، اقدام و نیازهای توسعه‌ای نامزدها براساس فرم‌های ارزیابی، تعیین و اطلاعات آنان در مرکز ارزیابی تکمیل شود.

فخرایی از اقدام‌های مدیریت اکتشاف برای تعیین محل استقرار اعضای کارراهه قدردانی کرد و گفت: نشست توجیهی با حضور دوازده نفر منتخب و اعضا کمیته در مدیریت اکتشاف برگزار شد و حکم رسمی اعضای کمیته اهدا و به‌طور رسمی این فرآیند آغاز خواهد شد.

حرکت سازمان‌ها باید به سمت توسعه حرفه‌گرایی باشد

در ادامه، ناصر مولایی، مدیر منابع انسانی شرکت ملی ایران  ضمن توصیه به اعضا کمیته مبنی بر جلوگیری از موازی‌کاری و آموزش‌های تکراری به نفراتی که آموزش می‌بینند، گفت: توجه به دو ضرورت ما را برای اجرای این مدل کارراهه ملزم کرد، یکی مواجه با رویکردهای جدید مانند برون‌سپاری‌ها است که می‌طلبد وقتی رویکردهای سازمانی تغییر می‌کند، ما نیز برای عدم ایجاد فاصله بین ستاد و صف، مدل‌های جدید نیز ارائه کنیم، تا بتوانیم  با شورای عالی اکتشاف همگام باشیم.

وی ضرورت دیگر برای ایجاد مدل کارراهه‌های جدید را در تغییر نسل‌ها دانست و اظهار کرد: شاید در گذشته رضایت یک کارمند در حقوق و مزایا خلاصه می‌شد، اما امروزه ما با تغییر رفتارها روبرو هستیم.

مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت تصریح کرد: یادگیری در این طرح تنها نشستن سر کلاس‌های آموزشی نیست، بلکه یادگیری از تجربه‌ها در حین کار است که شایستگی‌های فنی و توانایی تلفیق اجزای کارها را برای فرد آموزش‌دیده ایجاد می‌کند.

مولایی اظهارکرد: با اجرای این طرح و با سرمایه‌گذاری روی افراد، می‌خواهیم بانک اطلاعاتی از افراد شایسته‌ آماده به خدمت داشته باشیم که در فرصت مناسب با مراجعه به این بانک، بتوانیم نفرات مناسب را انتخاب کنیم و امیدواریم همه سازمان‌ها به سمت توسعه‌ حرفه‌گرایی حرکت کرده و روزی برسد که واقعا، داشتن مدارک حرفه‌ای، ملاک باشد.

بر اساس این گزارش، نخستین گام برای ایجاد و اجرای طرح «برنامه‌ریزی توسعه کارراهه مدیر طرح‌های اکتشافی» در سال ۹۵ براساس اعلام نیاز مدیریت اکتشاف و مطرح کردن آن در معاونت آموزش شرکت ملی نفت ایران، کلید خورد. پیگیری اجرای این مدل با برگزاری نشست‌هایی از اوایل سال گذشته آغاز شد و سرانجام در آذرماه ۹۷، مدل نهایی معرفی و پس از آن ۹ ‌نفر به عنوان اعضای کمیته ارزیابی و توسعه‌ی اکتشاف تعین شدند.

مقرر شده است، در نخستین دوره از آغاز کار الگوی «برنامه ریزی توسعه کارراهه مدیر طرح‌های اکتشافی»، ۱۲ نفر از کارشناسان توانمند مدیریت اکتشاف به‌منظور کسب آمادگی‌های لازم برای تصدی مدیریت طرح‌های اکتشافی آموزش داده شوند.

کد خبر 289973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =