فعالان بازار نباید به کاهش تولید اوپک عادت کنند

یک بانک آمریکایی اعلام کرد که کمک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از طریق کاهش تولید، کوتاه‌مدت خواهد بود.

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، کریستین ملک، از مدیران بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگن، اعلام کرد کاهش تدریجی قیمت نفت در سال‌های آینده ممکن است اوپک را وادار کند برای پس گرفتن بخشی از سهم خود از بازار نفت از تولیدکنندگان آمریکایی تلاش کند.

وی گفت: عربستان و اوپک تا زمانی که برای تأمین سرمایه لازم برای رشد اقتصادی ناچار باشند، به رشد قیمت نفت کمک می‌کنند، اما پیام ما به سفته‌بازان امیدوار به رشد قیمت نفت این است که به این شرایط عادت نکنید.

با وجود کاهش تولید نفت نفت اوپک در سال‌های اخیر، رشد تولید نفت شیل آمریکا به قدری بوده که می‌تواند تلاش‌های اوپک برای جبران نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت را خنثی و بازار را دچار عرضه مازاد کند.

ملک با اشاره به اینکه قیمت مطلوب نفت برای عربستان و اوپک در چند سال گذشته به شکلی مستمر رو به کاهش رفته و اکنون به حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار رسیده، گفت: کاهش حداقل قیمت مطلوب ادامه دارد و بسیار تدریجی است. پیش‌بینی می‌کنم ظرف چند سال، قیمت نفت ۵۰ دلار برای هر بشکه مطلوب باشد و در آن زمان عربستان و اوپک برای تصاحب دوباره سهم خود از بازار تلاش می‌کنند و شرایط بسیار رقابتی خواهد بود.

کد خبر 290635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =