ایران به تضمین‌های مورد نظر خود در اوپک دست یافت

وزیر نفت پس از نشست دیروز اوپک اعلام کرد: ایران در این نشست، تضمین‌هایی را که می‌خواست به دست آورد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره اساسنامه همکاری اوپک و غیر اوپک گفت: نخست اینکه این اساسنامه غیرالزام آور است و دوم و بسیار مهم، اینکه در قطعنامه پایانی نشست اوپک، ما امضا و توافق کردیم که این اساسنامه هیچ تأثیری بر اوپک و موجودیت آن ندارد.

وی گفت: سنت این است که نخست اوپک توافق می‌کند که باید با اجماع باشد، سپس آن را به غیر اوپک ارائه می‌کند تا تأیید کند. ما درباره این مسئله و سازوکار تصمیم‌گیری توافق کردیم و اوپک به عنوان اوپک پابرجاست و این مقررات جدید، هیچ تأثیر منفی بر این موضوع ندارد.

وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد درباره قدرت زیاد عربستان و روسیه و احتمال بی‌اهمیت شدن اوپک، نگران نیست و گفت: من باور دارم حتی اگر آمریکا به ما ملحق شود، من از آن استقبال می‌کنم و اگر تولیدکنندگان نفت با هم همکاری کنند، من هیچ نگرانی درباره آن ندارم. 

زنگنه افزود: روسیه برای ما مهم است که به ما ملحق شود و همکاری داشته باشد، به‌ویژه در شرایط دشوار، ما به روسیه نیاز داریم. در دوران وزارت من، در گذشته بارها به روسیه سفر کرده‌ام تا آنها را قانع کنم با اوپک همکاری کنند و اکنون که آنها پذیرفته‌اند، به آنها خوشامد می‌گوییم و این یک فرصت خوب برای بازار است تا تثبیت شود و تنش‌ها کاهش یابد.

وی همچنین با اشاره به تشدید فشار آمریکا ضد ایران گفت: آنها نمی‌توانند رژیم را تغییر دهند و ۴۰ سال است تلاش می‌کنند رژیم را تغییر دهند و در این شرایط هم نمی‌توانند. من مطمئن هستم و به آنها توصیه می‌کنم در این مسیر حرکت نکنند. 

وزیر نفت همچنین اعلام کرد تحریم‌ها به ایران فشار می‌آورند، اما گفت: این  به این معنا نیست که ما فشار را می‌پذیریم و تحت فشار با آمریکا مذاکره می‌کنیم. اگر آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد، باور دارم که آنها باید تحریم‌ها را رفع کنند و آنگاه، همان‌طور که امروز بارها گفتم، آنها شاهد تغییرات بسیار در شرایط خواهند بود.

کد خبر 290509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =