تکمیل زنجیره ارزش راهبرد پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول

نخستین همایش و نمایشگاه متانول و زنجیره ارزش با هدف گسترش دانش و انتقال تجربه در شرکت‌های تولید کننده متانول برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نخستین همایش و نمایشگاه متانول و زنجیره ارزش، صبح امروز ( ۲۸ خردادماه) با حضور جمعی از مدیران عامل مجتمع‌های تولیدی و طرح‌های پتروشیمی فعال در زمینه متانول و استادان دانشگاه شیراز با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و موسسه متانول و آمونیاک آینده در مجتمع پتروشیمی شیراز برگزار شد. 

نخستین همایش و نمایشگاه متانول و زنجیره ارزش با تبیین ارائه تازه‌های علمی، مبادله تجربیات و تجدید اطلاعات در حوزه صنعت متانول به منظور چاره‌جویی و کمک به حل مشکلات حرفه‌ای شرکت‌کنندگان با محورهای وضعیت جاری و چشم‌انداز بازار متانول، اقتصاد متانول و زنجیره تکمیلی آن، پایش فناوری فرآیند تولید گاز سنتز و متانول برگزار شد و در مجموع این همایش سه محور عمده فناوری، فرآیند و بازار متانول را در برداشت.

عبدالرحیم قنبریان، مدیر عامل پتروشیمی شیراز درباره همایش چهارجانبه علمی کاربردی متانول و زنجیره ارزش گفت: موسسه متانول و آمونیاک آینده با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دانشگاه شیراز نخستین دوره را برگزار کرد که از بحث متانول آغاز شد و امیدواریم در سال‌های آینده در بحث‌های تخصصی مانند ترکیبات ازت و کودهای شیمیایی تسری داده شود.

وی دلیل برگزاری این همایش در شیراز را شناخته شدن دانشگاه شیراز به عنوان قطب متانول کشور عنوان کرد و افزود: این دانشگاه حامی اصلی دانش متانول کشور است. با این شرایط از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دانشگاه شیراز تقاضا دارم در کنار پتروشیمی شیراز کمک کنند تا محصولات تولیدی ما در واحدهای تکمیل زنجیره ارزش مصرف و از خام فروشی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: پتروشیمی شیراز رکورد ۳.۵ میلیون تن تولید را در سال گذشته ثبت کرده و تلاش دارد این رکورد امسال نیز محقق شود. ماموریت اصلی ما از ابتدای تاسیس تأمین ترکیبات نیتروژن برای کشاورزی بوده و از سال ۶۸ نخستین واحد متانول کشور با دانش فنی لورگی در پتروشیمی شیراز ایجاد شد. به‌طور کلی حدود2  میلیون تن محصول قابل فروش داریم که از این میزان ۸۰۰ هزار تن در داخل عرضه و باقی صادر می‌شود؛ ۸۰ درصد متانول تولیدی پتروشیمی شیراز در بورس عرضه می‌شود و صنایع به‌خوبی با متانول شیراز آشنایی دارند.

قنبریان یادآور شد: پتروشیمی شیراز از واحدهای پایین‌دستی تولیدات خود حمایت خواهد کرد و در نظر دارد در زمینه تأمین مواد، فناوری و تأمین قطعات واحدهای پایین‌دستی سبد محصولات پتروشیمی شیراز برنامه‌ریزی کند و از تولید محور بودن فارغ شده و به قطب پتروشیمی در زمینه دانشی نیز دست یابد.

استفاده از توان داخلی

مصطفی طاهری نجف آبادی، مدیرعامل هلدینگ پترو فرهنگ نیز در این همایش اظهار کرد: ما حاضر به تکمیل زنجیره پایین‌دستی متانول هستیم و باید به سمت MTO و MTP حرکت کنیم زیرا راه نجات ایران از طریق عبور متانول به MTP و MTO و نظایر اینهاست و تولید اتیلن و پلی‌پروپیلن از این طریق می‌تواند آینده تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی را تامین کند. برای تکمیل زنجیره ارزش متانول نیز برنامه‌ریزی شده و در صنایع پایین‌دست پتروشیمی مانند پلیمرها و مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا ورود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از وابستگی به کاتالیست‌های خارجی از توان داخل استفاده کنیم بر همین اساس با شرکت پژوهش و فناوری برای تأمین کاتالیست پتروشیمی سبلان قراردادی امضا کردیم و امیدواریم استفاده از این کاتالیست برای همه تولیدکنندگان متانول نیز مطلوب باشد.

کد خبر 290099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =