عملیات برداشت داده‌های گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی در کپه‌داغ شرقی آغاز شد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با همکاری کنسرسیومی ایرانی-اروپایی، عملیات برداشت داده‌های گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی را در منطقه کپه‌داغ شرقی واقع در استان خراسان رضوی آغاز کرد.

سیدعلی معلمی، معاون امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با شانا، با اعلام این خبر گفت: این عملیات بر اساس تکلیف ابلاغی از طرف وزیر نفت و شورای عالی اکتشاف مبنی بر تعیین تکلیف تمامی حوضه‌های رسوبی در دستور کار قرار گرفته و مواردی مانند ضرورت کسب اطلاعات پایه، تکمیل اطلاعات اکتشافی و اهمیت کشف گاز به منظور تامین انرژی ناحیه شمال‌شرق کشور به دلیل دوری از مراکز اصلی تولید گاز، نقش راهبردی این پروژه را دوچندان کرده است.

وی درباره جزئیات اجرای این پروژه توضیح داد: قرارداد این پروژه با انجام مناقصه‌ای به شرکتی ایرانی واگذار شده که این شرکت برای بهره‌مندی از روش‌های نوین و دستگاه‌های به‌روز، یک شرکت اروپایی را نیز به عنوان شریک به‌کار گرفته است. عملیات برداشت گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی با هدف کاهش ریسک اکتشافی و اخذ داده‌های پایه در کپه‌داغ شرقی، در محدوده‌ای به وسعت تقریبا ۱۰ هزار کیلومتر مربع در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود و زمان انجام پروژه نیز ۱۰ ماه در نظر گرفته شده است.

به گفته معلمی، این عملیات شامل ایجاد ۱۰ هزار ایستگاه گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی است که به‌صورت منظم و با فواصل یک کیلومتر در یک کیلومتر در محدوده شهرستان‌های درگز، کلات و سرخس طراحی شده است.

وی با بیان اینکه از نظر توپوگرافی، تغییرات شدیدی در کل منطقه وجود دارد به گونه‌ای که محدوده سرخس تقریبا هموار و مناطق جنوبی کلات و درگز کوهستانی است، ادامه داد: منطقه عملیات پروژه به صورت یک چندضلعی است که کوه‌های تندوره در شمال غربی آن قرار دارد، در قسمت میانی کوه‌های هزار مسجد واقع شده‌اند، قسمت جنوبی به سرخس می‌رسد و نیمه شرقی و شمال شرقی پروژه هم با کشور ترکمنستان هم‌مرز است.

معلمی درباره نحوه اجرای عملیات، با بیان اینکه بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده، عملیات در هشت گروه به‌طور همزمان اجرا خواهد شد و در هر ایستگاه، سه کمیت گرانی، مغناطیس و مختصات (نقشه‌برداری به‌صورت استاتیک) اندازه‌گیری می‌شود، افزود: نخست گروه نقشه‌برداری نقاط را پیاده می‌کند و سپس گروه‌های ژئوفیزیکی برداشت داده را انجام می‌دهند. داده‌های خام بعد از تخلیه از دستگاه‌ها، پردازش می‌شوند و داده‌های پردازش‌شده نیز در فرمت‌های مختلف (متنی و ژئوسافت) آماده می‌شوند. در نهایت نقشه‌های گرانی و مغناطیس شامل آنومالی بوگر و شدت میدان مغناطیسی برای کل منطقه تهیه خواهند شد.

کد خبر 291163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =