پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی جایزه جهانی گرفت

پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل و ممانعت از آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری، موفق به دریافت جایزه بنیاد «Energy Globe» شد.

به گزارش خبرنگار شانا، کریستف گراب‌مایر، رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران، امروز (چهارشنبه، دوم مردادماه) در آیین اهدای جایزه «Energy Globe» به پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی، ضمن تبریک به شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار برای اجرای این پروژه گفت: مایه مباهات هست که امروز شاهد ابتکاری جهانی با هدف تلاش برای به نمایش گذاشتن پروژه‌هایی در زمینه ارتقا و بهبود زندگی هستیم.

وی افزود: از افراد و سازمان‌های مرتبطی که برای حفاظت محیط زیست تلاش می‌کنند باید قدردانی شود تا به آنان نشان دهیم فعالیت و کارشان همواره مورد حمایت و احترام است.  

رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران ادامه داد: همچنین باید نقش موثر برندگان این جوایز و فعالیت‌های آنان را برجسته کرد و یک مبنا برای به نمایش گذاشتن جهانی این پروژه‌های ممتاز ایجاد کرد تا از این طریق بتوانند تاثیر بزرگ‌تر و معنادارتری را ایجاد کنند.

گراب مایر با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین جایزه «Energy Globe» و ایران وجود دارد، اظهار کرد: پیش‌تر دو بار آیین اهدای این جایزه بین‌المللی در ایران برگزار شده بود، ضمن اینکه پروژه‌هایی که برای دریافت این جایزه ملی در نظر گرفته می‌شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند.

۶۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارسی جمع‌آوری شده است

در ادامه این آیین، بهروز مهدوی، قائم مقام شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد بخش خصوصی یاد کرد و افزود: این طرح نخستین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷.۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‌فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تا به امروز حدود ۶۰ میلیون مترمکعب گاز سبک در پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی جمع‌آوری شده است، گفت: همچنین به‌طور میانگین ماهانه نزدیک به هزار تن میعانات گازی تولید می‌شود و به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی بندر امام قرار می‌گیرد.

قائم مقام شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار به پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل مارون ۶ اشاره کرد و با بیان اینکه در صورت اجرای آن نزدیک به روزانه ۳۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان جمع‌آوری خواهد شد، اظهار کرد: این پروژه در بخش ساختمان ۵۰ درصد و در بخش تجهیزات ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

مهدوی در ادامه اظهارات خود با اشاره به شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزیر نفت برای به‌کارگیری ظرفیت‌های خالی در صنعت نفت ازسوی بخش خصوصی ابلاغ شده است، اظهار کرد: براساس این شیوه‌نامه، به بخش خصوصی این اجازه داده شد تا از همه ظرفیت‌های خالی موجود برای اجرای پروژه‌های خود استفاده کند و این مسئله توانست تا حدود زیادی چالش‌ها و مشکلات را برطرف کند.

عملکرد شرکت نفت‌خیز جنوب مطلوب و رضایت بخش است

مهدوی همچنین به عملکرد مطلوب و رضایت بخش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز در اجرای پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری مطلوب مدیریت و همکاران شرکت ملی نفت‌خیز جنوب توانستیم موانع موجود را پشت سر گذاریم و گام‌های موثری برای سوزاندن گازهای مشعل برداریم.

وی افزود: به‌تازگی مذاکراتی با شرکت نفت فلات قاره ایران برای جمع‌آوری گازهای مشعل در جزیره سیری و سکوی نصر داشته‌ایم که طبق این مذاکرات قرار است با نصب تجهیزات لازم روی سکوی نصر، معادل ۶ میلیون فوت‌مکعب گاز را جمع‌آوری و به جزیره سیری منتقل و با ۱۲ میلیون فوت مکعب گاز مشعل در جزیره سیری ترکیب کنیم و سرانجام مجموع آن را به ان‌جی‌ال سیری انتقال دهیم.

قائم مقام شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار تصریح کرد: در صورت اجرای این پروژه ان‌جی‌ال سیری با ظرفیت کامل به کار خود ادامه خواهد داد.

ایستگاه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی اردیبهشت‌ماه پارسال با حضور بیژن عالی‌پور، مدیرعامل وقت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جمعی از فعالان بخش خصوص به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش شانا، بنیاد «Energy Globe» سازمانی غیر انتفاعی است که توسط ولفگنگ نیومن (Wolfgang Neumann) اتریشی، یکی از پیشگامان عرصه انرژی تاسیس شد. این بنیاد، با سابقه‌ای 30 ساله در زمینه بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر، یک شرکت پیشرو جهانی در زمینه توسعه پایدار است.

هدف اصلی بنیاد «Energy Globe» ایجاد سطح بالایی از آگاهی در سراسر جهان در مورد ضرورت استفاده از منابع به شیوه‌ای پایدار، به‌ویژه درباره انرژی، و از سوی دیگر، با برنامه‌ریزی پروژه‌های خاص با هدف ایجاد آینده ای پایدارتر برای نسل‌های آینده و بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه است.

کد خبر 291383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =