۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 291730
تبدیل گاز به سوخت مایع ارزان‌تر شده است

در زمینه آلودگی‌های کربنی، مزیت‌های گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی غیرقابل بحث است. با این همه، حجم بالای متان در گاز طبیعی، چالش‌برانگیز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، گروهی از دانشمندان چینی به یافتن راه‌حلی برای چالش‌های گاز طبیعی نزدیک‌تر شده‌اند.

گاز طبیعی به‌طور عمده شامل متان و کمی پروپان است. متان یکی از موارد اختلاف صنعت گاز و طرفداران محیط زیست است، زیرا این گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تر از کربن است. با این همه، متان می‌تواند به سوخت تبدیل شود و این یک موقعیت برد - برد خواهد بود، زیرا محصولات جانبی سوزاندن گاز، تنها بخار آب و دی‌اکسید کربن خواهد بود.

تبدیل گاز طبیعی به سوخت مایع دشوار است، زیرا نیازمند ترکیب اکسیژن - هیدروژن با گاز است که اتم‌های آن را تغییر می‌دهد. با این همه، همه اتم‌ها با سرعت یکسان با اکسیژن و هیدروژن ترکیب نمی‌شوند و این مسئله ممکن است الکل تولیدی از گاز را که می‌تواند تبدیل به سوخت شود، خراب کند.

دستاورد دانشمندان چینی این بوده است که کنترل بر فرآیند تبدیل گاز به الکل را بیشتر کرده‌اند و این کار به آنها امکان می‌دهد سرعت واکنش کربن و هیدروژن موجود در متان و پروپان برای ایجاد مولکول‌های الکل را دستکاری کنند. به گفته این دانشمندان، این کار سبب می‌شود تولید سوخت مایع تولیدی از گاز، از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر شود.

ظرفیت گاز برای جایگزینی بنزین و گازوئیل، به ویژه با توجه به فراوانی کنونی گاز طبیعی، به‌ویژه به دلیل انقلاب نفت شیل در آمریکا، نباید دست کم گرفته شود.

کد خبر 291730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =