جاه‌طلبی‌های نفتی عراق با پایبندی به توافق اوپک همخوانی ندارد

جاه‌طلبی‌های نفتی عراق با پایبندی به سهمیه تولید این کشور در توافق جهانی کاهش تولید نفت ناهمخوان است.

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، پس از شکست داعش و بازگشت ثبات به عراق، تولید نفت این کشور در ماه‌های اخیر به بالاترین رقم تاریخ آن رسیده است، اما میزان موفقیت عراق در بازسازی صنعت نفت، این کشور را  با دیگر اعضای اوپک که سومین سال کاهش دسته‌جمعی تولید نفت خود را تجربه می‌کنند، در تقابل قرار داده است.

با وجود اعتراض دیگر اعضای اوپک، از جمله عربستان، عراق بارها از سهمیه تولید خود در توافق جهانی کاهش تولید نفت تخطی کرده است و بی‌گمان در نشست این هفته اوپک نیز با اعتراض‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

با این همه، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق، از همتایان خود در اوپک خواسته است او را درک کنند. پیام او به اوپک در نشست این هفته، این است که عراق، با اقتصاد شکننده و مردم جنگ‌زده خود، به پول فروش نفت نیاز دارد.

غضبان هفته گذشته در همایشی در لندن گفت: تقاضای زیادی برای درآمدهای نفتی که ۹۰ درصد بودجه دولت عراق را تأمین می‌کند، هست. فشار زیادی از سوی مردم عراق برای ارائه منافع، شغل، نیازهای زیرساختی، مدرسه و امثال آن وجود دارد.

تولید نفت عراق در ماه مه امسال  ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود، در حالی که سهمیه تولید این کشور طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت، ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز است.

با وجود پایبندی ضعیف عراق به توافق جهانی کاهش تولید نفت، غضبان اعلام کرد این کشور از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت حمایت می‌کند و این توافق تا کنون به اندازه کافی کارایی نداشته است. وی خواهان تمدید توافق با حفظ سطح کاهش تولید کنونی یا حتی تعمیق این کاهش است.

تمدید توافق به سود عراق است، زیرا به احتمال زیاد موجب افزایش قیمت نفت می‌شود، اما حفظ تولید فراتر از سهمیه این کشور نیز بهره‌مندی این کشور از حداکثر درآمد ممکن را تضمین می‌کند.

با توجه به تلاش عراق و عربستان برای بهبود روابط سیاسی از یک سو و نگرانی از جهش قیمت نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا ضد ایران، به احتمال زیاد عربستانی‌ها اعتراض چندانی به تخطی عراق از سهمیه تولید خود نخواهند کرد.

همچنین تعهدات قراردادی نیز میزان پایبندی عراق به کاهش تولید را محدود می‌کند. در آغاز سال جاری میلادی، عراق سطح پایبندی بالاتری به توافق جهانی کاهش تولید نفت داشت، اما بیشتر این پایبندی به دلیل کاهش تولید نفت شرکت نفت بصره بود و شرکت‌های نفتی بین‌المللی از مشارکت در کاهش تولید، معاف بودند.

رابطه عراق با شرکت‌های نفتی بین‌المللی، از همیشه مهم‌تر است، زیرا این کشور به سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده نیاز دارد.

طبق تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که در ماه آوریل امسال منتشر شد، پیش‌بینی شده است تولید نفت عراق در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۶ میلیون بشکه در روز برسد.

اما این پیش‌بینی، به توانایی عراق برای حفظ امنیت، جذب سرمایه و تأمین آب کافی برای تزریق در میدان‌های نفتی بستگی دارد.

کد خبر 290404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =